سفر امیرعبداللهیان به نیکاراگوئه


سفر امیرعبداللهیان به نیکاراگوئه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات نیکاراگوئه وارد ماناگوآ پایتخت این کشور شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی سیاسی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات نیکاراگوئه و پس از سفر به موریتانی راهی این کشور شده بود دقایقی قبل وارد فرودگاه ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه شد و مورد استقبال وزیر خارجه نیکاراگوئه و دستیار رئیس جمهور این کشور قرار گرفت . این نخستین سفر امیرعبداللهیان به آمریکای لاتین پس از تصدی این سمت است. رئیس دستگاه دیپلماسی قرار است پس از نیکاراگوئه به ونزوئلا سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

امیرعبداللهیان پیش از این به موریتانی سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخته بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آذر ماه سالجاری میزبان «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه در تهران بود و در این سفر سند برنامه جامع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوئه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسید.

وزیر خارجه نیکاراگوئه در دیدار با امیرعبداللهیان با اشاره به اسناد امضا شده بین دو کشور در یک سال اخیر، ابراز امیدواری کرد با امضای برنامه جامع همکاری‌های دو کشور و برگزاری اولین کمیسیون مشترک ایران و نیکاراگوئه در آینده نزدیک، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه مهر ماه سالجاری نیز در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و دو طرف آخرین تحولات در روابط دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند. امیرعبداللهیان در آن دیدار با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست نیکاراگوئه و مرور روند همکاری‌های جاری تأکید کرد: در چارچوب سیاست خارجی متوازن، سیاست ایران در قبال آمریکای لاتین و از جمله نیکاراگوئه بر توسعه و تعمیق همکاری‌ها و اجرایی کردن تفاهمات متمرکز است.

سفر امیرعبداللهیان به نیکاراگوئه

وزیر خارجه نیکاراگوئه هم ضمن تأکید بر مقابله با یکجانبه‌گرایی و هرگونه هژمونی، بر عزم و اراده رهبری کشور متبوعش برای توسعه مناسبات با ایران تأکید کرد. دنیس مونکادا ضمن با اهمیت خواندن پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علم، فناوری، دفاعی و توسعه همه جانبه بر موضع حمایتی کشورش از ایران در تعمیق بخشیدن به همکاری‌ها در حوزه‌های گوناگون و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.

گفتنی است نیکاراگوئه جزو کشورهایی بود که در نشست اخیر اکوسوک به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی منفی داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن