چرا روابط برخی زوجین پس از تولد فرزند دگرگون می‌شود؟


چرا روابط برخی زوجین پس از تولد فرزند دگرگون می‌شود؟

یک روانشناس گفت: سرد شدن رابطه بعد از زایمان به دلیل بی‌توجهی زوجین به یکدیگر و عدم درک مقابل رخ می‌دهد و اگر تدبیر و مدیریت لازم برای رفع مشکلات روابط زناشویی در همان نقطه آغازین اعمال شود می‌توان از بسیاری زیان‌ها و ضررها جلوگیری کرد.

فریده عزیزی، عنوان کرد: با تولد فرزند شرایط زندگی دچار تغییر قابل توجهی می‌شود و بار مسئولیت به گونه‌ای اوضاع را پیش می‌برد که ناخودآگاه دوری زوجین رخ می‌دهد و چنین استنباط می‌شود که پس از تولد فرزند سردی رابطه در بین زوج شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در واقع با ورود فرد جدید زندگی دچار تغییرات بزرگی می‌شود که زوجین انتظارش را ندارند؛ کم خوابی، توجه بیش از حد به فرزند، خستگی و... باعث می‌شود که زندگی زوجین به خصوص رابطه عاطفی و جنسی تغییرات زیادی کند که البته شدت این تغییرات برای هر زوجی متفاوت است. از طرف دیگر واقعیت این است که پدر و مادر شدن با کم کردن توقعات زوجین همراه است که این مسله نیز ممکن است نارضایتی زوجین را در زندگی زناشویی سبب شود.

این روانشناس اضافه کرد: از عوامل تشدید کننده نارضایتی پدران و مادران میتوان به تقسیم نامساوی وظایف نگهداری و مراقبت از کودک، عدم انجام وظیفه همسری و زناشویی طرفین و تفاهم نداشتن زوجین با یکدیگر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پس از تولد فرزند معمولاً روابط زوجین دچار تنش‌هایی می‌شود که مهم‌ترین آن شکایت از بی‌توجهی هر یک به دیگری است، افزود: واقعیت این است که زندگی زوج‌ها قبل و بعد از تولد نوزاد دچار تغییراتی است که عمدی نیست بلکه بخشی از احساسات غریزی پدر و مادر است و نمی‌توان بر آن خرده گرفت؛ چون در تصمیمات دو نفری نفر سوم هم وارد شده که تمام تصمیمات و فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و توجه ویژه به کودک جلب می‌شود و کمتر به عادات و نیازهای یکدیگر بها داده می‌شود.

وی اظهار کرد: مسائل مالی و اقتصادی، تفاوت و اختلاف نظر در مورد تربیت فرزند، کاهش صمیمیت فیزیکی و روانی، نداشتن رابطه جنسی، بی‌خوابی، کمبود زمان، خستگی، رسیدگی به کودک و افزایش کارهای منزل و... که زمان چندانی برای صمیمیت عاطفی میان زوجین به جا نمی‌گذارد از دیگر عوامل است.

عزیزی گفت: سرد شدن رابطه بعد از زایمان به دلیل بی‌توجهی زوجین به یکدیگر و عدم درک مقابل رخ می‌دهد و اگر تدبیر و مدیریت لازم برای رفع مشکلات روابط زناشویی در همان نقطه آغازین اعمال شود می‌توان از بسیاری زیان‌ها و ضررها جلوگیری کرد.

وی تأکید کرد: عدم صمیمیت زوجین، زندگی فرزند را نیز تحت سیطره خود قرار می‌دهد. پس یادگیری مهارت‌های لازم برای ارتباط صحیح با همسر، بیان و ابراز کردن ناراحتی‌ها و دغدغه‌های خود و تلاش در جهت افزایش صمیمیت از بسیاری از سوءتفاهم هاو تنش‌ها می‌کاهد.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع آقایان از وضعیت جسمی و روانی خانم بعد از زایمان، تصریح کرد: موردی که خیلی بین زوجین رایج است سرد مزاجی است؛ زایمان یک فرایند پیچیده است بنابراین بر روی روح و روان همچنین جسم و هورمون‌های او تأثیر می‌گذارد به همین دلیل بعد از زایمان مدتی زمان نیاز است که فرد برای رابطه جنسی خود را آماده کند.

این روانشناس گفت: این مدت زمان می‌تواند متفاوت باشد و بعد از چند هفته خانم آمادگی خود را به دست بیاورد البته بعضی اوقات ممکن است تا چندین ماه طول بکشد که اگر این موضوع از شش ماه بیشتر طول بکشد باید زوجین به یک متخصصی مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: این مهم است که آقایان از این مسئله اطلاع داشته باشند تا بدانند دلیل این سرد مزاجی چیست و بتوانند با آن کنار بیایند و موقعیت را درک کنند؛ زیرا اگر مردان این موقعیت همسر خود را درک نکنند احساس می‌کند که همسرش از او فاصله گرفته و این فکر شرایط را برای مقابله کردن او فراهم می‌کند و او نیز روابطش را با همسرش کم می‌کند.

این روان درمانگر ادامه داد: تعامل یا ارتباط برقرار کردن کارآمد در بین زوجین باعث مسائل و مشکلات مربوط به حضور کودک را به خوبی بین خودشان حل کنند و به یک راه حل مناسب برسند، قدردانی از شریک زندگی و ابراز علاقه باعث می‌شود مهر و محبت عاطفی که در بین زوجین کمرنگ شده است، به مرور زمان دوباره به حالت اولیه اش باز گردد.

وی بیان کرد: برنامه ریزی برای تقسیم و ظایف، انجام روابط جنسی منظم در زمان مناسب، پاسخ مثبت به نیازهای خود و همسر، استفاده از برنامه‌های خود مراقبتی، مهارت طرفین در خوب گوش دادن، صحبت کردن، تصمیم گیری درست و همچنین ارتباط درست می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند.

حسادت والدین به فرزند

عزیزی افزود: پس از تولد فرزند رفتار زن و شوهر دستخوش تغییر می‌شود که گاهی ممکن است در والدین حتی حسادت به فرزند را نیز به وجود آورد چرا که فرزندان بخشی از توجهی که زوج نسبت به یکدیگر دارند را به سوی خود جلب می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث صدمه زدن به روابط زوجین شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از والدین نسبت به بی‌توجهی ناآگاهانه همسر، دست به مقابله می‌زنند و به صورت عمدی بیشتر زمان آزاد خود را با کودک می‌گذراند و به این صورت جواب بی‌توجهی همسر خود را می‌دهند و در این زمان است که خانواده از هم گسیخته می‌شود و زن و شوهر برای افزایش قدرت خود فرزند را به بازی می‌گیرند.

این روانشناس عنوان کرد: پدر و مادر باید در مورد حس حسادت به فرزند حتی اگر غیرمنطقی به نظر آید با همسر خود صحبت کند مثلاً وقتی مادر در تمام وقتش را صرف فرزند کنند پدر حق دارد که مرزبندی‌هایی را طلب کند بنابراین برنامه ریزی برای گذراندن وقت با هم خیلی مهم است زیرا افراد در مقابل همسرانشان وظایفی دارند که نباید قربانی وظیفه پدر و مادری شود.

عزیزی ادامه داد: مسئله دیگر اینکه ترس از تنها ماندن و خارج شدن از کانون توجه شریک زندگی در اثر تولد کودک باعث می‌شود که این احساس تنهایی، احساسات دیگری همچون بی تکیه‌گاهی، عدم امنیت و حتی خشم و حسادت مورد در فرد به وجود آورد.

این روان درمانگر توصیه کرد: مسئولیت نگهداری را به عهده همسرتان نیز بگذارید تا با کودک بیشتر وقت بگذراند تا به این وسیله به کودک وابسته‌تر شده مثلاً با هم حمام بروند، بازی کنند و...

وی افزود: یادآوری کنید که چقدر کودک شبیه همسرتان است تا با این کار غریزه والدینی زودتر پیدا شود و همسر توجه بیشتری به کودک کند. عدم پاسخگویی به نیازهای همسر حسادت را بیشتر می‌کند به همین خاطر در مورد نیازها و برآورده شدنشان بیشتر با هم صحبت کنید.

چقدر این حسادت‌ها ماندگار است؟

عزیزی بیان کرد: تمایل شدید فرزند به یکی از والدین باعث می‌شود حسادت طرف مقابل برانگیخته شود و در چنین شرایطی باید علت را بررسی کرد زیرا ممکن است این دوران گذرا باشد یا ناشی از سوءتفاهمی که زمانی رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: آنچه در روابط همسران پس از تولد فرزند متحول می‌شود تنها شیوه ارتباط است، نه خود ارتباط، کارکردهای همسری همچنان پابرجا باقی می‌ماند تنها انتظارات و شیوه ارتباطی، ناگزیر تغیر می‌پذیرند. البته پس از مدتی همه چیز به جای سابق بازخواهد گشت و زندگی به روال گذشته ادامه خواهد یافت. البته اگر کمی صبور باشیم و در زمان های مقتضی عکس‌العمل‌های مناسب‌ نشان دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان