درمان فلج صورت در طب سنتی و بررسی علل بروز و نشانه های آن


در واقع درمان فلج صورت از طریق راهکار های مختلفی قابل انجام می باشد که در این مطلب سعی داریم به بیان راهکار های درمان فلج صورت در طب سنتی بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی فلج صورت در طب سنتی یک بیماری نسبتا شایع محسوب می شود که به صورت ناگهانی و در اثر عوامل ناشناخته ی ویروسی که منجر به التهاب، تورم، فشردگی و در نهایت از بین رفتن عمل عصب صورت می شود و با شناخت علائم آن بایستی سریعا برای درمان اقدام نمایید.

آشنایی با درمان فلج صورت در طب سنتی

بهر است بدانید در واقع فلج صورت زمانی رخ خواهد داد که عصب کنترل کننده عضلات صورت به دلایلی متورم، ملتهب و فشرده شوند. کارشناسان طب سنتی اعتقاد دارند که این مسئله در اثر نفوذ باد سرد خارجی به کانال های صورت رخ می دهد و یکی از پیامد های اصلی این وضعیت کمبودی انرژی ذاتی فرد است.

درمان فلج صورت در طب سنتی و بررسی علل بروز و نشانه های آن

در حالی که از نظر پزشکان علل موثر در بروز فلج صورت را می توان به عفونت ویروسی مانند مننژیت یا ابتلا به ویروس سرماخوردگی معمولی اشاره نمود. البته که گاهی این اختلال ها در اثر ابتلا به آنفولانزا، سردرد، عفونت مزمن گوش میانی، فشار خون بالا، دیابت، سارکوئیدوز، تومورها، بیماری لایم و آسیب هایی مانند شکستگی جمجمه یا آسیب صورت بروز پیدا کند.

از نظر متخصصان طب سنتی نیز اگر در طول ۶ ماه این مشکل درمان نشود، امکان بهبودی آن به حداقل خواهد رسید. پس هرچه سریع تر به فکر درمان باشید. امروزه مشخص شده که طب سوزنی نیز می تواند به درمان طعی فلج صورت با طب سنتی کمک شایانی بکند که همزمان به روش های درمان خانگی فلج صورت، ورزش های مناسب و مصرف مواد غذایی مفید برای فلج صورت توجه شود.

از آنجایی که تقریبا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به فلج صورت با عوارض طولانی مدت مواجه می شوند، پیشنهاد می کنیم که از راهکار های طب سنتی برای درمان فلج صورت استفاده نمایید زیرا که بر خلاف درمان های رایج با خطرات و عوارض جانبی کمتری همراه خواهند بود.

علل اصلی ایجاد فلج صورت:

توجه داشته باشید که این عارضه معمولا زمانی رخ می دهد که عصب هفتم مغزی فشرده یا متورم شده و موجب ضعف و فلج صورت خواهد شد. علت فلج صورت تاکنون ناشناخته مانده اما بسیاری از محققان پزشکی معتقد هستند که عامل بروز این عارضه عفونت ویروسی است. این محققان باکتری ها و ویروس های فوق را دلیل این بیماری می دانند:

درمان فلج صورت در طب سنتی و بررسی علل بروز و نشانه های آن

  • ویروسی هارپس سیمپلکس که دلیل ایجاد تب خال از جمله تب خال تناسلی است.
  • ویروس HIV که به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.
  • ویروس هرپس زوستر که موجب ایحاد آبله مرغان و زونا می شود.
  • سارکائیدوز که موجب التهاب در اندام های مختلف خواهد شد.
  • بیماری لایم که عفونت باکتریایی بوده و عامل آن گزش کنه است.
  • ویروس اپشتین بار که موجب ایجاد بیماری مونونوکلئوز می شود.

علاوه بر این محققان عوامل دیگری را نیز مسبب ایجاد عفونت و ویروسی خاموش و فلج صورت می دانند. اگر استرس دارید و یا اخیرا بیمار بوده اید این ها محرک های بالقوه این بیماری هستند و همچنین آسیب های جسمی، محرومیت از خواب و بیماری خود ایمنی نیز ممکن است از عوامل ایجاد این عارضه باشند.

نشانه های فلج صورت:

علائم فلج صورت از نظر شدت آن متفاوت هستند و ممکن است ضعفی جزئی تا فلج کامل متفاوت باشند. هرچه التهاب فشاری که عصب صورت با آن مواجه می شود بیشتر باشد، شدت فلج و مدت زمانی که طول می کشد عصب بهبود یابد و عملکرد خود را به دست آورد نیز بیشتر خواهد بود.

بهتر اس بدانید که علائم فلج صورت ۱ الی ۲ هفته پس از یک سرماخوردگی، عفونت گوش یا عفونت چشم ظاهر می شوند. این نشانه ها اغلب ناگهانی ظاهر می شوند و ممکن است زمانی که از خواب بیدار شدید و یا هنگام خوردن یا نوشیدن متوجه آن شوید.

درمان فلج صورت در طب سنتی و بررسی علل بروز و نشانه های آن

علامت شاخص فلج صورت با افتادگی یک سمت صورت و عدمم توانایی در باز یا بسته کردن چشم درگیر شده صورت است. در موارد نادری نیز فلج صورت ممکن است هر دو سمت صورت را درگیر نماید. از دیگر نشانه های فلج صورت می توان به موارد فوق اشاره کرد:

  • افتادگی لب و دهان
  • ضعف صورت
  • دشواری در تلفظ کردن برخی کلمات
  • عدم توانایی در نشان دادن احساسات در صورت مانند خندیدن یا اخم کردن
  • خشکی چشم و دهان
  • حس چشایی تغییریافته
  • افتادگی
  • حساسیت به صداها
  • انقباض عضلاتی در صورت
  • دشواری در خوردن و آشامیدن
  • سردرد های مداوم
  • سوزش چشم سمت درگیر شده

درمان فلج صورت در طب سنتی و بررسی علل بروز و نشانه های آن

چگونگی تشخیص فلج صورت:

برای تشخیص میزان ضعف در عضلات صورت در ابتدا پزشک معاینه ای را انجام خواهد داد و سپس در مورد زمان ظهور علائم و زمانی که متوجه این نشانه ها شدید سوالاتی خواهد پرسید.

با وجود اینکه هیچ آزمایشی برای تشخیص قطعی فلج صورت وجود ندارد اما پزشک شما می تواند چند نوع آزمایش برای کمک به تشخیص فلج صورت تجویز نماید. انجام این آزمایش ها ممکن است در تشخیص علل دیگر ضعف صورت از جمله بیماری لایم یا سندرم گیلن باره نیز بسیار موثر باشد. این آزمایش شامل موارد فوق هستند:

  • انجام آزمایش خون برای بررسی وجود عفونت باکتریایی یا ویروسی
  • آزمایش خون برای بررسی دیابت یا سایر بیماری ها
  • تست های تصویربرداری مانند ام آر آی یا سی تی اسکن به منظور بررسی اعصاب صورت و تشخیص سکته مغزی یا تومور مغزی احتمالی
  • یک آزمایش الکترومیوگرافی که پزشک به منظور بررسی اینکه آیا به اعصابی که عضلات صورت را کنترل می کنند رسیده است یا خیر، الکترود های سیم بسیار نازک را به درون عضله وارد خواهد کرد. این آزمایش همچنین ممکن است میزان اسیب را نیز تعیین نماید.
  • چنانچه مشکوک به بیماری لایم باشید پونکسیون کمری انجام می گیرد.

درمان فلج صورت در طب سنتی و بررسی علل بروز و نشانه های آن

درمان فلج صورت با طب سنتی:

زمانی که شما برای درمان فلج صورت با طب سنتی به یک متخصص طب سنتی مراجعه می کنید اغلب علاوه بر درمان های خانگی روی طب سوزنی و مصرف داروهای گیاهی خاص نیز تاکید دارد. زیرا هزاران سال است که از طب سوزنی برای کمک به بهبود فلج صورت استفاده می شود و هدف اصلی از آن درمان دفع باد، رفع رطوبت و تقویت گردش خون در صورت خواهد بود.

همچنین تحقیقات نیز ثابت کرده اند که درمان های مداوم طب سوزنی معمولا یک یا دو بار در هفته می توانند به آرام کردن بیمار، تسریع در بهبودی و افزایش عملکرد اعصاب صورت کمک نمایند.

داروهای گیاهی مناسب برای درمان فلج عصب صورت:

گل مخروطی بنفش که به عنوان گیاه اکیناسه نیز شناخته می شود خواص ضدالتهابی و ضدویروسی قوی داشته و به همین دلیل می تواند به شما در مدیریت علائم و درمان فلج صورت با طب سنتی کمک نماید. از نظر اغلب متخصصان نیاز است تا به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن حدود ۱۰ میلی گرم از عصاره این گیاه به مدت ۱۰ روز مصرف گردد.

درمان فلج صورت در طب سنتی و بررسی علل بروز و نشانه های آن

امروزه نیز محققان از اثرات مفید گیاهان سداب، انیسون، مرزنگوش و گل سرخ برای درمان فلج عصب صورت در طب سنتی آکاه شده اند و توصیه می کنند که حدود ۲۵ گرم از عصاره آن ها را به همراه عسل و آب میل نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج