قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش امضا می‌شود


قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش امضا می‌شود

همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت علی(ع) و دهه فجر، قرارداد ۹۰۰ میلیون دلاری فاز اول طرح توسعه میدان عظیم گازی کیش با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا می‌شود.

قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش امضا می‌شود

به گزارش ایران اکونومیست از شرکت ملی نفت ایران، فردا شنبه، ۱۵ بهمن ماه با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران قرارداد طرح توسعه فاز نخست میدان گازی کیش امضا می‌شود و طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین اسفند و سیوند نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

میدان گازی کیش، یکی از بزرگترین میادین گازی کشور است و میزان گاز درجای این میدان برابر با ۵۶ تریلیون فوت مکعب استاندارد است که در صورت توسعه کامل، توانایی تولید ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز گازخام را خواهد داشت. طرح توسعه میدان گازی کیش در چهار فاز برنامه ریزی شده است و در حال حاضر پس از پارس جنوبی بزرگترین طرح گازی کشور است.قرارداد فاز اول توسعه فیمابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران منعقد خواهد شد.

با اجرای این طرح که مشتمل بر احداث یک خط لوله ۳۲ اینچ زیردریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر از جزیره کیش به عسلویه توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و تکمیل ۱۴ حلقه چاه توسط شرکت ملی حفاری ایران است، ۲۸ میلیون مترمکعب در روز گاز خام و یازده هزار بشکه در روز میعانات گازی از جزیره کیش به پالایشگاه‌های سایت یک عسلویه منقل شده و گاز پالایش شده به شبکه گاز سراسری کشور اضافه خواهد شد.

مبلغ این قرارداد ۹۰۰ میلیون دلار و مدت زمان اجرای آن ۱۴ ماه است.همچنین به طور همزمان بهره برداری از طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین اسفند و سیوند با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۱۰ میلیون دلار به صورت رسمی آغاز خواهد شد. در این میادین که از سخت ترین میادین دریایی کشور از نظرعملیات است مجموعاً ۱۲ حلقه چاه حفاری و تعمیر شده است که در مجموع منجر به تولید ۱۶ هزار بشکه در روز نفت خواهد شد. لازم به ذکر است که ۸۴ درصد ساخت کالا و تجهیزات این طرح ایرانی بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم