شهرک صنعتی خارجیان در تبریز


شهرک صنعتی خارجیان در تبریز

رسولیان: شهر های صنعتی بدلیل جریمه های سنگین آلایندگی کمی دارند.

اسپوتنیک - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یک‌هزار و ۱۹۱واحد راکد تولیدی صنعتی از ابتدای سال تاکنون در شهرکها و نواحی صنعتی سراسر ایران راه اندازی مجدد شده است.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، علی رسولیان، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد، با بیان این نکته که یک‌هزار و ۱۹۱واحد راکد تولیدی صنعتی از ابتدای سال تاکنون در شهرکها و نواحی صنعتی سراسر کشور راه اندازی مجدد شده است، افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱تاکنون، یک هزار و ۷۴واحد صنعتی تولیدی که با کمتر از ۵۰درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کردند، به بالای ۵۰درصد ظرفیت تولید رسیدند.
وی، افزود: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون ۲هزار و ۱۷۰واحد تولیدی راکد مجدد به چرخه تولید بازگشتند. همچنین در این مدت شاهد کاهش ۱۴درصدی آمار واحدهای صنعتی تولیدی راکد از هشت هزار و ۵۶واحد به ۶هزار و ۹۱۵واحد هستیم.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده 57 درصد از دارندگان واحد‌های کاملا راکد علاقه‌مند به راه‌اندازی واحد خود هستند و 62 درصد از واحد‌های راکد نیز امکان راه‌اندازی مجدد دارند.
صادرات ۲۴میلیون دلاری کنسرسیوم های صادراتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی
رسولیان، از صادرات ۲۴میلیون دلاری کنسرسیوم های صادراتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: عمده صادرات آنها محصولات غذایی، خشکبار، شیرینی، کفش و غیره به کشورهای همسایه و همچنین روسیه بوده است.
وی، همچنین در خصوص ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با دیگر کشورها، خاطرنشان کرد: مذاکرات اولیه با کشورهای ترکیه، عراق،جمهوری آذربایجان و به تازگی ارمنستان انجام شد، اما اگر قرار باشد این شهرک‌های صنعتی مشترک در نقطه صفر مرزی ایجاد شود نیاز به تغییر قوانین و مقررات داشته و باید در مجلس مصوب شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکرات با مسئولان کشور ترکیه و بحث و بررسی در خصوص قیمت زیرساخت‌ها برای بنگاهی ایرانی و ترک، ادامه داد: اگر این پیش نویس به قانون تبدیل شود شاید بتوان بحث شهرک‌های صنعتی مشترک با دیگر کشورها رو راحت تر اجرایی کرد. بحث دیگر احداث شهرک صنعتی در دیگر کشورها است و اکنون در تبریز شهرک صنعتی خارجی داریم که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور دارند.
رسولیان، در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲هزار و ۱۶۶واحد جدید در شهرک‌های و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده که منجر به ایجاد ۳۳هزار شغل جدید شده است.
وی، همچنین با بیان اینکه در زمستان سال جاری به دلیل سرمای هوا و کمبود گاز برخی نیروگاه‌های برق دچار مشکل و در نتیجه شهرک‌های صنعتی در برخی روزها تعطیل شدند، گفت: با بهتر شدن هوا این مشکل رفع شده و در حال حاضر شهرک‌ها فعال هستند. اما هنوز خسارت ناشی از این قطعی برق برآورده نشده است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، اظهار کرد: سهم صنایع از کل مصرف برق کشور ۳۵درصد، گاز ۱۰درصد و آب دو درصد است. همچنین در سال جاری ۱۰۰۰مگاوات برق شهرک ها از طریق نیروگاه‌های خود تامین تهیه شده است.
رسولیان، اضافه کرد: همچنین سهم شهرک های صنعتی در آلایندگی هوا را به شدت پایین توصیف کرد و علت آن را جریمه های بالای برای آلودگی‌های احتمالی از سوی این واحدها عنوان کرد.
وی، درباره مشکل کمبود نیرو در شهرک‌های صنعتی به دلیل حقوق پایین نیز تصریح کرد: در واحدهای کوچک بعضا تا ۳۰درصد هزینه مربوط به حقوق است. بنابراین حقوق باید طوری تعیین شود که معیشت کارگران را تامین کند، اما باید ملاحظات بنگاه ها را نیز در نظر گرفت‌. البته به دلیل مشکل تامین نیرو، در برخی از واحدها همین حالا هم بیش از حقوق تعیین شده پرداخت می‌کنند، چرا که به کارگران نیاز دارند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سهم صنایع کوچک و متوسط را از کل تسهیلات بانکی شش تا هفت درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این صنایع ۴۳درصد اشتغال صنعتی کشور را تامین می‌کند. تامین مالی زنجیره‌ای هم فعلا در بنگاه‌های بزرگ مثل خودرو و فولاد شروع شده و به تدریج به صنایع کوچک می‌رسد. یکی از مطالبات ما هم تامین مالی از منابع غیر بانکی است‌.
رسولیان در پایان تعداد واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها را ۱۸۰۰واحد عنوان کرد که نزدیک به ۴۰۰واحد از آن‌ها در شهرک‌های صنعتی تعطیل و بقیه فعال هستند.
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹شهرک و ۳۴۰ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۵شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶شهرک فناوری، ۴۰مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰‌هزار و ۵۸قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹هزار و ۸۸۲واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸هزار و ۵۹۵نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن