APU های Phoenix 2 با حافظه کش کمتر مشاهده شدند؛ نسل دوم تراشه های مجتمع AMD


APU های Phoenix 2 با حافظه کش کمتر مشاهده شدند؛ نسل دوم تراشه های مجتمع AMD

شرکت AMD اخیراً پردازنده‌های مجتمع یا APUهای فونیکس خود را معرفی کرده است که به عنوان پردازنده‌های کم مصرف سری Ryzen 7040 قرار است روی لپ‌تاپ‌ها عرضه شوند. با این حال، به نظر می‌رسد که AMD کار روی نسخه دوم این پردازنده‌های مجهز به کارت گرافیک...

شرکت AMD اخیراً پردازنده‌های مجتمع یا APUهای فونیکس خود را معرفی کرده است که به عنوان پردازنده‌های کم مصرف سری Ryzen 7040 قرار است روی لپ‌تاپ‌ها عرضه شوند. با این حال، به نظر می‌رسد که AMD کار روی نسخه دوم این پردازنده‌های مجهز به کارت گرافیک با نام Phoenix 2 را هم آغاز کرده است و اواخر سال جاری شاهد معرفی آن‌ها خواهیم بود.

تا به امروز گزارش‌های زیادی از آغاز روند تولید نسل دوم پردازنده‌های مجتمع AMD Phoenix منتشر شده است. با این حال، اکنون در تازه‌ترین به‌روزرسانی‌های پلتفرم Coreboot نام APUهای جدید شرکت AMD به چشم می‌خورد.

APU های Phoenix 2 با حافظه کش کمتر مشاهده شدند؛ نسل دوم تراشه های مجتمع AMD

در این به‌روزرسانی هر دو نوع APU جدید شرکت AMD یعنی Phoenix و Phoenix 2 به صورت جداگانه لیست شده‌اند.

طبق بررسی‌های یک کاربر با نام Coelacanth-Dream، APUهای لیست شده تحت نام Phoenix 2 با نسخه اصلی Phoenix تفاوت‌هایی داشته و اساساً SKUهای جداگانه‌ای هستند.

در این به‌روزرسانی APUهای Phoenix با دو شناسه جداگانه GFX1103 فهرست شده‌اند. اولین مورد از این شناسه‌ها GFX1103_R1 است که همان APUهای استاندارد Phoenix با ۵۱۲ کیلوبایت حافظه کش سطح دوم (L2) هستند. در مقابل آن‌ها APUهای GFX1103_R2 لیست شده‌اند که با در اختیار داشتن ۲۵۶ کیلوبایت حافظه نهان، دارای حافظه کش کم‌تری هستند.

APU های Phoenix 2 با حافظه کش کمتر مشاهده شدند؛ نسل دوم تراشه های مجتمع AMD

با در نظر گرفتن کاهش حافظه کش و احتمالاً اندازه APUهای Phoenix 2، می‌توان حدس زد که AMD قصد دارد از آن‌ها به عنوان جانشین APUهای کم مصرف Mendocino و با هدف استفاده در نسل بعدی کنسول‌های دستی مانند استیم دک معرفی کند.

این تراشه‌های مجتمع جدید همچنین دارای تعداد واحدهای محاسباتی کم‌تری هستند که باعث می‌شود شبیه به یک نسخه محافظه کارانه از APUهای سطح متوسط Phoenix باشند.

در همین رابطه بخوانید:

- نقشه راه جدید AMD زمان عرضه پردازنده‌های Ryzen 7000X3D را فاش کرد؛ بازهم مجهز به فناوری 3D V-Cache
- گزارش درآمدهای AMD منتشر شد؛ بهتر از پیش‌بینی‌ها

اولین APUهای Phoenix شرکت AMD قرار است در ماه مارس ۲۰۲۳ (اواسط اسفند ماه ۱۴۰۱) روی لپ‌تاپ‌های نسل جدید مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین انتظار می‌رود که اواخر سال ۲۰۲۳ شاهد به‌روزرسانی و عرضه نسل دوم آن‌ها با نام Phoenix 2 باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی