پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش


چنانچه به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر لکه چای ایجاد شده روی لباس، مبلمان و فرش هستید با این مطلب از آرگا همراه ما باشید تا با انجام راهکارهایی ساده، مشکل شما حل شود.

شاید برای شما نیز این اتفاق افتاده باشد که لیوان چای از دستتان سر خورده و جایی روی لباس، فرش یا مبلمان بریزد و لکه ایی ایجاد شود که معمولا به سختی آثار آن پاک می شود. به این ترتیب قصد داریم شما عزیزان را با چند راهکار ساده برای حل این مشکل آشنا سازیم. در این مقاله با ترفند های پاک کردن لکه چای آشنا می شوید :

آشنایی با چند راهکار ساده برای پاک کردن لکه چای

پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش

هنگام ریختن چای روی لباس، مبلمان و فرش قبل از خشک شدن و ایجاد لکه بهتر است به فکر چاره ای برای از بین بردن آثار ایجاد شده باشید چرا که لکه چای دارای موادی مانند تنین بوده که شدیدا روی پارچه و لباس رنگ داده و پاک کردن آن نیز کار سختی خواهد بود و چانچه به درستی شسته و تمیز نشود ممکن است اثر آن روی لباس ، مبلمان و فرش باقی بماند. اما جای نگرانی وجود ندارد با انجام یکی از راهکارهای زیر که ساده هم هستند می توانید به راحتی لکه چای را پاک کنید.

تمیز کردن قطره های چای از روی لباس

۱.چنانچه لکه تازه ایجاد شده و مرطوب باشد باید خیلی سریع آن را با حوله ای کاغذی یا چند دستمال کاغذی خشک نمایید. به این ترتیب هم مایع اضافی که رنگدهی را بیشتر می کند پاک می شود و هم اثرگذاری مراحل بعدی را بشتر می کنید. در ضمن اگر بلافاصله قبل از خشک شدن لکه، آن را با آب داغ بشویید نتیجه بخشی بهتری دارد.

۲. از آب و صابون در ابتدای لکه زدایی استفاده ننمایید چرا که احتمال دارد لکه ثابت شود و دیگر نتوان آن را پاک کرد.

پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش

۳. یکی از راهکارهای دیگر برای پاک کردن لکه روی لباس از چای بهتر است ابتدا برچسب آن را نگاه کنید تا بدانید شرایط شستشو و اتو نمودن ان چگونه است. به طور مثال چنانچه عبارت تنها خشکشویی را روی برچسب دیدید به این معناست که حتما لباس را باید به خشکشویی ببرید و محل و نوع لک را برای مسئول خشکشویی مشخص نمایید.

۴. چنانچه شرایط شستشوی سریع لکه ایجاد شده روی لباس را ندارید، کمی نمک روی لکه ریخته و چند دقیقه ای صبر نموده تا مواد را کاملا جذب خود نماید. بعد با استفاده از یک دستمال کاغذی نمک را از روی لباس تمیز نمایید. و بعد از اینکه فرصت شستشو پیدا کردید لباس را با آب گرم و مواد شوینده به خوبی بشویید و آبکشی کنید.

۵. می توانید لکه روی لباس را با آب سرد بشویید به این صورت که حدود سه تا پنج دقیقه لباس را از سمت پشت لکه زیر آب سرد رفته و چند بار بمالید تا لکه کمرنگ تر شود. اگر لکه تازه ایجاد شده این عمل را دو سه بار تکرار نمایید. اگر با این روش مشکل حل نشد لباس را حدود نیم ساعت در آب سرد خیس نمایید. چنانچه لکه بزرگ بود اجازه دهید یک شب در آب سرد باقی بماند. می توانید اندکی شوینده نیز اضافه کنید تا به طور کامل پاک شود. برای لباس های سفید داخل آب کمی مایع سفید کننده بریزید.

پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش

۶. جوش شیرین نیز نوعی لکه بر قوی و فاقد ضرر می باشد که می توان در این مورد کمک کننده باشد. به این نحو که تکه پارچه خیس آغشته به جوش شیرین را روی محل لکه لباس بمالید.

۷. یک راه دیگر این که سطح لکه را با آب گرم و یک اسفنج خوب سابیده بعد مقداری گلیسیرین روی لکه بریزید و سی دقیقه صبر کنید تا لکه کم رنگ و محو شود. در ادامه لباس را با صابون و آب گرم شستشو دهید.
۹. در یک لگن آب گرم ریخته و به آن مایع ظرفشویی اضافه کنید سپس لباس لک شده را داخل آن قرار داده تا خوب خیس خورده بعد با اسفنجی نرم سطح لکه را سابیده تا محو گردد.
۱۰. پارچه خیس آغشته به پودر ماشین لباسشویی را روی سطح لکه بکشید تا پاک گردد. بعد لباس را طبق روال معمول بشویید.
پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش
۱۱. در مواردی سرکه نیز می تواند به پاک کردن لکه چای کمک کند. به این نحو که کمی پودر لباسشویی را با آب و سرکه سفید به میزان مساوی ترکیب کنید تا مخلوطی خمیری شکل حاصل گردد. قبل از مالیدن این خمیر روی لکه ابتدا کمی از آن را روی قسمتی از لباس که در دید نباشد بمالید چنانچه رنگ پارچه را از بین نبرد روی محل لکه مالیده بعد با یک قلم مو یا مسواک هر دو سمت لکه را خیلی آهسته بسایید در ادامه لباس را آبکشی نموده و در فضای باز، زیر نور خورشید قرار دهید تا بوی مواد شوینده و سرکه از بین برود.
۱۲. یک راهکار دیگر استفاده از لیموترش و نمک است. روی یک قاچ بزرگ از لیموترش نمک بریزید سپس آن را به صورت دورانی روی لکه بمالید احتمالا بعد از چند دقیقه لکه محو خواهد شد. معمولا پاک کننده های اسیدی برای از بین بردن لکه هایی مانند لکه چای یا قهوه مناسب عمل می کنند.

**چنانچه با انجام راهکارهای اشاره شده باز هم اثر لکه چای را مشاهده کردید می توانید از اسپری یا ژل لکه بر بهره گرفته و اجازه دهید، حدود پنج دقیقه پیش از شستشو روی لکه بماند.

پاک کردن لکه از روی مبلمان و فرش

پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش

۱. می توانید یک قاشق غذاخوری مایع لباسشویی را با یک قاشق غذاخوری سرکه مخلوط نموده و در دو فنجان آب سرد حل کرده سپس این محلول را روی دستمال تمیز و سفید ریخته بعد لکه روی فرش یا مبل را با آن پاک کنید. بعد خشک کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا لکه محو شود. سپس این ناحیه را با آب سرد و پارچه سفید تمیز کنید تا اثری از محلول پاک کننده نماند و در انتها خشک نمایید.

۲. چنانچه لکه چای روی فرش ایجاد شده مقداری آب سرد روی محل لکه بریزید بعد خیلی آهسته آن را بسابید تا لکه کمرنگ شود.

پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش

۳. اگر لکه روی مبل یا فرش تازه ایجاد شده باشد کمی ماست روی سطح لکه بریزید و پس از چند دقیقه آن را با یک دستمال تمیز کنید.

**در صورتی که روشهای بالا چاره کار نبود از محلول لکه بر فرش، شامپو فرش یا پاک کننده فرش و مبل بهره بگیرید.

از بین بردن لکه چای از لیوان ها

حلقه های قهوه ای کمرنگ بر روی هم انباشته می شوند و موجب کدر و کثیف شدن لیوان ها و فنجان هاخواهند شد، حال می توانید با استفاده از جوش شیرین، سرکه، نمک و خمیر دندان به رفع این لکه ها کمک کنید :

جوش شیرین

برای استفاده از جوش شیرین لازم است آن را در مقداری آب حل کنید و از طریق این پاک کننده خمیری مانند و مالیدن آن بر روی لکه لیوان های نوشیدنی به راحتی و بدون استفاده از هر گونه مواد شیمیایی خطرناک, لکه ها را از بین ببرید.

پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش

طریقه تهیه این خمیر برای پاک کردن لکه چای به این صورت است که یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را در کمی آب مخلوط کنید تا ترکیبی خمیری بدست آید و سپس به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه این خمیر را کنار بگذارید، سپس می توانید با کمک یک تکه پارچه و یا مسواک از این ترکیب را بر روی لکه ها استفاده کنید و در صورت اطمینان از تمیز شدن لیوان آن را با آب شست و شو دهید.

سرکه و نمک

برای روش استفاده از مخلوط سرکه و نمک نیز می توانید دو قاشق غذا خوری سرکه را با دو قاشق غذا خوری نمک در داخل کاسه ای کوچک با هم مخلوط کنید و سپس از این ترکیب برای تمیز کردن ظروف شیشه ای مدنظرتان به کار برید. البته در ابتدا باید با استفاده از یک پارچه نمناک داخل لیوان را تمیز کرده و بعد مخلوط نمک و سرکه را درون لیوان بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، با کمک یک حوله, خمیر را داخل لیوان بمالید و در نهایت بعد از رفع لکه ها آن را شست و شو دهید.

پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش

خمیر دندان

از آنجا که خمیر دندان به رفع و پاک کردن لکه های دندان کمک می کند، بنابراین می توانید از این ترکیب در از بین بردن لکه های چای روی لیوان و فنجان نیز استفاده کنید.

برای این منظور مقداری خمیر دندان سفید بر روی یک مسواک بزنید و درون لیوان را خوب بسابید به طوری که خمیر تمام سطح را بپوشاند، همچنین خمیر بر روی همه درز ها و شکاف ها قرار گیرد.

در صورت تمایل برای آشنایی با ترفند های پاک کردن لکه های مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)