جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟


جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟

طبق قوانین پلیس راهنمایی‌ورانندگی هزینه تردد خودرو بدون پلاک بسته به شرایط عدد متفاوتی است. ما در این مقاله خودرو بانک جریمه تردد ماشین فاقد پلاک را به‌صورت دقیق و با جزئیات کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم.جریمه ماشین فاقد پلاکجالب است...

طبق قوانین پلیس راهنمایی‌ورانندگی هزینه تردد خودرو بدون پلاک بسته به شرایط عدد متفاوتی است. ما در این مقاله خودرو بانک جریمه تردد ماشین فاقد پلاک را به‌صورت دقیق و با جزئیات کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم.

جریمه ماشین فاقد پلاک

جالب است بدانید که در سال 1305 و با ورود اولین خودرو در ایران، قوانین پلاک ماشین و شماره‌گذاری آن با 32 بند مجزا تهیه و ابلاغ شد. بر اساس این قوانین و بعد از خرید اتومبیل، یک پلاک جدید برای هر فرد به‌صورت انحصاری تولید و ثبت می‌شود. در واقع اعداد و حروف هر پلاک همچون کد ملی یکتا و برای هر شخص اعدادی متفاوت است. همین مسئله کمک بزرگی به شناسایی راننده و کنترل جرائم رانندگی مربوط به هر فرد می‌کند. آیا می‌دانستید که عبور از خیابان با ماشین بدون پلاک مشمول حال جریمه می‌شود؟ جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟ نرخ جریمه رانندگی با ماشین بدون پلاک شامل چه قوانینی است؟

تردد خودرو بدون پلاک نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا مشمول حال جریمه می‌شود. رقم و شدت این جریمه بسته به مخدوش کردن پلاک ماشین، کثیف بودن آن و موارد دیگر متفاوت است. ما در این مقاله خودرو بانک کلیه جوانب و نکات مربوط به تردد اتومبیل بدون پلاک را مورد بررسی قرار داده‌ایم. آشنایی با این قوانین و جرائم آن برای هر راننده صاحب ماشین لازم و ضروری است. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با جزئیات قوانین رانندگی و تردد خودرو بدون پلاک هستید، این محتوا مخصوص شماست. پس همراه ما باشید.

1.توقیف خودرو، جریمه تردد اتومبیل بدون دو پلاک

با استناد به ماده دوم قوانین راهنمایی‌ورانندگی، عبور هر وسیله نقلیه بدون پلاک در خیابان غیرقانونی به‌حساب می‌آید. باتوجه‌به شناسایی راحت‌تر ماشین و جلوگیری از سوءاستفاده مجرمان برای عدم شناسایی آن، نصب هر دو پلاک جلو و عقبی خودرو بسیار مهم است. نیروی انتظامی در صورت مواجه با ماشین‌های فاقد پلاک جلو و عقب در سطح شهر و خارج از شهر مراحل زیر را طی می‌کنند:

• توقیف ماشین فاقد پلاک

• انتقال خودرو بدون پلاک به پارکینگ تا زمان ارائه مدارک شناسایی و پلاک

• اخذ جریمه 40 هزارتومانی

جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟توقیف ماشین فاقد پلاک جلو و عقب

باوجود اهمیت بالا حضور پلاک برای شناسایی اتومبیل و کنترل آن، گروهی از افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند. براساس آمار روزانه بیش از 10 خودرو فاقد پلاک توسط نیروی پلیس توقیف تا مراحل قانونی آن سپری شود. پس بهتر است بعد از خرید اتومبیل جدید و تکمیل فرایند کارشناسی خودرو، هرچه سریع‌تر برای تعویض و درج پلاک جدید اقدام کنید.

جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟توقیف ماشین فاقد پلاک جلو و عقب

2.جریمه 63 هزارتومانی ماشین‌های تک پلاکی را فراموش نکنید!

پلاک خودرو به‌عنوان برگه شناسایی آن در رفت‌وآمدهای بین‌شهری و درون‌شهری است. عدم حضور حتی یکی از این قطعات فلزی در قسمت جلویی و پشتی خودرو، احراز هویت آن را زیر سؤال می‌برد. بر اساس قوانین جرایم رانندگی در کشور ایران، عبور خودرو تک پلاکی در سطح شهر مشمول جریمه 63 هزارتومانی می‌شود. تفاوتی ندارد که پلاک پشتی یا جلویی خودرو مفقود شده است؛ تردد با این خودرو از پایتخت و شهرهای مراکز استان گرفته تا شهرستان و روستا غیرقانونی و مشمول حال جریمه می‌شود.

جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟جریمه استفاده غیرقانونی از اتومبیل با یک پلاک جلو یا عقب

3.جریمه تردد ماشین با پلاک مخدوشی چیست؟

آیا تاکنون افرادی را دیده‌اید که با مخدوشی پلاک ماشین روانه کوچه خیابان‌های شهر می‌شوند؟ گروهی از افراد قانون‌گریز با پوشاندن پلاک خودرو به روش‌های متفاوت تمایل به عبور از برخی مناطق در زمان غیرقانونی هستند. این مسئله در پایتخت و باتوجه‌به قرارگرفتن بخشی از شهر در محدوده طرح ترافیک آلودگی هوا و طرح ترافیک زوج و فرد بیشتر مشاهده می‌شود. روش‌های متفاوتی برای مخدوش کردن پلاک خودرو وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

• قرار دادن یک تکه دستمال کاغذی نمدار

• قرار دادن یک تکه کاغذ و کارتن روی بخشی از پلاک

• برف شادی

• ماسک

• چسب

جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟60 تومان جریمه برای تردد ماشین با پلاک مخدوش

جریمه استفاده از روش‌های فوق و مخدوش کردن پلاک خودرو در حین تردد و عبور از معابر شهر دو نتیجه به همراه دارد. ابتدا راننده موظف به پرداخت جریمه نقدی 60 هزارتومانی به پلیس راهنمایی‌ورانندگی است. در مرحله دوم راننده متخلف به مراجع قانونی معرفی می‌شود.

4.از تغییر شماره پلاک تا حبس راننده، جریمه تردد با خودرو بدون پلاک

یکی از روش‌ها برای مخدوشی پلاک خودرو و دورزدن قانون، تغییر و دست‌کاری اعداد پلاک ماشین است. در این روش افراد اقدام به دست‌کاری اعداد و ارقام پلاک خودرو می‌کنند. جریمه این دست‌کاری به شرح زیر است:

• جریمه نقدی 60 هزارتومانی

• شش ماه تا یک سال حبس راننده در زندان

عبور و مرور در سطح شهر با خودرو پلاک دست‌کاری شده یا نوشتن شماره پلاک با خودکار روی کاغذ و نصب آن، عواقب بسیار زیادی به همراه دارد. پنهان کردن بخشی از ارقام شماره پلاک و تردد با آن در سطح شهر در کنار مشکلات قانونی و جرایمی که به دنبال دارد، زمینه را برای قانون‌گریزی افراد سودجو فراهم می‌کند. این افراد باتوجه‌به مخفی شدن شماره پلاک و عدم ثبت تخلفات می‌توانند دیگر قوانین مثل سرعت یا سبقت غیرمجاز را زیر پا بگذارند. همچنین این مسئله زمینه را برای انجام تخلفات توسط سارقین و افزایش جرم و جنایت فراهم می‌کنند.

5.جریمه تردد ماشین با پلاک کثیف بر اساس کد تخلف 2047

آیا می‌دانستید که تردد اتومبیل با پلاک کثیف مشمول جریمه تردد بدون پلاک می‌شود؟ بر اساس قوانین راهنمایی‌ورانندگی پلیس کشور ایران و بر اساس کد تخلف 2047، عبور ماشین با پلاک کثیف و نامشخص مشمول حال جریمه می‌شود. بر اساس این قانون ناخوانایی پلاک خودرو در کلان‌شهر، شهرستان و روستا جریمه 63 هزارتومانی به همراه دارد.

جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟جریمه 2047 برای خودرو با پلاک کثیف

باتوجه‌به این‌که کثیف بودن پلاک خودرو می‌تواند روشی ساده برای مخفی کردن اعداد و ارقام آن باشد، کثیف بودن پلاک خودرو مشمول جریمه می‌شود. به همین خاطر بهتر است در کنار رفع مشکلات فنی خودرو و نواقص آن به تمیزی بدنه خودرو از جمله پلاک آن توجه کنید. همین مسئله به‌ظاهر کوچک در کنار جریمه نقدی می‌تواند از نظر قانونی برای راننده مشکل آفرینی کند.

6.جریمه تردد خودرو بدون پلاک 5 الی 15 تومانی کد 2156

حمل بار اضافی در صندوق عقب و باز گذاشتن درب آن باعث پنهان شدن شماره پلاک اتومبیل می‌شود. طبق کد 2156 جرائم راهنمایی‌ورانندگی، هزینه جریمه خودرو به دلیل باز کردن درب صندوق عقب در حین حرکت به شرح زیر است:

•15 هزار تومان برای کلان‌شهر و مراکز استان

•10 هزار تومان برای شهرستان

•5 هزار تومان برای روستا

باوجود رقم جزئی جریمه خودرو با درب صندوق عقب باز، این مسئله حوادث رانندگی بسیار زیادی را به بار می‌آورد. تفاوتی ندارد که سوار بهترین خودرو برای مسافرت یا بهترین ماشین شاسی‌بلند شده‌اید، این بی‌توجهی کوچک به قانون و باز گذاشتن درب صندوق عقب در حین حرکت عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟جریمه مخفی شدن شماره پلاک با باز بودن درب صندوق عقب

یک نکته طلائی و توصیه مهم خودرو بانک، عدم تردد با خودرو بدون پلاک

آیا در صورت بروز حادثه یا تخلفات رانندگی ماشین بدون پلاک، امکان مراجعه به مراکز قانونی برای پیگیری آن وجود دارد؟ شناسایی این خودروها به چه شکلی است؟ ثبت تخلفات رانندگی خودرو بدون پلاک ممکن است؟ صدور برگه جریمه برای این اتومبیل امکان‌پذیر است؟ جریمه تردد خودرو بدون پلاک چیست؟ تردد ماشین‌ها بدون پلاک در سطح شهر در کنار ایجاد دردسر برای پلیس راهنمایی‌ورانندگی، باعث نگرانی شهروندان نیز می‌شود.

ما در این مقاله خودرو بانک انواع جریمه رانندگی با ماشین فاقد پلاک جلو، عقب، مخدوشی و صندوق باز را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار دادیم. رعایت کلیه این قوانین در ایجاد آرامش ذهنی برای ساکنین شهر لازم و ضروری است. به نظر شما بیشتر شدن هزینه نقدی تردد خودرو بدون پلاک در کاهش این جرم مؤثر است؟ شنیدن نظرات و پیشنهادهای شما ما را در ادامه مسیر و ارائه مطالب مفید کمک می‌کند.


گالری تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...