بازار داغ اشتغال آمریکا کامودیتی‌‌‌ها را از سکه انداخت


بازار داغ اشتغال آمریکا کامودیتی‌‌‌ها را از سکه انداخت

داده‌‌‌های وزارت کار آمریکا از ایجاد ۵۱۷‌هزار شغل جدید در این کشور برای ماه ژانویه خبر داد که رقمی به‌مراتب بالاتر از انتظار بود. این داده‌‌‌ها فعالان بازارهای جهانی را از استمرار سختگیرانه رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو ترساند و زمینه عقبگرد بهای فلزات را مهیا کرد.

بازار داغ اشتغال آمریکا کامودیتی‌‌‌ها را از سکه انداخت

به گزارش «اکوایران»، شاخص بهای فلزات بورس لندن پس از ثبت بازده ۵/ ۹درصدی برای ماه ژانویه ۲۰۲۳، ظرف روزهای ابتدایی فوریه کاهشی شد و در بازه هفتگی منتهی به ‌روز جمعه سوم فوریه ۴/ ۱‌درصد از ارزش خود را از دست داد و تا ۴‌هزار و ۲۹۳واحد عقب نشست. در حالی که اختلال در عرضه فلزات و احتمال بازگشت سریع اقتصاد چین به مسیر رشد زمینه صعود بهای فلزات ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی سال‌جاری را فراهم کرده بود، بروز نشانه‌‌‌هایی مبنی بر وجود چالش‌‌‌های متعدد در مسیر بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد، این روند افزایشی را معکوس کرد.

آخرین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که فلزات اساسی در ماه ژانویه فراتر از پتانسیل بازار رشد کرده‌‌‌اند و تحلیلگران معتقدند بهبود رشد اقتصادی چین ظرف سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳، انتظار صعودی فلزات را برآورده نمی‌‌‌کند. پیش‌بینی اغلب موسسات بین‌المللی از میانگین نرخ فلزات در سال‌جاری میلادی، کمتر از میانگین نرخ فروش آنها در سال ۲۰۲۲ و حتی کمتر از نرخ‌های فعلی فلزات است. مجموع این برآوردها زمینه افت نرخ فلزات در هفته ابتدایی فوریه را فراهم کرد، به نحوی که در این بازه زمانی قلع ۸درصد، فلز روی ۵/ ۵درصد، سرب ۵/ ۴درصد، مس ۷/ ۳‌درصد، آلومینیوم ۸/ ۱‌درصد و نیکل ۸/ ۰‌درصد در معاملات آتی کامکس آمریکا ارزان شد.

در حالی که داده‌‌‌های اقتصادی چین فعلا محرک بهای فلزات اساسی نیستند، تصویب رشد ۲۵واحدی نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو برای ماه فوریه به سود کامودیتی‌‌‌ها تمام شد. در عین حال جروم پاول در سخنرانی خود در روز اول فوریه از کاهش مستمر تورم در آمریکا ابراز خرسندی کرد که این صحبت نیز به مذاق فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا خوش آمد و سرمایه‌گذاران به پایان پیش از موعد رشد نرخ بهره در سال‌جاری میلادی امیدوار شدند. این امیدواری زمینه رشد بهای کامودیتی‌‌‌ها برای روز پنج‌شنبه و حتی ساعات ابتدایی روز جمعه دوم و سوم فوریه را فراهم کرد. اما این رشد نرخ پایان کار نبود و در ادامه داده‌‌‌های اشتغال آمریکا بهتر از پیش‌بینی‌‌‌ها اعلام شد، به نحوی که مطابق داده‌‌‌های وزارت کار این کشور برای ماه ژانویه ۵۱۷‌هزار شغل جدید در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی ایجاد شده است. این در حالی است که نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌‌‌کرد در این ماه تنها ۱۸۵‌هزار شغل جدید ایجاد شود. در ماه دسامبر نیز ۲۲۳‌هزار شغل در آمریکا ایجاد شده بود. بازار داغ اشتغال در آمریکا، احتمال بروز رکود اقتصادی در این کشور را کاهش می‌دهد و فدرال‌رزرو را برای افزایش سیاست انقباضی به‌منظور مهار تورم سخت‌‌‌گیرتر می‌کند. بنابراین بهبود داده‌‌‌های اشتغال آمریکا اگرچه داده‌‌‌ای مثبت بود؛ اما با ایجاد واهمه نسبت به موضع فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره زمینه عقبگرد بهای کامودیتی‌‌‌ها را مهیا کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...