از«افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی» تا «راه‌اندازی 172 رشته در مقاطع مختلف تحصیلی»


از«افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی» تا «راه‌اندازی 172 رشته در مقاطع مختلف تحصیلی»

تدوین و تصویب برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم‌پزشکی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، آزمون‌ها و مراکز مبتنی بر آزمون الکترونیک و توانمندسازی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در در راستای بین‌المللی سازی  آموزش پزشکی؛ بخشی از دستاوردهای وزارت بهداشت در دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

از«افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی» تا «راه‌اندازی 172 رشته در مقاطع مختلف تحصیلی»

به گزارش ایران اکونومیست، بنا بر اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این معاونت در دولت سیزدهم برنامه‌های متعددی در راستای تحقق افزایش افزایش کمی و کیفی آموزش پزشکی با نگاهی به منظور "گسترش زیرساخت های آموزش در کل کشور"، "توسعه عدالت آموزشی" و "بهبود بهره‌وری آموزشی علوم‌پزشکی" انجام داده است.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی "اخلاق، سلامت معنوی و تعهد حرفه‌ای درآموزش پزشکی"، "مرجعیت علمی و آینده‌نگاری"، "پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی"، "بین‌المللی سازی آموزش علوم‌پزشکی"، "هم‌گرایی درتعالی علوم و فناوری‌های پیشرفته"، "توسعه آموزش و فناوری‌های نوین ارتقای یادگیری"، "کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان درآموزش علوم‌پزشکی"، "مدیریت جامع کیفیت در آموزش علوم‌پزشکی"، "اقتصاد آموزش"، "ماموریت ویژه پزشکی خانواده"، "ماموریت ویژه ظرفیت پذیرش و سهمیه" و "ماموریت ویژه بهبود معیشت اعضای هیئت‌علمی و فراگیران" نیز از جمله این برنامه‌ها است.

آزمون ها و مراکز مبتنی بر آزمون الکترونیک

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع مراکز برگزاری آزمون در این وزارتخانه ۴۵ مورد است که ظرفیت اسمی این مراکز برابر با ۶۴۴۰ صندلی است که از این تعداد، ۶۰۲۳ صندلی فعال هستند.

این مراکز، میزبان برگزاری آزمون‌های رقابتی، پیش‌کارورزی، علوم‌پایه، ارزشیابی داروسازی، آزمون‌های بورد، دستیاری و ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور و سایر آزمون‌های وزارت بهداشت مانند آزمون زبان MHLE هستند.

توانمندسازی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در راستای بین‌المللی‌سازی

معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم، در راستای بین‌المللی‌سازی آموزش دست به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک برنامه عملیاتی مشترک زده است. همچنین تعریف سند کمیسیون مشترک و نقشه راه از دیگر برنامه‌های انجام شده وزارت بهداشت دولت سیزدهم است.

وزارت بهداشت در زمینه بین‌المللی آموزش با کشورهای سوریه، اندونزی، عراق، تاجیکستان، غنا، نیجر، مالزی، نروژ، نیکاراگوئه، ویتنام، کوبا، افغانستان، پاکستان، هند، ترکیه، مجارستان و اسلواکی در زمینه تبادل اسناد، همکاری می‌کند.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز در زمینه تحقق بین‌المللی سازی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کارگاه‌هایی برگزار کرده و توسعه برنامه‌های آموزشی نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط این معاونت است.

افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت رشته‌های علوم‌پزشکی در گرایش‌های پزشکی عمومی و دندان‌پزشکی افزایش یافته است. همچنین افزایش ظرفیت رشته‌های دستیاری تخصصی، دستیاری فوق‌تخصصی و فلوشیپ از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه پذیرش دانشجو است.

وزارت بهداشت دولت سیزدهم به منظور توسعه متوازن آموزش پزشکی کشور، دست به بازنگری اسناد توسعه متوازن زده است که این بازنگری در زمینه‌های توسعه کمی رشته‌های علوم‌پزشکی و استانداردهای آیین‌نامه اعتباربخشی است.

همچنین ساماندهی بازگشت دانشجویان ایرانی خارج ازکشور حین تحصیل و اصلاح آیین‌نامه‌ها برای کاهش تشویق مهاجرت در حوزه آموزش از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه در دولت فعلی محسوب می‌شود. توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی وبازنگری آیین‌نامه ارتقاء و جذب اعضای هیئت‌علمی نیز با توجه به ارتقای کمی و کیفی آموزش نیز صورت گرفته است.

انعقاد قرارداد با آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان برای تامین ۳۲۰ نفر نیروی مراقبت سلامت برای مناطق روستایی عشایری و شهری در پذیرش کنکور سراسری از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت دولت سیزدهم در جهت توسعه آموزش علوم‌پزشکی است. عقد قرارداد محدود به دانشگاه فرهنگیان نمی‌شود، وزارت بهداشت همچنین با سازمان استثنایی کشور برای تامین نیروی کارشناس توانبخشی گفتاردرمانی و کاردرمانی برای حضور در مدارس کشور قراردادی منعقد کرده است.

اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی برای تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، توجه به بومی‌گزینی در پذیرش کنکور و رشته­‌های تحصیلات تکمیلی جهت حضور دانشجویان در محل زندگی و حضور متخصصین بعد از پایان تحصیل از دیگر اقدامات انجام شده معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم به حساب می‌آید.

یکپارچه سازی سامانه‌های در حال بهره‎‌برداری در کل حوزه معاونت آموزشی، برگزاری پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و چهارمین جشنواره ایده‌­های نوآورانه دانشجویی، تقویت هوش مصنوعی در پزشکی و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند و صدور مجوز تاسیس رشته و دانشکده نیز سایر اقدامات این وزارتخانه است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۳ مؤسسه آموزش عالی، دانشکده علوم پزشکی، مجتمع آموزش عالی سلامت، دانشکده پرستاری و بهداشت و دانشکده داروسازی در دولت سیزدهم افتتاح شده که جدول آن به شرح زیر است:

مؤسسات راه‌اندازی شده
دانشکده علوم‌پزشکی مجتمع آموزش عالی سلامت دانشکده پرستاری و بهداشت دانشکده داروسازی
۳

چابهار، غرب مازندران، قائنات

۶

دهلران، دره شهر، آبدانان، لردگان، بستک و تفت

۴

میناب، بندر لنگه، زاهدان، یزد

کردستان
براساس آمار و اطلاعات منتشر شده، تعداد رشته‌های راه‌اندازی شده توسط وزارت بهداشت دولت سیزدهم، در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهی از کاردانی تا رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی معادل ۱۷۲ مورد و به شرح زیر است.
کاردانی کارشناسی کارشناسی‌ارشد دکتری پزشکی عمومی دانشگاه آزاد پزشکی عمومی رشته‌های تخصص و فوق‌تخصص مجموع
۱۸ ۷۰ ۴۰ ۱۹ ۴

ارومیه، بیرجند، تربت حیدریه و بجنورد

۷

لار، گراش، خوی، بهبهان، مراغه، سراب و ساوه

۱۴ ۱۷۲
گسترش دامنه مشمول واجدین شرایط استعدادهای درخشان، تقویت بین رشته‌ای‌ها و ارتباط دانشگاه‌های وزارت علوم با دانشگاه های علوم پزشکی، شکستن انحصارهای دولتی در آموزش پزشکی و مجوز تاسیس تسهیلات ایجاد دانشگاه‌های خصوصی در آموزش پزشکی، استفاده از ظرفیت بوردهای علوم پایه، تخصص و فوق تخصص برای حل مشکلات آموزشی، بهداشتی و درمانی کشور از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت دولت فعلی در زمینه اقدامات آموزشی است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجرای برنامه‌های "افزایش ظرفیت پذیرش فلوشیپ ناباروری (از ۲۲ به ۳۰)" و "برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی" در راستادی تحقق اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گام برداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی