سلاح های آمریکایی حاوی اورانیوم ضعیف شده برای ارتش اوکراین


 سلاح های آمریکایی حاوی اورانیوم ضعیف شده برای ارتش اوکراین

رسانه: عواقب استفاده از سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده بر مردم با سرنوشت بازماندگان هیروشیما قابل مقایسه است.

اسپوتنیک به نقل از نشریه آمریکایی میلیتاری واچ مگزین - MWM می نویسد: روسیه به شدت نسبت به ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به ارتش اوکراین هشدار داده است. چرا روسیه اینقدر نگران است؟ مطلب سر این واقعیت است که تانک ها و خودروهای زرهی غربی که برای ارسال به اوکراین آماده می شوند، از چنین مهمات استفاده می کنند. در 25 ژانویه، کنستانتین گاوریلوف رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین در مورد امنیت نظامی و کنترل تسلیحات هشدار داد:" ما می دانیم که تانک های لئوپارد-2 و خودروهای جنگی پیاده نظام "بردلی" و "ماردر" به گلوله های زرهی سوراخ کننده دارای هسته اورانیوم مسلح هستند که استفاده از آنها منجر به آلودگی منطقه می شود، همانطور که در یوگسلاوی و عراق اتفاق افتاد." وی افزود: "اگر کشورهای غربی چنین مهماتی را در اختیار مقامات کی یف قرار دهند، طرف روسی این اقدام را استفاده از بمب‌های هسته‌ای کثیف علیه روسیه با تمام عواقب ناشی از آن ارزیابی خواهد کرد." وی تصریح کرد: "اگر واشنگتن و کشورهای ناتو برای حمله به عمق روسیه علیه شهرهای صلح‌آمیز و تلاش برای تصرف مناطقی که طبق قانون اساسی به روسیه تعلق دارند به کی یف کمک کنند، این امر مسکو را مجبور به انجام اقدامات تلافی جویانه سخت خواهد کرد. و نگویید ما به شما هشدار ندادیم." تعدادی از تحلیلگران این را تهدیدی پنهانی برای اقدام تلافی جویانه اتمی روسیه دانستند.
اورانیوم ضعیف شده یکی از سنگین ترین عناصر روی کره زمین محسوب می شود و از زباله های سطح پایین باقی مانده از تولید سوخت هسته ای یا کلاهک ها تولید می شود. به همین دلیل در مقادیر زیادی در دسترس است. اورانیوم در زره تانک های M1 آبرامز آمریکایی استفاده می شود، اما تجهیزات در نظر گرفته شده برای ارتش اوکراین به آن مجهز نخواهد شد: ترکیب آن راز نظامی پنتاگون است. علاوه بر زره، اورانیوم ضعیف شده به طور گسترده در سلاح های ضد تانک برای قدرت نفوذ بیشتر استفاده می شود. نمونه بارز آن پرتابه پَردار زیر کالیبر M829 است که با تانک های M1 Abrams و Leopard 2سازگار است. نسخه های قدیمی تر آبرامز در جریان جنگ خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفت.
همانطور که روسیه توانایی های خودروهای زرهی خود را افزایش می دهد، چنین مهمات در اوکراین می تواند بسیار مفید باشد. با این حال، تأثیر آنها بر محیط زیست فاجعه بار خواهد بود: نیمه عمر ذرات رادیواکتیو اورانیوم ضعیف شده در هوا بیش از چهار میلیارد سال است. علاوه بر این، پس از هر شلیک، گرد و غبار در مسافتی بیش از 40 کیلومتر پخش می شود و به راحتی وارد مجاری تنفسی انسان می گردد.
به دنبال بمباران توسط اورانیوم ضعیف شده در طول جنگ خلیج فارس، فرمانده نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا رابرت گرین گزارش داد که "افزایش غیرقابل توضیح سرطان و ناهنجاری های ژنتیکی مادرزادی در میان عراقی ها، به ویژه در جنوب کشور در نزدیکی جبهه های جنگ به ثبت رسید. گزارش محرمانه سازمان ملل که در ماه مه 1999 فاش شد، نتایج مشابهی را نشان می‌دهد: "این نوع مهمات زباله‌های هسته‌ای هستند و استفاده از آن بسیار خطرناک و مضر است."
در جریان جنگ عراق در دهه بعد، آمریکایی ها شهر فلوجه را بویژه مورد بمباران با مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده قرار دادند. پروفسور کریس بازبی 4800 ساکن فلوجه را مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که ارتباطی بین گلوله باران و افزایش سرسام آور سرطان و نقایص مادرزادی وجود دارد: "حملات سال 2004 باید با یک تاثیر جهش زایی جدی همراه بوده باشد."
گزارش فلوجه (11 کارشناس که بیش از 700 خانواده را معاینه کردند) اثرات آن بر جمعیت را با "بازماندگان هیروشیما که در معرض تشعشعات یونیزان خود بمب و اورانیوم در پساب ‌ها قرار گرفتند" مقایسه کرد. کاربرد تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده منجر به عواقب مشابهی در یوگسلاوی شد. ایالات متحده از آن برای حملات محدود در سوریه نیز استفاده کرده است.
عملیات "طوفان صحرا" با موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شد، اما بسیاری از حقوق دانان حمله به عراق در سال 2003 و بمباران سوریه و یوگسلاوی را تجاوزکارانه و نقض قوانین بین المللی دانستند. این امر، بحث ها حول استفاده از اورانیوم ضعیف شده در درگیری ها و آلودگی های مرتبط را تشدید کرده است. تا آنجا که به اوکراین مربوط می شود، استدلال های قانونی علیه تحویل تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده محدود است. در سطح بین المللی، قلمرو دونباس به عنوان سرزمین متعلق به روسیه شناخته نمی شود، بنابراین، استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده یک امر داخلی اوکراین تلقی می شود. واکنش روسیه به استفاده از چنین سلاح هایی علیه جمعیت روسیه یا نیروهای مسلح آن هنوز مشخص نیست.
توجه: تعدادی از جزئیات در مورد استفاده ایالات متحده از اورانیوم ضعیف شده از کتاب محقق امنیت بین المللی A.B. Abrams گرفته شده است که برای چاپ آماده می شود. عنوان آن: "جعلی کردن جنایت‌ها و پیامدهای آن: چگونه مطالب خبری نظم جهانی را شکل می ‌دهد ".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !