تحلیلگر انگلیسی: تروریست خواندن سپاه، مبارزه با تروریسم را مختل می‌کند


تحلیلگر انگلیسی: تروریست خواندن سپاه، مبارزه با تروریسم را مختل می‌کند

«رابرت اینلاکش» تحلیلگر، خبرنگار و مستندساز انگلیسی با هشدار به لندن و اتحادیه اروپا اعلام کرد، تروریستی خواندن سپاه، مبارزه با تروریسم را مختل می‌کند.

تحلیلگر انگلیسی: تروریست خواندن سپاه، مبارزه با تروریسم را مختل می‌کند

به گزارش راهبرد معاصر، «راشاتودی» در یادداشتی به قلم یک تحلیلگر، خبرنگار و مستندساز ساکن لندن به مصوبه ضد ایرانی پارلمان اروپا برای افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست به اصطلاح تروریستی پرداخته و درباره تبعات این اقدام هشدار داده است.

«رابرت اینلاکش» تحت این عنوان منتشر شده است: «برچسب زدن به سپاه پاسداران ایران به عنوان تروریست مانع مبارزه با تروریسم واقعی خواهد شد».

در ابتدای یاداشت او آمده است: «پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا می‌خواهد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند، اقدامی که بریتانیا هم ممکن است از آن را دنبال کند».

از نظر این خبرنگار و تحلیلگر ساکن لندن، «بریتانیا با همان توجیهات (پارلمان اروپا علیه ایران) در حال آماده شدن برای ممنوع کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی است».

اعدام جاسوس یکی از دلایل اصلی لندن برای تروریستی خواندن سپاه
به باور او، «یکی از دلایل کلیدی لندن» برای حرکت به سمت «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعدام علیرضا اکبری جاسوس انگلیس است.

رابرت اینلاکش نوشت: «دولت بریتانیا در محکومیت رسمی حکم اعدام اکبری، تخصصی و حرفه‌ای بودن قوه قضاییه ایران را تضعیف کرد و مجرم شناختن او را با تلاشی آشکار برای معرفی وی به عنوان یک شهید سیاسی نادیده گرفت. لندن همچنین در واکنش (به اعدام طاهری) ۳۰ تحریم جدید علیه تهران وضع کرده است».

وی هشدار داد: « در صورتی که بریتانیا و اتحادیه اروپا در نهایت این کار را انجام دهند، اولین مشکل با نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی این است که برچسب تروریستی را به یکی از شاخه‌های رسمی نیروهای مسلح دولت ایران می‌زنند. این شامل نیروی قدس نیز می‌شود که با مسائل نظامی و اطلاعاتی خارجی سر و کار دارد، همچنین بر نیروی شبه نظامی داوطلب موسوم به بسیج».

تروریستی خواندن نیروی مسلح ایران، بسیار مشکل ساز خواهد بود
تحلیلگر ساکن لندن ادامه داد: «یکی از دلایلی که تعیین نیروهای مسلح یک کشور به عنوان یک گروه تروریستی بسیار مشکل ساز می‌باشد این است که پس از آن زمینه را برای اقدامات متقابل از سوی کشورهای دشمن باز می‌کند».

از نظر این خبرنگار انگلیسی، «چنین اقدامی خود مفهوم "تروریسم" را به عنوان ابزاری به شدت قطبی شده برای هدف قرار دادن یک کشور دشمن تضعیف می‌کند. در نتیجه این ابزار به طور قابل توجهی در استفاده اصلی خود بی ارزش می‌شود که همان تعیین گروه‌های تروریستی واقعی مانند داعش یا القاعده به عنوان تهدیدهای مشترک بین‌المللی است».

وی ادامه داد: «اگرچه سازمان ملل تعریف واضحی از تروریسم ندارد اما این موضوع را به دولت‌ها واگذار می‌کند اما سازمان ملل به طور معمول نگرانی خود را در مورد اینکه چگونه تعاریف خاصی می‌توانند بر حقوق بشر تأثیر بگذارند، ابراز می‌کند».

اقرار تحلیلگر انگلیسی به حمایت لندن و واشنگتن از گروه‌های تروریستی
از نظر او، «تعاریف اتحادیه اروپا و بریتانیا (از تروریسم) بسیار مبهم هستند با این حال موضوعات مشترکی دارند از این جهت که روی بازیگران غیردولتی تمرکز می‌کنند و این موضوع یک قانون ناگفته برای تعریف گروه تروریستی است. سازمان‌های تروریستی از قبیل القاعده یا داعش را نمی‌توان به همین دلیل به عنوان یک دولت پذیرفت حتی اگر آنها بتوانند یک ساختار دولتی ایجاد کنند. در حال حاضر، تحریم‌ها علیه طالبان همچنان برقرار است و در سازمان ملل، نماینده پیشنهادی طالبان اجازه نمایندگی امارت اسلامی افغانستان را ندارد».

رابرت اینلاکش نوشت: «اما جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای قدیمی سازمان ملل است و به عنوان یک کشور دارای حقوق و ویژگی‌های خاصی است. در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شد اما قانونی بودن این موضوع، همراه با کارزار تحریمی فشار حداکثری واشنگتن که توسط دیوان بین‌المللی دادگستری محکوم شده است، زیر سوال رفته است».

تحلیلگر غربی در ادامه یادداشت خود به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی و دیگر همراهانشان اشاره کرد.

به نوشته او، «ایران و عراق هر دو حکم بازداشت دونالد ترامپ و تعدادی دیگر را که در ترور فراقانونی قاسم سلیمانی مقام ارشد ایران شرکت داشتند، صادر کرده‌اند. ژنرال سلیمانی پس از کمک به ایجاد نیروی زمینی که به شکست گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و سوریه (داعش) کمک کرد، بدون هرگونه مهمل قانونی و طی رویه‌‎های قضایی کشته شد».

اینلاکش: غرب در حال انجام کاری است که حتی با شوروی هم انجام نداد
در ادامه یادداشت تصریح شد: «اتحادیه اروپا و بریتانیا با پیوستن به متحد خود ایالات متحده و تعریف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی، گامی فراتر از اقدام غرب در جنگ سرد و زدن تهمت‌های سیاسی خود علیه اتحاد جماهیر شوروی خواهند رفت. در دهه ۱۹۸۰ این ایده در غرب مطرح شد که مسکو درگیر نوعی تروریسم دولتی است که به موجب آن اتحاد جماهیر شوروی از شبکه‌ای در سراسر جهان حمایت می‌کند که هدف آن بی ثبات کردن دموکراسی‌های غربی است. این "نظریه شبکه‌های تروریستی" پس از جلب توجهات و تصورات چهره‌های دولت ریگان، رایج شد. با این حال، غرب هرگز اقدامی برای شناسایی ارتش شوروی به عنوان یک سازمان تروریستی انجام نداد».

خبرنگار ساکن پایتخت انگلیس، استاندارد دوگانه لندن در مقابله با «ارتش آزادی خواه ایرلند» و کمک انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها به طالبان و القاعده برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان را یادآوری کرد.


به تعبیر او، «جالب ایجاست که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در شرایط پس از جنگ سرد، تمرکز اصلی مبارزه با گروه‌های بین‌المللی شبه نظامی بنیادگرای اسلامی در مقابل گروه‌های سکولار در طول جنگ سرد بوده است».

رابرت اینلاکش نوشت: «سیاست شناخته شده‌ای که در زمان مارگارت تاچر نخست‌وزیر اسبق بریتانیا داشت، این بود که "ما با تروریست‌ها مذاکره نمی کنیم"، موضعی که در جریان درگیری بریتانیا با ارتش جمهوری‌خواه ایرلند به وجود آمد. جالب است که دولت مارگارت تاچر آشکارا از مجاهدین در افغانستان علیه دولت کمونیستی آن زمان حمایت کرد. آنها بعدا به تشکیل هر دو گروه طالبان و القاعده ادامه دادند، دو گروهی که جرج دبلیو بوش و تونی بلر در جریان به اصطلاح "جنگ علیه تروریسم" سیاست عدم گفت‌و‌گو با تروریست‌ها را در قبال آنها به کار گرفتند».

او هشدار می‌دهد: «واژه "تروریسم" همیشه سیاسی بوده است اما اطلاق آن به نیروهای مسلح کشورهای شناخته شده بین‌المللی مشکل جدیدی را برای هر گونه هماهنگی بین‌المللی در مبارزه با گروه‌هایی مانند القاعده ایجاد می‌کند».

تروریستی خواندن سپاه نتیجه نمی‌دهد
از نظر این تحلیلگر، «قرار دادن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی نتیجه‌ای بر خلاف اهداف ظاهری آن خواهد داشت. ثبات خاورمیانه را کمتر خواهد کرد نه بیشتر و همچنین به هیچ وجه در مجازات ایران ناکام خواهد ماند».

اینلاکش معتقد است که کشورهای غربی باید با ایران مذاکره و به یک توافق برسند نه اینکه دنبال دمیدن بر طبل اعمال تحریم‌های بی نتیجه بروند.

او نوشت: «حتی با اعمال تحریم‌های جدید از سوی غرب، که به کارزار فشار حداکثری به رهبری ایالات متحده افزوده شده است، تهران توانسته است صادرات نفت و گاز خود را از زمان آغاز تحریم‌ها به بالاترین حد خود برساند. غرب بهتر است برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات خود با تهران وارد تعامل شود، گامی که پادشاهی عربستان سعودی در حال حاضر به شیوه‌ای بالغ‌تر از متحدان غربی خود سعی در انجام آن دارد».

تحریم‌ها کارساز نیست با ایران گفت‌و‌گو کنید
رابرت اینلاکش در پایان یادداشت خود می‌نویسد: «اگر بریتانیا و اتحادیه اروپا این تصمیم (تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) را پیش ببرند، باید بدانند که هر آنچه ایران را به انجام آن متهم می‌کنند، می‌توان درباره خود آنها نیز مصداق دارد. حمایت پنهان غرب از آنچه که می‌شود گروه‌هایی تروریستی توصیف کرد، فراتر از هر آن چیزی است که ایران انجام می‌دهد»./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز