درآمد 12 میلیارد دلاری با افزایش یک درصدی سهم سی.ان.جی از تولید گاز


درآمد 12 میلیارد دلاری با افزایش یک درصدی سهم سی.ان.جی از تولید گاز

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی سی.ان.جی کشور با اشاره به اینکه صنعت سی.ان.جی فقط ۲ درصد از کل مصرف گاز را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: اختصاص یک درصد دیگر به این صنعت از محل صرفه‌جویی در مصارف دیگر یا افزایش تولید، درآمدی به میزان روزانه ۱۲ میلیون دلار درآمد برای کشور به دنبال خواهد داشت.

درآمد 12 میلیارد دلاری با افزایش یک درصدی سهم سی.ان.جی از تولید گاز

به گزارش ایران اکونومیست، «محسن جوهری» امروز (یکشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه بر اساس اعلام مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قطع گاز جایگاه‌های سی.ان.جی موجب افزایش قابل توجه مصرف بنزین و متعاقب آن هفت میلیون دلار ضرر روزانه به اقتصاد کشور از محل این افزایش مصرف بنزین در خودروها شده است، افزود: رسیدن و حتی عبور مصرف بنزین از سقف تولید آن در داخل کشور، موضوع بحث فعالان حوزه انرژی کشور و دغدغه مسوولان بلندپایه دولت و وزارت نفت است و به عقیده فعالان حوزه سی.ان.جی، عدم توجه دولت‌ها به توسعه پایدار صنعت سی.ان.جی در بخش عرضه و تقاضا در سال‌های گذشته، یکی از مهمترین دلایل وضعیت کنونی و مصرف بی‌رویه بنزین به شمار می‌رود.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: این افزایش مصرف بنزین در شرایط فعلی آلودگی شدید هوا، موجب آلودگی مضاعف هوا به‌ویژه در کلانشهرها شده است، آن هم در شرایطی که بنا بر سیاست‌های کلان اولیه، صنعت ملی سی.ان.جی در یکی از مهمترین رسالت‌های خود مسوولیت تامین هوای پاک را نیز بر عهده داشته است که این رسالت نیز به فراموشی سپرده شده است.

سهم ۲ درصدی صنعت سی.ان.جی از مصرف گاز کشور

در این نشست همچنین «احسان جان‌محمدی» دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سی.ان.جی کشور با اشاره به اینکه مصرف کل جایگاه‌های سی.ان.جی کشور فقط ۲ درصد از مصرف کل گاز کشور را شامل می‌شود، افزود: قطع گاز برنامه‌ریزی شده نیمی از جایگاه‌های سی.ان.جی کشور نه فقط کمک معنی داری به کاهش مصرف و حل معضل ناترازی تولید و مصرف نکرده، بلکه با تشکیل صف‌های طویل در جایگاه‌های فعال موجب نارضایتی عمیق مردم به‌ویژه خصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه شده است.

وی افزود: از سوی دیگر، تحمیل خسارت‌های جدی به جایگاه‌های سی.ان.جی که هم اکنون نیز به دلیل عدم برخورداری از حق‌العمل منصفانه و تحمل زیان انباشته سال‌های اخیر در مرز ورشکستگی و تعطیلی است، بحران فعالیت جایگاه‌های سی.ان.جی را حادتر کرده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سی.ان.جی کشور ادامه داد: انتظار است اهتمام لازم در جبران خسارت‌های وارده به جایگاه‌های سی.ان.جی توسط دولت انجام شود.

تحمیل بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به جایگاه‌های سی.ان.جی

در ادامه این نشست، «حمیدرضا سهرابی» فعال صنفی و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی سی.ان.جی کشور گفت: قطع گاز جایگاه‌های سی.ان.جی کشور در یک‌ماه اخیر موجب تحمیل بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به جایگاه‌های سی.ان.جی از محل عدم انتفاع از فروش و همچنین خسارت‌های فنی بر قطع و وصل مکرر گاز به تجهیزات گاز جایگاه‌ها شده است.

وی افزود: با توجه به نظام حق‌العملی جایگاه‌های سی.ان.جی، همواره بخشی از نرخ فروش به مشتری، حق‌العمل جایگاه بوده که محل تامین هزینه‌های ثابت و متغیر و سود خالص جایگاه است. بنابراین شرط اقتصادی بودن جایگاه‌داری مانند همه واحدهای صنعتی دائم کار، فعالیت مستمر و بدون توقف آن است و قطع گاز مکرر جایگاه‌های سی.ان.جی علاوه بر آنکه تامین هزینه‌های ثابت و متغیر آنها را دچار اختلال می‌کند، عدم‌النفع جایگاه‌ها را موجب شده و سبب بروز برخی ایرادات و خسارات به تاسیسات و تجهیزات جایگاه‌ها به دلیل راه‌اندازی‌های مجدد پس از توقف‌های مکرر جایگاه‌ها می‌شود.

سهرابی بیان‌داشت: همچنین قطع گاز جایگاه‌های سی.ان.جی همراه با بروز شایعه عدم توان شرکت ملی گاز در تامین گاز جایگاه‌های سی.ان.جی، وجهه نامطلوبی در امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت به جای گذاشته و استمرار آن موجب فرار سرمایه بخش خصوصی از این صنعت می‌شود.

وی ادامه‌داد: خسارت‌های ناشی از موارد عنوان شده در بخش نخست حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که انتظار داریم دولت در جبران این خسارت مساعدت لازم را به جایگاه‌های سی.ان.جی معمول داشته و در بخش دوم که مربوط به عدم اطمینان بخش خصوصی و فرار سرمایه خصوصی از صنعت سی.ان.جی است ، حجم خسارت بسیار بیشتر و در درازمدت، قابل احتساب و جبران نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب