خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه


با مصرف نوشیدنی های گیاهی که از گذشته تا به امروز بسیاری از افراد اهل طب سنتی به آن تاکید دارند، می توان بسیاری از امراض و بیماری ها را از بدن دفع کرد. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا خواص سرکه انگبین و تاثیری که با املاح خود بر بدن می گذارد، آشنا شوید.

سرکه انگبین از دیگر نوشیدنی های قدیمی و سنتی می باشد که با خاصیت های بسیار و طعم و مزه خوشمزه محبوب بسیاری از ایرانیان می باشد. از گذشته های بسیار دور تهیه این شربت در بین مردم مرسوم بوده و تا کنون نیز به تهیه و مصرف آن برای رفع بسیاری از امراض می پردازند، برای آشنایی بیشتر با خواص سرکه انگبین و روش تهیه و چگونگی تاثیر گذاری بر سیستم های بدن، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

معرفی خواص سرکه انگبین

سرکه انگبین از دیگر نوشیدنی های زلال و شادی آور روح است که با ترکیب مقدار معینی از سرکه و عسل طبیعی، مقداری نعناع و یا عرق آن تهیه می شود. در عصر امروز به دلیل گرانی عسل طبیعی از شکر نیز استفاده می کنند که به همین جهت در بین شربت های انگبین امروزی با قدیمی تفاوت بسیاری وجود دارد. خواص سرکه انگبین بسیار متعدد می باشد و مصرف آن از گذشتگان دور به تمامی افراد توصیه می شود. قابل به ذکر است که در تهیه سرکه انگبین بهتر است از عسل طبیعی استفاده شود، چرا که در آن زمان تاثیر گذاری فوق العاده ای بر سیستم های بدن دارد.

این شربت علاوه بر خوش طعم بودن، فواید بسیاری را برای عملکرد های بدن در پی دارد که برخی افراد طب سنتی از آن به عنوان دارویی شفا بخش یاد می کنند. همچنین بسیاری از افراد سنتی به این شربت دارویی شاه داروی طب سنتی نیز می گویند؛ چرا که درباره فواید متعدد آن بو علی سینا نیز تاکید های فراوان کرده است. همچنین او از سکنجبین با نام منافع الشراب المسمی سکنجبین که به زبان عربی است، یاد می کند. ترجمه این نام مربوط به ۱۵۴۷ می باشد که در ابتدا به زبان لاتین بازگردانده شد.

ترکیبات سرکه انگبین

همان طور که مطالعه کردید این شربت از دیگر نوشیدنی های گیاهی است که در درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر گذاری فوق العاده دارد. درترکیبات انگبین ویتامین و املاح بسیاری نهفته است که در ادامه این مطلب به ذکر آن ها پرداخته شده است.

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

  1. ویتامین A
  2. ویتامین E
  3. ویتامین C
  4. ویتامین B1
  5. ویتامین B2
  6. ویتامین B6
  7. سدیم
  8. پتاسیم
  9. کلسیم
  10. آهن
  11. منیزیوم
  12. پروتئین
  13. اسید استیک
  14. فریک
  15. منتول
  16. فلانوئید ها
  17. کربوهیدرات ها
  18. گلوکز
  19. ساکاروز
  20. فروکتوز
  21. مس
  22. فسفر
  23. گوگرد

معرفی فواید سرکه انگبین

تا به اینجا با املاح و ترکیباتی که این نوشیدنی را در برگرفته است به خوبی آشنا شدید، بد نیست از اینجا به بعد نیز با توجه به ترکیبات متعدد، نگاهی به خواص سرکه انگبین پس از نوشیدن نیز بیندازید.

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

  1. صاف شدن خون
  2. کم کردن غلظت خون
  3. پاک کردن معده از تمامی سموم
  4. پاکسازی کبد
  5. درمان و رفع بیماری های کلیوی
  6. درمان و رفع بسیاری از بیماری های مجرای ادراری
  7. خارج سازی سنگ از کیسه صفرا
  8. خارج کردن سنگ از کلیه
  9. درمان سوزش های سردل
  10. درمان و رفع اسید رفلاکس معده
  11. رفع التهابات مفصل
  12. کم کردن فشار خون
  13. رفع باکتری و قارچ از بدن
  14. کم کردن ریسک احتمال بروز سکته قلبی
  15. کم کردن احتمال بروز سکته مغزی
  16. درمان بسیاری از امراض پوستی
  17. رفع لک و پیس
  18. درمان خارش های پوستی
  19. درمان اگزما
  20. درمان کهیر
  21. درمان پسوریازیس
  22. کم کردن قند خون بدن
  23. کم کردن چربی خون
  24. رفع مشکلات مربوط به کبد چرب
  25. درمان سرما خوردگی

بررسی انگبین از نظر نوع مزاج

مزاج آدمی به طور کل شامل گرم و سرد می باشد که در ادامه مبحث بالا در رابطه با خواص سرکه انگبین, اکنون با تاثیر مصرف سرکه انگبین بر عملکرد های سیستم در این دو بدن آشنا خواهید شد.

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

  • مصرف سکنجبین برای افراد گرم مزاج

افراد گرم مزاج به هنگام تهیه شربت انگبین بهتر می باشد که مقدار سرکه را افزایش دهند. همچنین ترکیب این نوشیدنی با عرق نعناع، کاسنی و خیار بهترین گزینه برای مصرف افراد گرم مزاج می باشد. این دسته از افراد با مصرف نوشیدنی سرکه انگبین علاوه بر خنک کردن کبد و قلب، به از بین بردن تشنگی مفرط بدن و رفع سموم از بدن به وسیله کلیه ها می پردازند.

  • مصرف سکنجبین برای افراد سرد مزاج

برای این دسته از افراد بهتر می باشد که در حین تهیه این شربت، مقدار عسل را کمی بیشتر در نظر بگیرند. همچنین ترکیب انگبین با شیره خرما و انگور می تواند ترکیبی فوق العاده برای سرد مزاج ها باشد.

آشنایی با تاثیراتی که بر بدن می گذارد

در ادامه این مطلب با برخی از خواص و تاثیراتی که نوشیدنی سرکه انگبین بر بدن می گذارد، آشنا می شوید.

  • کاهش وزن و تناسب اندام

طبق تحقیقاتی که در مراکز آزمایشی ژاپن انجام شد، مصرف مقدار ۳۰ میلی متر سرکه در هر وعده و به صورت کلی در طی روز ۵۰۰ میلی متر، سبب از بین رفتن چربی های اضافه بدن و ورم های اندام می شود که در نهایت به تناسب اندام و کاهش وزن در افراد چاق منجر می شود.

همچنین بر طبق دیگر آزمایشات، جای دادن سرکه انگبین در طی وعده های غذایی به افزایش سطح سیری بدن و در نهایت کاهش سطح کالری در بدن می پردازد. همچنین با اضافه کردن عسل طبیعی به سرکه سیب و انگور، می توان طعم و مزه ای دیگر به این نوشیدنی بخشید که در این هنگام بسیاری از سموم بدن از کلیه ها خارج می شوند.

قابل به ذکر است که مصرف نوشیدنی انگبین برای فرایند های سم زدایی کبد و کلیه تاثیر گذاری فوق العاده ای دارد.

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

  • رفع جای جوش و درمان امراض پوستی

سکنجبین از گروه نوشیدنی های شیرین و طبیعی می باشد که در طی مصرف بسیاری از راه های بروز بیماری های پوستی را مسدود می کند. همچنین در رفع و درمان بسیاری از رطوبت های سفت و ژله ای بدن که در کبد تجمع می کنند، جلوگیری می کند.

قابل به ذکر است که این نوشیدنی در روز های گرم فصل تابستان برای بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان بسیار مفید می باشد. از دیگر خواص سرکه انگبین می توان به رفع جای جوش و لک اشاره کرد که به راحتی می تواند بسیاری از امراض پوستی را در بدن شما درمان کند.

آشنایی با فواید شاه داروی طب سنتی

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

این شربت با نام های دیگری همچون سکنگبین، سکنجبین عسلی و سرکه انگبین نیز شناخته می شود که بسیاری از افراد از نام سکنجبین به معنای ترکیب سرکه طبیعی با عسل استفاده می کنند. این نوشیدنی دارای طعم فوق العاده ای است که برای درمان و رفع بسیاری از بیماری ها تاثیر گذاری به سزایی دارد. بهتر می باشد افراد سرد مزاج از این نوشیدنی کمتر استفاده کنند و گرم مزاج ها نیز در ترکیب این شربت خود از عرق کاسنی نیز استفاده کنند. توجه داشته باشید که بطری شربت را زیاد پر نکنید؛ چرا که عرق کاسنی سبب تجمع گاز در بطری می شود.

دو هفته قبل از انجام حجامت می توان این شربت را با مقداری عرق شاهتره ترکیب و میل کرد. همچنین برای افزایش تاثیر گذاری خواص سرکه انگبین به بدن بهتر می باشد که به آن مقداری شیره انگور نیز اضافه کنید. این نوشیدنی طبیعی با کاهش حرارت کبد برای افرادی که گرمی بدن آن ها افزایش یافته است، بسیار مناسب می باشد. همچنین برای درمان اختلالات صفرای بدن بسیار مناسب است که در فصل پاییز برای رفع خشکی و سردی مزاج بسیار مناسب می باشد.

قابل به ذکر است که افراد مبتلا به سردی معده و افزایش حرارت کبد بهتر می باشد؛ سکنجبین را با مقداری عسل ترکیب کنند. همچنین این نوشیدنی گیاهی در رفع و پاکسازی خلط سودا بسیار مناسب به شمار می آید. طبق بسیاری از تحقیقات، مصرف شاه داروی طب سنتی در طولانی مدت بسیاری از امراض را همچون مواردی که در ادامه بیان می شود، رفع می کند.

  1. واریس
  2. خارش
  3. شوره سر
  4. بالا بودن سطح شهوت بدن
  5. هموروئید
  6. کابوس های شبانه
  7. صدای سوت گوش

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

روش تهیه سکنجبین عسلی

برای تهیه سرکه انگبین باید مواردی را که در ادامه ذکر می شود، تهیه کنید.

  1. عرق نعناع به میزان ۲ پیمانه
  2. عسل به میزان ۲ پیمانه
  3. سرکه طبیعی به میزان ۱/۵ پیمانه
  4. آب ۳ الی ۶ پیمانه
  • روش ساخت:

  1. در مرحله اول مقداری سرکه، آب و عرق نعناع را ترکیب کنید و مدتی به روی شعله قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. مقداری که از جوش گذشت شعله را خاموش کنید و مقداری برای سرد کردن آن صبر کنید.
  2. بعد از چن دقیقه عسل را به ترکیبات اضافه کنید و به خوبی با یک دیگر مخلوط کنید.
  3. پس از خنک شدن شربت را در درون یخچال قرار دهید تا در وعده های غذایی به صورت دلخواه مصرف کنید.
  • نکته:

قابل به ذکر است که حتما نباید از عرق نعناع استفاده کنید، در این رابطه از مقداری نعنای خرد شده نیز می توانید کمک بگیرید.

همچنین عسل نباید حتما کوهی و طبیعی باشد، می توان از نوع کارخانه ای نیز در این مورد استفاده کرد.

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

معرفی انواع سکنجبین

در کنار سکنجبین ساده، انواع گوناگون بسیاری نیز وجود دارد که در ادامه این مطلب به معرفی آنان پرداخته شده است.

  • سکنجبین بزوری

این شربت دارای بذر های مختلفی همچون رازیانه، کاسنی، انیسون، خربزه و کرفس می باشد که به ترکیبات اصلی سکنجبین در مرحله ای مشخص افزوده می شود. از این نوشیدنی سکنجبین برای رفع و درمان بسیاری از اختلالات و بیماری ها همچون از بین برنده مسدود کننده های کبد و طحال، ضعیفی معده، تب گرم و تشنگی مفرط بدن استفاده می کنند.

  • سکنجبین رمانی

این نوشیدنی نیز با ترکیب آب انار ترش و تمرهندی استفاده می شود که برای درمان بسیاری از اختلالات بدن همچون تب، بیماری های کبد و معده بسیار مناسب به شمار می آید.

  • سکنجبین سفرجلی

سرکه در این نوشیدنی از عناصر اصلی ترکیبات شربت به شمار می آید که برای رفع بسیاری از اختلالات همچون آسم، تنگی نفس و دیگر بیماری های تنفسی بسیار مناسب به شمار می آید.

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

موارد منع مصرف شربت سرکه انگبین

همانگونه که ذکر شد، این شربت دارای خواص زیادی بوده و می تواند به عنوان مادر دارو های طب سنتی مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه از ترکیبات مختلف این دارو با دیگر گیاهان دارویی می توان به منظور پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده کرد، با این وجود مصرف شربت سرکه انگبین برای برخی موارد توصیه نمی گردد و حتی منع شده است که در زیر به این موارد اشاره می کنیم :

مصرف شربت سرکه انگبین برای خانم های باردار مجاز نمی باشد و علت آن بیشتر به خاطر وجود سرکه می باشد، اگرچه منبع موثقی در رابطه با عدم استفاده از سرکه در دوران بارداری وجود ندارد ولی بهتر است آن را رعایت کنید.

افراد مبتلا به زخم معده نیز باید به دلیل وجود سرکه در ترکیب این شربت از خوردن آن اجتناب کنند و یا با پزشک مشورت نمایند.

خانم هایی که دردها و مشکلات رحمی دارند، بهتر می باشد از خوردن این شربت خودداری کنند.

در صورت سرماخوردگی و داشتن اسهال نیز باید از مصرف سرکه انگبین خودداری کنید، البته می توانید با مجوز پزشک و دکتر طب سنتی آن را در دوز کم مصرف نمایید و از خواص آن بهره مند شوید.

افراد دچار ساییدگی استخوان نیز لازم است از مصرف این شربت اجتناب کنند، ضمن اینکه خوردن آن برای مبتلایان به ضعف اعصاب مجاز نمی باشد.

افرادی که دچار تکرر ادرار یا مشکلات مثانه هستند، نباید شربت سکنجبین استفاده کنند، همچنین در زمانی که حالت تهوع دارید، نباید سرکه انگبین مصرف کنید.

خواص سرکه انگبین برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج + طرز تهیه

حال که با برخی مضرات مصرف سرکه انگبین که ممکن است برای عده ای از افراد رخ دهد, آشنا شدید به منظور پیشگیری از پروز این عوارض و مشکلات بهتر می باشد در قبل از مصرف با پزشک مربوطه و یا فردی با تجربه در طب سنتی مشورتی کوتاه داشته باشید.

در صورت تمایل برای آشنایی با خواص سرکه خرما و سرکه مالت می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !