انتقاد معلولان از بودجه1402/ از افزایش بودجه تا پرداخت معوقات


انتقاد معلولان از بودجه1402/ از افزایش بودجه تا پرداخت معوقات

اهواز- انتقاد معلولان نسبت به بودجه ۱۴۰۲ در حالی اعلام شده که منابع مالی اختصاصی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در این بودجه لحاظ نشده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مصطفی آل علی: هفت میلیون مددجو در ایران وجود دارد که بیش از ۲ میلیون آن را جامعه معلولان تشکیل می‌دهد که سالانه حدود ۶۰ هزار معلول به علت تصادفات و سوانح در سطح کشور به جمعیت معلولان اضافه می‌شود.

مجلس در راستای بهره‌مندی معلولان از همه حقوق خود در جامعه قانون «قانون حمایت از حقوق معلولان» را در دهه ۷۰ تدوین و به تصویب رساند که این قانون در سال ۱۳۹۷ بازنگری و بار دیگر به تصویب رسید؛ یکی از مفاد این قانون الزام سازمان برنامه و بودجه کشور به تخصیص اعتباری برای اجرای این قانون است.

ماده ۳۰ قانون حمایت از حقوق معلولان تأکید می‌کند «به‌منظور شفاف‌سازی منابع مالی اختصاص یافته برای اجرای این قانون و حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام نماید».

طبق اعلام «علی محمد قادری» رئیس بهزیستی کشور برای اجرای قانون حمایت از معلولان در سال آینده به ۶۱ هزار میلیارد تومان نیاز است اما این امر در «بودجه ۱۴۰۲» لحاظ نشد.

«بودجه ۱۴۰۲» در حالی از سوی دولت به مجلس تقدیم شد که واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان داشته و حتی انتقاداتی توسط معلولان به آن وارد شده چرا که در این لایحه ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان حذف شده است.

انتقادات معلولان به تصمیمات دولتمردان

این انتقادات زمانی شدت گرفت که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از سوی بهارستان به تصویب رسید.

«بهروز مروتی» مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرده است «ما نسبت به حذف ردیف مستقل بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ انتقاد کرده‌ایم».

انتقاد معلولان از بودجه1402/ از افزایش بودجه تا پرداخت معوقات

وی تأکید کرده است: «انتقادات معلولان تا بازگشت این بودجه به بودجه سنواتی ادامه خواهد داشت».

یکی از معلولان نیز هشدار داده است: «حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان تبعات جبران‌ناپذیری دارد که ورشکستگی مراکز توان‌بخشی یکی از آنها است».

این توان‌خواه ادامه داد: «اغلب معلولان در مراکز توان‌بخشی نگهداری می‌شوند و اگر بودجه آنها تأمین نشود، پیش‌بینی شده که مراکز توان‌بخشی کشور با خطر ورشکستگی و ارائه نکردن خدمات لازم به جامعه هدف روبه‌رو خواهند بود».

کاهش ۳۰ درصدی یک ردیف بودجه سازمان بهزیستی

این موضوع نیز واکنش‌هایی را از برخی نمایندگان مجلس داشت است به‌گونه‌ای که «محمدعلی محسنی بندپی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار بازگشت ردیف اختصاصی حمایت از افراد دارای معلولیت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور شد.

وی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: «در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ردیف اختصاصی حمایت از افراد دارای معلولیت حذف شده و این موضوع موجب نگرانی افراد دارای معلولیت شده است که باید نسبت به اصلاح آن در کمیسیون تلفیق یا صحن مجلس اقدام شود».

«سید کریم حسینی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر تصریح می‌کند: حذف بودجه سازمان بهزیستی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ صحت ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس بیان می‌کند: طبق بررسی‌ها و شواهد بخشی از بودجه سازمان بهزیستی در یک ردیف کاهش ۳۰ درصدی داشته که دولت در تبصره ۱۶ این کاهش را جبران کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان می‌کند: بودجه سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۲ روند صعودی و افزایشی داشته گرچه همه مطالبات محقق نشده است.

بودجه معلولان برای تخصیص نیازمند تصویب مجلس است

«علیرضا انجلاسی» معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی در گفت‌وگویی رسانه‌ای تأکید می‌کند که بودجه معلولان در لایحه ۱۴۰۲ حذف نشده است.

انتقاد معلولان از بودجه1402/ از افزایش بودجه تا پرداخت معوقات

وی در این باره می‌گوید: «از آنجایی که در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس ارقام به‌صورت کلی آمده و با توجه به آنکه بودجه سازمان از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی رسیده است، بنابراین می‌توان گفت که اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و در سر جمع اعتبارات سال ۱۴۰۱ لحاظ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است».

انجلاسی درباره اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام شده بود، توضیح می‌دهد: «تا با مجلس شورای اسلامی رایزنی نشود، این عدد اعلام نمی‌شود و بعد از اعلام بودجه، این رقم به‌طور مشخص اعلام خواهد شد».

وی در پاسخ به این سوال که «چرا ردیف اعتباری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف شده است؟» می‌گوید: «این سوال ما از سازمان برنامه و بودجه نیز است که چرا این ردیف اعتباری حذف شده است؛ هنگامی که زحمت کشیده‌اند و مقدار اعتبار لحاظ کرده‌اند، زیباتر این بود که ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باقی می‌ماند. این ردیف بودجه با تلاش انجمن حمایت از حقوق معلولان تحت نظر بهزیستی احیا شده بود».

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور تأکید می‌کند: «امید است با تلاش و رایزنی نمایندگان این ردیف بودجه و عنوان بازگردد. ما اکنون منتظر نظرات کمیسیون‌های مختلف و تلفیق مجلس شورای اسلامی هستیم».

مطالبات معوقه معلولان پرداخت شود

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بیان می‌کند: «ردیف‌های مصارف جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ صرفاً به ۶ ردیف از جمله یارانه دارو، یارانه نقدی، یارانه نان، مستمری مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی و … تقلیل یافته و سایر ردیف‌ها حسب ارتباط به ذیل دستگاه‌های اصلی انتقال یافته است».

به گزارش مهر، معلولان با توجه به شرایط خاصی که دارند به‌سختی می‌توانند در پایتخت حضور یابند و برای مطالبات خود پیگیری کنند که در این راستا بیشتر آنها از تریبون فضای مجازی مطالباتشان را اعلام می‌کنند؛ یکی از آنها اختصاص بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان برای معلولان در بودجه سال آینده است چرا که همان‌طور گفته شده به ۶۱ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نیاز است.

همچنین با توجه به ماه‌های پایانی سال جاری، دومین مطالبه توان‌خواهان نیز پرداخت مابه‌التفاوت هشت‌ماهه افزایش ۵۰ درصدی حق پرستاری و مراقبتی معلولان طبق استناد به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان است چون در سال آینده پرداخت مابه‌التفاوتی وجود نخواهد داشت و حق معلولان تضییع می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر