عیوب نیروگاه‌های برق با هوش مصنوعی رفع می شود


عیوب نیروگاه‌های برق با هوش مصنوعی رفع می شود

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی نرم افزاری شدند که عیوب نیروگاه‌های برق را در مدت زمان کمتر و با دقت بیشتری به تکنسین برق اطلاع می‌دهد.

زهرا السادات عطاری نماینده یک شرکت دانش بنیان سطح یک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نرم افزاری تهیه کردیم که می‌تواند بیشتر از هشتاد نوع عیوب خطوط انتقال برق را با الگوریتم‌های هوش مصنوعی تشخیص دهد، گفت: این نرم افزار گزارش عیب‌های نیروگاه‌های برق را به صورت کامل در اختیار مدیر برق قرار می‌دهد

وی گفت: پیش از اینها، چنین عیب‌هایی با بازدید صعودی توسط پهپادهای صنعتی به صورت تک به تک در دکل‌های برق انجام می‌گرفت و این امری هزینه بر و زمان بر بود.

وی با بیان اینکه همچنین با اطلاعات GPS عیب‌ها مشخص می‌شد که این موضوع ایراداتی به همراه داشت، گفت: در استفاده از پهپادهای صنعتی به دلیل وجود میدان مغناطیسی در اطراف دکل‌ها، پهپاد یا سقوط می‌کند و یا GPS دچار مشکل می‌شود.

وی اضافه کرد: اما با نرم افزاری که تهیه کردیم می‌توانیم بر اساس پردازش تصویر بدون اختلالات دیگری عیوب خطوط انتقال برق را گزارش دهیم.

وی افزود: این نرم افزار در زمان کوتاهی دکل‌های برق را پایش و نقطه خطا را نیز با دقت مشخص می‌کند.

عطاری با تاکید بر اینکاگه این طرح در یک ازمایشگاه در دانشگاه باهنر به نتیجه رسیده، گفت: در حال حاضر شرکتهای برق منطقه و شرکت توانیر از این نرم افزار بهره می‌برند.

به گفته وی، هیچ نمونه خارجی از این نرم افزار در داخل کشور نبوده و ما توانستیم دانش فنی آن را بدست آوریم و در اختیار نیروگاه‌های برق قرار دهیم تا با مشکل مواجه نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن