رئیس سیا: شش ماه آینده برای اوکراین حیاتی است


رئیس سیا: شش ماه آینده برای اوکراین حیاتی است

این اظهارات رئیس سیا درحالی منتشر شده که مقامات اوکراینی مدعی هستند نیرو‌های روسیه آماده "حمله‌ای اساسی" به شرق اوکراین می‌شوند.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) ضمن ادعای اینکه ولادیمیر پوتین برای مذاکرات "جدی به نظر نمی‌رسد"، گفت که شش ماه آینده برای جنگ اوکراین "حیاتی" خواهد بود.

به گزارش ایسنا؛ خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز به نقل از «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا در توییتر نوشت: من فکر می‌کنم که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شرط می‌بندد که می‌تواند زمان را برای خود بخرد؛ اما مساله کلیدی میدان جنگ در شش ماه آینده خواهد بود؛ به عبارتی شش ماه آینده برای جنگ اوکراین "حیاتی" خواهد بود.

وی مدعی شد: "نابودی غرور و اعتماد به‌نفس کاذب پوتین" مشخص می‌کند که او نه تنها قادر به پیشروی بیشتر در اوکراین نخواهد بود، بلکه هر ماه که می‌گذرد، خطر از دست دادن سرزمینی که تاکنون به طور "غیرقانونی" از اوکراین گرفته است، بیشتر و بیشتر می‌شود.

برنز ادعا کرد: مسکو و پوتین هیچ علاقه‌ای به مذاکرات صلح ندارند و در این راستا جدی نیستند.

این اظهارات رئیس سیا درحالی منتشر شده که مقامات اوکراینی مدعی هستند نیرو‌های روسیه آماده "حمله‌ای اساسی" به شرق اوکراین می‌شوند.

برنز در قسمت دیگری از اظهاراتش مدعی شد که یک سازمان "مزدور" موسوم به "گروه واگنر" که روسیه از آن حمایت می‌کند، نفوذش را به تعدادی از کشور‌های آفریقایی از جمله مالی و بورکینافاسو گسترش می‌دهد.

وی گفت: این گسترش "عمیقا خطرناک" است و ما سخت تلاش می‌کنیم تا با آن مقابله کنیم، زیرا این مساله تمام قاره آفریقا را در حال حاضر تهدید می‌کند.

ویلیام برنز همچنین با اشاره به کشور چین عنوان داشت: چین دهه‌هاست که همچنان "بزرگترین چالش ژئوپلیتیکی" آمریکا محسوب می‌شود. شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین جاه طلبی کم ندارد؛ اما او چندان به خود افتخار نمی‌کند. او چالش‌های مختلفی در داخل کشورش از جمله سیاست "کووید صفر" و چالش‌های اقتصادی دارد. البته او می‌تواند طی چند سال آینده آن‌ها را بهبود بخشد؛ اما در این چند سال اخیر "ضعف بی‌سابقه‌ای" داشته است.

رئیس سیا در ادامه ادعاهایش بیان داشت: شی درحالیکه از نزدیک تجربه پوتین در اوکراین را رصد می‌کند، احتمالا از عملکرد "ضعیف" روسیه "آشفته" شده؛ اما تاکنون به شراکتی که دو کشور در سال گذشته میلادی اعلام کردند "متعهد" مانده است.

برنز در پایان افزود: اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که شی به "ارتش آزادی‌بخش خلق چین" دستور داده تا برای انجام یک "حمله نظامی موفق" به تایوان تا سال ۲۰۲۷ آماده شوند. البته این بدان معنا نیست که رئیس‌جمهوری چین قصد داشته باشد تا ۲۰۲۷ یا هر سال دیگری به جزیره تایوان حمله کند، بلکه این مساله می‌تواند یادآور "تمرکز و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای" او باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر