عبور بورس از فضای تحلیلی


فردین آقابزرگی/ کارشناس بازار سرمایه بازار سرمایه در‌حال‌حاضر متاثر از عوامل بیرونی، یعنی انتظارات تورمی و شوک ناشی از بی‌ثباتی‌های ارزی، از مسیر افزایشی که در ماه‌های قبل در پیش گرفته بود، تغییر جهت داده است؛ به‌گونه‌ای که اکنون در وضعیتی قرار گرفته‌ که روند معاملات آتی آن در فضایی مبهم دنبال می‌شود. گرچه ریزش‌های اخیر در تالار شیشه‌ای را می‌توان تا حدودی در راستای ایجاد فضا برای اصلاح و استراحت قیمتی در این بازار عنوان کرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد روند نوسانی کنونی بیشتر از پافشاری در مدار اصلاحی، ناشی از نااطمینانی از روند متغیرهای اثرگذار بر این بازار بوده است.

از این رو در گام نخست، خریداران سهام محتاط‌تر از گذشته رفتار می‌کنند. با توجه به تاریک شدن مختصات گشایش‌های سیاسی و رفتار مجهول‌الحال ارز در مقطع کنونی، پتانسیل‌های مناسب بنیادی گروه‌های بزرگ و کوچک مورد غفلت قرار گرفته است. این موضوع در روزهای گذشته با سرعت فروش حقیقی‌ها بیش از قبل خود را نشان داده است. شاید بیراه نباشد اگر مهم‌ترین دلیل این اتفاق را در وابستگی مستقیم این صنایع به نرخ دلار جست‌وجو کرد. با عنایت به این مهم که فروش و درآمد برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های کالایی بورس تهران به دلار است، افزایش یا کاهش نرخ اسکناس آمریکایی جریان دادوستدهای بازار مذکور را وارد فاز نوسانی کرده است. به همین دلیل با پیچیده شدن وضعیت انتظارات تورمی و نوسان بازارهای رقیب، شاهد تردید سهامداران درخصوص نگه‌ داشتن برخی سهام هستیم.

این درحالی است که طی ۴۰ روز گذشته به نظر می‌رسید شاخص بورس تهران بتواند خیز جدی به سمت ارتفاعات بالاتر بردارد و حتی موفق به ایستادن در قله ۲میلیون‌واحدی شود؛ اما با فاصله گرفتن نماگر بورس از روند هفته‌های قبل، امیدواری‌های سهامداران کمرنگ شده است. تنزل شاخص کل بورس اوراق بهادار از سطح روانی مهم ۶/ ۱میلیون واحد نیز حکایت از آن دارد که در صورت حمایت نشدن از تقاضا در بازار سهام طی روزهای آتی و شدت گرفتن اخبار پرحاشیه پیرامون مباحث اقتصادی، حتی امکان تقویت طرف عرضه و در نهایت افت شاخص به محدوده‌های پایین‌تر نیز وجود دارد. این روزها بازار سهام عمدتا به دلیل نبود وضعیتی پایدار در زمین سیاست خارجی و شرایط غبارآلود رویکرد تیم اقتصادی دولت نسبت به مشکلات جاری کشور، به‌ویژه چشم‌انداز نرخ تورم، روندی پایدار را تجربه نمی‌کند. اما نکته حایز اهمیت این است که روند معاملات بازار سهام در هفته جاری تا حدود زیادی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر در سایه نبود آینده واضح، بازارها بیش از ماه‌های قبل شاهد نوسان‌گیری و حرکت دست‌به‌عصای سرمایه‌گذاران در صنایع و گروه‌های مختلف بودند، ممکن است این روند مجددا در روزهای جاری نیز تکرار شود. در همین راستا به نظر می‌رسد تا زمانی که بازار سهام وارد فضای تحلیلی‌تر و پخته‌تر نشود، اوضاع بر همین منوال ادامه یابد. اشاره به ‌این نکته نیز حایز ‌اهمیت است که کسری ‌بودجه دولت کماکان مهم‌ترین عامل نوسانات ایجادشده در بازار سهام به ‌شمار می‌رود. همین امر سبب شده سرمایه‌گذاران بازارهای غیرمولد و درعین‌حال با ریسک سرمایه‌گذاری کمتر را در اولویت حفظ دارایی‌های ریالی خود قرار دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403