6 اتومبیل کهنه‌کار دهه 70 که هنوز خواهان دارند


6 اتومبیل کهنه‌کار دهه 70 که هنوز خواهان دارند

خودرو‌هایی که در آن زمان به اصطلاح روی بورس بودند و نکته بامزه ماجرا اینجاست که هنوز بعد از گذشت ۳۱سال در بخش فروش خودرو سایت‌ها، این خودرو‌ها فروخته می‌شوند و طرفدار دارند. حتی یک پیج در اینستاگرام این خودرو‌ها را به اصطلاح فیس لیفت کرده و با ظاهری‌تر و تمیز و معقول به فروش می‌رساند. به هرحال هستند کسانی که هنوز اعتقاد دارند این خودرو‌ها بهتر از خودرو‌های صفر داخلی امروزیست!

دهه هفتاد در ایران دهه عجیبی به شمار می‌آید. جنگ تمام شده و دوران سازندگی است و حتما باید در این دوران در بخش خودرو هم پیشرفت می‌کردیم. واردات خودرو آغاز شده بود البته این ماجرا تا اواسط دهه هفتاد ادامه داشت و کم‌کم راه واردات خودرو بسته شد.

در این پرونده ما خودرو‌های دهه هفتاد را بررسی نکرده‌ایم بلکه به صورت شاخص سراغ اتومبیل‌های سال ۱۳۷۰ یا ۱۹۹۲ میلادی رفته‌ایم.

خودرو‌هایی که در آن زمان به اصطلاح روی بورس بودند و نکته بامزه ماجرا اینجاست که هنوز بعد از گذشت ۳۱سال در بخش فروش خودرو سایت‌ها، این خودرو‌ها فروخته می‌شوند و طرفدار دارند.

حتی یک پیج در اینستاگرام این خودرو‌ها را به اصطلاح فیس لیفت کرده و با ظاهری‌تر و تمیز و معقول به فروش می‌رساند. به هرحال هستند کسانی که هنوز اعتقاد دارند این خودرو‌ها بهتر از خودرو‌های صفر داخلی امروزیست!

یک: پژو ۴۰۵/ مدل ۷۰/ قیمت ۷۰میلیون تومان

پژو ۴۰۵ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط سازمان ملل در سال ۱۳۶۷ با عقد قراردادی به مدت سه سال بین پژو و ایران‌خودرو، وارد بازار خودرو ایران شد. در قطعنامه ۵۹۸، مسئله تعیین خودرو سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح شد که سازمان ملل آن را پذیرفت. در پایان دهه شصت بود که قرارداد واردات و مونتاژ پژو ۴۰۵ بین ایران‌خودرو و پژو منعقد شد. در آن زمان ۴۰۵ خودرویی مدرن و جذاب بود که توانسته بود عنوان خودروی سال اروپا را نیز کسب کند.

در ابتدا سری GL این خودرو به بازار ایران عرضه شد که با استقبال چندانی مواجه نشد، اما دو رخداد ۴۰۵ را به سوگولی بازار ایران بدل کرد. اولی قطع واردات خودرو و محدود شدن بازار خودرو و دومی، عرضه نمونه بهتر GLX بود. بدین ترتیب ۴۰۵ به بهترین و لوکس‌ترین خودروی مونتاژ ایران بدل شد.

از نظر فرم بدنه ۴۰۵ به‌طور رسمی فقط در ۲ گونه سدان و استیشن تولید شده است، اما از همان ۲ نمونه، گونه‌های متفاوتی منشعب شده است که با توجه به نوع پیشرانه و امکانات رفاهی با حروف و اسامی متفاوتی شناخته می‌شوند که البته در برخی بازار‌ها نیز همانند کشورمان دارای نام‌های متفاوتی هستند. از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل‌سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی آل، پژو ۴۰۵ جی آل ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو ۴۰۵ جی آل ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی‌سی) در خطوط تولید سواری سازی به انجام رسیده است.

دو: میتسوبیشی گالانت/ ۱۳۷۰/ قیمت ۲۲۰ میلیون تومان

گالانت در زبان انگلیسی معنی دلیر می‌دهد؛ واژه‌ای که از هر جهت برازنده این سدان ژاپنی است. مدل‌های سوپرسالن سری ۹۰ گالانت هنوز هم در بازار ایران خریدار دارند چرا که سواری خوب، دید مناسب، اتاق بزرگ و استهلاک پایینی داشته و در مقایسه با محصولات هم رده ساخت اوپل یا فولکس، قیمت کمتری داشتند.

گالانت مدل ۱۳۷۰ که در فرم بدنه شباهت‌هایی به هوندا آکورد هم داشت، اغلب در نمونه‌های فیس لیفت کانادا به ایران وارد شده و از موتور دو لیتری کاربراتوری با قدرت ۱۳۶ اسب بخار سود می‌برد. البته تاکنون ده نسل از میتسوبیشی گالانت به تولید رسیده است که ما تاکنون میزبان نسل‌های ششم و هفتم این خودرو بوده‌ایم. البته از نسل‌های دیگر گالانت نیز نمونه‌های معدودی وارد بازار کشورمان شد که اکنون در بازار قابل مشاهده هستند.

نسل هفتم میتسوبیشی گالانت نیز در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ به تولید رسید و در تعداد اندکی وارد بازار کشورمان شد. این خودرو در بین اهالی بازار به گالانت عینکی شهرت دارد. از این نسل به بعد گالانت از نقش سدان میان رده خارج شد و اندک اندک شباهت‌های میان گالانت و میتسوبیشی لنسر که سدان کوچک سبد محصولات میتسوبیشی بود، افزایش یافت.

با نگاهی به ظاهر میتسوبیشی گالانت، می‌توان وقار و متانت را در طراحی این خودرو مشاهده کرد هرچند با توجه به گذشت سه دهه از آغاز تولید میتسوبیشی گالانت، امروزه دیگر نمی‌توان این چهره را جذاب و گیرا دانست. طراحی ظاهری میتسوبیشی گالانت همرده دیگر خودرو‌های آن دوران همچون تویوتا کریسیدا یا سدان‌های اروپایی همانند پژو ۴۰۵ ارزیابی می‌شود.

سه: نیسان پاترول/ چهاردر۱۳۷۰/ قیمت ۲۲۵ میلیون تومان

آمدن پاترول به کشورمان، مصادف شده بود با شروع جنگ ایران و عراق، به همین دلیل خیلی‌ها معتقدند که پاترول، در ابتدا برای اهداف نظامی به ایران آمده بود، ولی بعد‌ها سر از خیابان‌های شهر درآورد. پاترول‌های چهار در پارس خودرو، که در ابتدای تولیدشان به «پاترول استیشن» معروف شده بودند، از نسل سوم (اتاق ۱۶۰) هستند.

این ژاپنی ابتدا با موتور شش سیلندر ۱۲ سوپاپ P۴۰ نیسان تولید می‌شد، اما اواخر دهه ۶۰ شمسی، پارس خودرو تصمیم گرفت تا از موتور پاترول‌های دو در برای پاترول چهار در نیز استفاده کند و به این ترتیب، موتور چهار سیلندر Z۲۴ روی مدل‌های استیشن قرار گرفت و حتی پاترول تا آخرین سال تولیدش، با همین موتور عرضه می‌شد.

همچنین موتور ۴ سیلندر کاربراتوری ۸ سوپاپ پاترول، در واقع نسخه اولیه از همان موتوری بود که سایپا به مدت چهار دهه، برای وانت نیسان زامیاد نیز استفاده کرد. از سوی دیگر، در اواسط دهه ۷۰ شمسی، پارس خودرو هم عرضه موتور ۶ سیلندر را متوقف کرد و هم موتور ژاپنی Z۲۴ را از دل پاترول‌های ۴ سیلندر برداشت و به جای آن از موتور ایرانیزه‌شده ساخت مگاموتور بهره گرفت که البته همچنان از نوع کاربراتوری بودند.

نکته دیگر اینکه پاترول‌های استیشن ۴ سیلندر به دلیل عدم تناسب وزن و قدرت، هیچوقت به محبوبیت بالای مدل‌های ۶ سیلندر دست پیدا نکردند. جالب است بدانید که هرچند اکثر پاترول‌های پارس خودرو، گیربکس دستی ۱+۴ دنده دارند، ولی در عین حال، می‌توان پاترول‌هایی را در بازار کشورمان پیدا کرد که با تلاش مالکان خوش‌ذوقشان، گیربکس دستی ۱+۵ دنده یا حتی گیربکس اتوماتیک ۱+۳ دنده دارند.

چهار: تویوتا کرولا/ مدل ۱۹۹۲/ ۱۳۰ میلیون تومان

تویوتا کرولا یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین خودرو‌های تاریخ محسوب می‌شود. نمونه‌های کلاسیک این خودرو، مانند کرولا ۱۹۹۶، هم‌رده فولکس واگن بیتل و فورد مدل T در تاریخ صنعت خودروسازی جهان قلمداد می‌شوند. نسل‌ها و مدل‌های مختلف این خودرو در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۱۷ با امکانات و مشخصات فنی متفاوت وارد ایران شدند و البته همواره در بین خودرو‌های محبوب و مورد اعتماد بازار قرار داشتند. اما یک نمونه کرولا که در ایران کمتر شناخته شده مدل ۱۹۹۰ است که با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی و در تعدادی محدود وارد کشور شد.

این خودرو که امروزه بیشتر در بین کلاسیک‌ها جای می‌گیرد تا یک سواری روزانه، در سال‌های حضورش در کشور، خودرویی با قدرت و توانایی بالا نشان داد. تویوتا کرولا ۱۹۹۰، که از نظر بسیاری محبوب‌ترین محصول تاریخ فعالیت جهانی تویوتا محسوب می‌شود، مانند بسیاری دیگر محصولات این کمپانی ساده و فارغ از هرگونه اغراق طراحی شده است.

یکی از دلایل محبوبیت این تویوتا کرولا، فضای کابین بزرگ، فضای بار جادار و البته استهلاک پایین بود. آنچه این خودرو را به انتخابی مناسب برای خانواده‌های قشر متوسط و پرجمعیت جهان تبدیل می‌کرد. البته کرولا در این نسل که نسل ششم آن محسوب شده و با کد اتاق E۹۰ عرضه شد، در مدل‌های سدان و کامپکت و با تیپ‌های GX، GL و GTI وارد ایران شد که این تیپ‌ها از نظر سطح تجهیزاتی متفاوت بودند. واردات این نسل تا ۱۹۹۴ که نسل هفتم کرولا معرفی شد، ادامه یافت.

پنج: جیپ صحرا/ ۱۳۷۰/ ۱۴۵ میلیون تومان

یکی از قوی‌ترین محصولات جیپ که بسیاری از آفرودبازان با آن خاطره دارند، جیپ صحراست. جیپ صحرا در بین تمام محصولات جیپ از عملکرد و قدرت موتور بالاتری برخوردار است. جیپ صحرا درواقع نمونه‌ای مونتاژ شده از خودرو‌های جیپ آمریکایی است. در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، خودرو‌های جیپ به دلیل کاربرد فراوان و قدرت موتور بالایی که داشتند به‌طور انبوه و با موتور‌های مختلف و انواع مختلف توزیع شدند. دو مدل CJ۵ و CJ۷ ازجمله مدل‌های معروف جیپ آن زمان بودند. ازاین‌رو گروه صنعتی جیپ در ایران تصمیم گرفت این محصولات پرطرفدار را به ایران وارد و مونتاژ کند.

جیپ صحرا نیز نمونه مونتاژ شده جیپ CJ است و الگوی طراحی آن تا حد زیادی مشابه این خودرو است. کابین جیپ صحرا از جنس فلز بود و در حالت استاندارد به‌صورت ۲ در تولید می‌شد. به‌غیراز اتاق فلزی ۲ نوع اتاق دیگر شامل کالسکه‌ای و فایبرگلاس نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

این اتاق‌ها هم به‌صورت ۲ در و هم به‌صورت ۳ در، در بازار موجود هستند. اتاق فلزی جیپ صحرا به دلیل سنگین بودن و ظاهر نه‌چندان دل‌چسب آن زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. اکثر افرادی که به سراغ خرید جیپ صحرا می‌روند، این خودرو‌ها را شخصی‌سازی می‌کنند و آپشن‌های موردعلاقه خود را بر روی آن‌ها نصب می‌کنند. بدنه این خودرو و لاستیک‌های آن طوری قدرتمند تولیدشده که توانایی عبور از هر نوع مسیر بیراهه‌ای را دارد. به همین دلیل بسیاری از جوانان نسل جدید نیز برای سفر‌های آفرود خود خرید جیپ صحرا را به آفرود‌های گران‌قیمت کنونی ترجیح می‌دهند.

شش: دوو ریسر/ ۱۹۹۲ GTI/ ۷۵ میلیون تومان

نمونه قدیمی‌تر دووسی یلو که اصالتا یک پونتیاک آمریکایی محقر بود و به شکل وارداتی در دو سری لیفت یک و سدان وارد بازار ایران شد. این خودرو که امکان اندکی در مقایسه با مدل‌های وارداتی هم رده داشت، از شاسی و پلتفرم سری T جنرال موتورز سود برده و به موتور چهار سیلندر، هشت سوپاپ و ۷۵ اسبی جنرال موتورز مجهز بود که در کنار یک جعبه دنده دستی، سواری عادی و بی‌دردسری را عاید سرنشینان می‌کرد. ریسر در دهه ۷۰ خودرویی پایین‌تر از میتسوبیشی گالانت و هوندا سیویک به حساب می‌آمد. ریسر نخستین محصولی از گروه دوو بود که به ایران وارد شد.

این سدان سایز متوسط با پیشرانه کم‌حجم و تیپ‌بندی مناسب، از محبوبیت خوبی در بازار ایران بهره برد. ریسر در بازار ایالات متحده آمریکا با نام پونتیاک لِمَنز شناخته می‌شود و به همین خاطر روی غربیلک یا جلوپنجره برخی ریسر‌های پیش از سال ۱۹۹۳ موجود در بازار ایران، لوگوی مثلثی‌شکل پونتیاک را می‌بینیم.

این خودرو روی پلتفرمی در یک کلاس پایین‌تر از دوو اسپرو، یعنی پلتفرم T جنرال موتورز، مشترک با اپل کادت طراحی شد که در حد‌فاصل اواخر ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ در انواع مختلفی اعم از سدان و هاچ‌بک‌های ۳‌در و ۵‌در به بازار ایران وارد شد. اکثر دوو ریسر‌های ایران از نوع GTi و در سال ۱۹۹۳ به خاک کشور وارد شده‌اند؛ به همین خاطر نمونه فیس‌لیفت این خودرو از وضعیت بسیار بهتری در بخش ظاهری برخوردار است.

منبع: روزنامه هفت صبح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله خونین به 2 دختر 6 و 11 ساله در شمال شرق فرانسه