پیشنهاد بی‌شرمانه بایدن به نتانیاهو/ متحدپوتین: کل اوکراین را به آتش می‌کشیم!


پیشنهاد بی‌شرمانه بایدن به نتانیاهو/ متحدپوتین: کل اوکراین را به آتش می‌کشیم!

متحد پوتین، در واکنش به اعطای تسلیحات جدید به اوکراین گفته در این صورت تمامی سرزمین‌های تحت حاکمیت کی‌یف در آتش خواهد سوخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «سقوط بالن جنجالی»، «واکنش تند متحد پوتین به اعطای تسلیحات جدید به اوکراین»، «ارسال نخستین تانک لئوپارد به اوکراین»، «غرق شدن ناو برزیلی در اقیانوس اطلس»، «تحریم شرکت‌های چینی به بهانه ایران»، «پیشنهاد بی‌شرمانه بایدن به نتانیاهو» و «زنجیره کامل هسته‌ای در تهران» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

سقوط بالن جنجالی

ارتش ایالات متحده بعد از ظهر شنبه چهارم فوریه، بالن غول‌پیکر جاسوسی چینی را بر فراز اقیانوس اطلس در خط ساحلی کارولینای جنوبی سرنگون کرد. به نوشته رویترز، یک جت جنگنده آمریکایی به این بالن شلیک کرد. عکاس خبرگزاری رویترز گفته است که انفجاری رخ نداد و بالن پس از این شلیک شروع به سقوط کرد.

پیشتر رسانه‌ها اعلام کردند که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، چراغ سبز اقدام نظامی و منهدم کردن بالن را به مقامات نظامی داده است و ارتش گزینه منهدم و ساقط کردن بالن را به اجرا می‌گذارد.

پنتاگون گفته که بایدن روز چهارشنبه دستور ساقط کردن بالن را به ارتش داد و گفت که عملیات سرنگون کردن آن در اولین فرصتی که خطری علیه جان شهروندان نداشته باشد صورت گیرد. پنتاگون پیشنهاد کرده بود که عملیات روی آب انجام شود. وزارت دفاع آمریکا گفت که چین از این بالن برای نظارت بر اماکن استراتژیک در ایالات متحده آمریکا استفاده کرده است.

واکنش تند متحد پوتین به اعطای تسلیحات جدید به اوکراین

دیمیتری مدودف، از متحدین نزدیک پوتین، در واکنش به اعطای تسلیحات جدید به اوکراین گفته، در این صورت تمامی سرزمین‌های تحت حاکمیت کی‌یف در آتش خواهد سوخت. مقامات پنتاگون روز جمعه اعلام کردند آمریکا در بسته دو میلیارد دلاری کمک نظامی خود به اوکراین، سلاح جدیدی را در اختیار کی یف قرار می دهد که برد عملیاتی ارتش اوکراین را تا دو برابر بیشتر خواهد کرد.

در این شرایط، مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفته که عرضه تسلیحات پیشرفته‌تر ایالات متحده به اوکراین تنها باعث خواهد شد تا حملات تلافی‌جویانه‌تر روسیه را در پی داشته باشد؛ به حدی که دکترین هسته‌ای روسیه نیز چنین چیزی را پیش‌بینی کرده است.

ارسال نخستین تانک لئوپارد به اوکراین

ارتش کانادا نخستین تانک لئوپارد-۲ خود را به اوکراین فرستاد. تانک‌های پیشرفته لئوپارد ساخت آلمان است، اما در اختیار برخی دیگر از کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو، از جمله کانادا، نیز قرار دارد. کشورهای دارنده این تانک‌ها برای ارسال لئوپارد‌ها به اوکراین به مجوزهای برلین نیاز دارند. این مجوزها اکنون صادر شده است. مقام‌های اوکراینی، طی هفته‌های گذشته بارها از متحدان خود خواسته‌اند تا روند ارسال تجهیزات نظامی سنگین، از جمله تانک‌های پیشرفته به این کشور تسریع شود.

غرق شدن ناو برزیلی در اقیانوس اطلس

نیروی دریایی برزیل علیرغم هشدارهای گروه های طرفدار محیط زیست، یک ناو هواپیمابرِ از رده خارج شده را در سواحل شمال شرقی این کشور در آب‌های اقیانوس اطلس غرق کرد. این ناو هواپیمابر قدیمی که روزگاری پرچمدار نیروی دریایی بود، مملو از ماده سمی «آزبست» است و هیچ کشوری از جمله برزیل، اجازه پهلوگیری آن در سواحل خود را نمی‌داد.

این کشتی جنگی که دیگر به کلی زنگ‌زده بود، ساخت کشور فرانسه و از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۰ در خدمت نیروی دریایی این کشور بود. مقامات برزیلی پس از اینکه هیچ بندری حاضر به پذیرش این کشتی جهت اوراق کردن آن نبود، تصمیم به غرق کردن آن گرفت.

کارشناسان محیط‌زیست معتقدند با غرق شدن این کشتی، هزاران تن زباله سمی وارد آب‌های اطراف خواهد شد؛ بطوریکه یک گروه فرانسوی طرفدار محیط زیست به نام «رابین هود / Robin des Bois» آن را «یک بسته سمی ۳۰ هزار تنی» توصیف کرده است.

پیشنهاد بی‌شرمانه بایدن به نتانیاهو

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت ادعا کرده دولت جو بایدن به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیشنهاد داده تا در ازای کاهش تنش‌ها با فلسطینی‌ها، در مورد «اقدام مخفیانه علیه جمهوری اسلامی ایران و نیز پیشبرد روابط اسرائیل و عربستان سعودی» با کابینه او همکاری خواهد کرد.

آموزش فوت کوزه‌گری هسته‌ای در تهران

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، طی یک مصاحبه تلویزیونی با بیان اینکه کشور امروز در یک تراز برتر در فناورآوری هسته ای است، اظهار داشت: «امروز موفق شدیم تمام فرایند از دانش فنی و تجهیزات تا فوت کوزه گری هسته‌ای را با تجارب و ظرفیت‌هایی که ایجاد شده، به دست آوریم و اینها یک ظرفیت قدرت ساز است. امروز دیگر قطار (هسته ای) ایران در حرکت است و فقط بلیطش در دست آنهاست». رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «به لحاظ ابزاری ساخت و ذخایر سوخت هسته ای هم قدرت است و هم ارزش اقتصادی و ارزش افزوده بالایی برای کشور دارای این ظرفیت تولید می‌کند»

اسلامی هم‌چنین با بیان این‌که همه سرفصل‌های انرژی اتمی به تنهایی توسط یک کشور انجام نمی‌شود و این زنجیره بین کشورها و شرکت ها تقسیم شده است گفت: «ولی ما با همکاری و درون زایی و همت نسل جوان در سازمان انرژی اتمی تا به امروز از استخراج و اکتشاف معدن گرفته تا رسیدن به کیک زرد و ساخت سوخت برای نیروگاهها را توسط نیروی ایرانی ساختیم». او افزود: «البته عناصری خرید شده است اما امروز ظرفیت کشور به گونه‌ای است که همه این فرایندها را پوشش می‌دهد و این کلیدی ترین و راهبردی ترین برش از فناوری هسته‌ای ایران است که ایران به لطف الهی به آن رسیده و عصبانیت آنها از همین موضوع است و این از برکات انقلاب وبه ویژه خون شهیدان هسته‌ای است».

تحریم شرکت‌های چینی به بهانه ایران

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد ایالات متحده در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه شرکت‌های چینی تولیدکننده محصولات نظارتی به ادعای «فروش به نیروهای امنیتی ایران» است. به گزارش وال استریت ژورنال مقام‌های آمریکایی در مرحله پیشرفته گفت‌و‌گوها درباره تحریم‌ها هستند و بر روی شرکت Tiandy Technologies تولیدکننده تجهیزات الکتریکی مستقر در خارج از شهر تیانجین چین که در این گزارش ادعا شده محصولاتش به واحدهایی از سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی ایران فروخته شده، تمرکز کرده‌اند.

پیش‌تر هم «راب مالی» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در مصاحبه با وبگاه «بلومبرگ» از تلاش آمریکا برای تداوم اعمال فشار به چین برای توقف خرید نفت از ایران خبر داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس