گردشگری ترکیه پس از زلزله/ تهدید به فرصت تبدیل می‌شود؟


گردشگری ترکیه پس از زلزله/ تهدید به فرصت تبدیل می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یک روز از زلزله ترکیه-سوریه می‌گذرد. آمار جانباختگان در حال افزایش است. ابعاد خسارت زلزله هنوز مشخص نیست. فرخ میرشاهزاده، کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید احتمالا شرایط پیش‌آمده برای گردشگری ترکیه به یک فرصت تبدیل شود.صبح روز...

به گزارش تجارت‌نیوز، یک روز از زلزله ترکیه-سوریه می‌گذرد. آمار جانباختگان در حال افزایش است. ابعاد خسارت زلزله هنوز مشخص نیست. فرخ میرشاهزاده، کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید احتمالا شرایط پیش‌آمده برای گردشگری ترکیه به یک فرصت تبدیل شود.

صبح روز دوشنبه، زلزله ۷.۷ ریشتری، مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. ابعاد خسارت این زلزله هنوز مشخص نیست. جانباختگان زلزله ترکیه تا کنون بیش از 4000 نفر گزارش شده است. بسیاری از خانه‌ها با خاک یکسان شده است. بافت تاریخی در برخی مناطق کشورهای زلزله‌زده نیز آسیب دیده است.

تبعات این زلزله دامن بسیاری از کسب‌وکارها را می‌گیرد. از سوی دیگر گردشگری در ترکیه نقش مهمی دارد، تا جایی‌که قطب اصلی اقتصاد این کشور را ایفا می‌کند. آنطور که رسانه‌ها گزارش دادند، تعداد گردشگران خارجی ترکیه در سال 2022 از 44 میلیون نفر هم گذشت.

پیش‌بینی برخی از کارشناسان این بود که سال 2023 ترکیه آمار 50 میلیون نفر گردشگر را هم رد کند. حالا ترکیه با زلزله مهیبی مواجه شده است. مشخص هم نیست بازسازی مناطق زلزله‌زده چقدر زمان ببرد. برخی از کارشناسان می‌گویند ترکش‌های این زلزله به گردشگری نمی‌رسد، چرا که کانون زلزله با جاذبه‌های گردشگری در ترکیه فاصله دارد.

گردشگری سیاه در ترکیه رونق می‌گیرد؟

فرخ میرشاهزاده، کارشناس حوزه گردشگری بر این باور است که ترکیه حتی می‌تواند زلزله را به فرصت گردشگری تبدیل کند.

این کارشناس حوزه گردشگری به تجارت‌نیوز می‌گوید: «صنعت گردشگری یکی از حساس‌ترین صنایع خدماتی است. ویژگی مهم این صنعت ترسو بودن آن است که به محض وقوع هر رخدادی، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. رخداد سیاسی، اقلیمی، اقتصادی و… فرقی ندارد. هر جا که خطری احساس شود، صنعت گردشگری هم بحران‌زده می‌شود و گردشگران به آن منطقه نمی‌روند.»

میرشاهزاه ادامه می‌دهد: «زلزله در شهر «غازی عینتاب» صورت گرفته است. جایی که چندان جاذبه گردشگری نداشت. به طور کلی گردشگری ترکیه متمرکز بر حاشیه غربی و شمالی این کشور است که در زلزله آسیبی ندیده‌اند.»

او می‌گوید: «اقتصاد ترکیه مبتنی بر گردشگری است و ستون‌های این اقتصاد به درستی پایه‌گذاری شده‌اند. بعید می‌دانم که ترکیه پس از زلزله روز دوشنبه، مشکل خاصی برای ورود گردشگران داشته باشد.»

این کارشناس گردشگری می‌گوید: «شاید پس از این زلزله، گردشگری سیاه در ترکیه رونق بگیرد. گردشگری سیاه، نوعی از گردشگری است که گردشگران را به مناطق بحران‌زده سوق می‌دهد تا از آنجا بازدید کنند.»

تبدیل زلزله به فرصت برای گردشگری ترکیه

تا کنون مقامات ترکیه و سوریه برآورد دقیقی از حجم خسارات جانی و مالی زلزله ترکیه-سوریه ارائه نداده‌اند. مقامات ترکیه در همان ساعات ابتدایی از جامعه جهانی درخواست کمک کردند. از این جمله می‌توان به مصاحبه سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه و درخواست کمک او اشاره کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اولین واکنش پس از زلزله گفت: هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد. همه نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح چهار درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.»

میرشاهزاده، کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید: «شاید ترکیه این بحران را هم به فرصت تبدیل کند. اگر سیاست‌گذاری درستی انجام شود، می‌توان از شرایط پیش‌آمده و توجه جامعه جهانی برای معرفی و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری استفاده کرد.»

او ادامه داد: «در حال حاضر ترکیه ترند اخبار شده است. احتمال دارد که ترکیه از شرایط موجود فرصت تبلیغی برای بازسازی را هم به وجود آورد. کاری که ما هیچ زمان انجام نمی‌دهیم. ما فکر می‌کنیم ورود افراد غریبه به کشور بحران‌زا خواهد بود، در صورتی‌که ترکیه اولین کاری که انجام داد درخواست کمک از جامعه جهانی بود.»

قیمت بلیت سفر به ترکیه پس از زلزله

بررسی برنامه پروازهای آژانس‌های هواپیمایی نشان می‌دهد که پروازها به ترکیه همچنان برقرار است. نکته مهم در برنامه پروازها، قیمت بلیت سفر به ترکیه است. با توجه به شهر مقصد، قیمت بلیت از پنج میلیون تومان تا چهل میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود.

ایسنا در گزارشی به وضعیت فروش بلیت و تورهای ترکیه پرداخت. بر اساس این گزارش زلزلع ترکیه فعلا تغییر محسوسی در میزان تقاضا برای سفر به این کشور ایجاد نکرده و حتی امروز دوشنبه، نرخ بلیت یکطرفه پرواز از تهران به استانبول به مرز ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در