خروج دود سیاه از اگزوز هنگام گاز دادن


خروج دود سیاه از اگزوز هنگام گاز دادن

در این مطلب از خودرو بانک تلاش کرده‌ایم به سوالات شما درباره‌ی خروج دود سیاه از اگزوز پاسخ دهیم. تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید.امروزه به دلیل تعداد بالای خودروهای موجود در شهرها با معضل بزرگی به‌نام آلودگی هوا مواجه...

در این مطلب از خودرو بانک تلاش کرده‌ایم به سوالات شما درباره‌ی خروج دود سیاه از اگزوز پاسخ دهیم. تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید.

امروزه به دلیل تعداد بالای خودروهای موجود در شهرها با معضل بزرگی به‌نام آلودگی هوا مواجه شده‌ایم. یکی از دلایلی که باعث تشدید این مشکل جهانی می‌شود، عدم توجه به سلامت خودروها است. مشکلات فنی خودرو باعث عدم سوختن صحیح و کامل سوخت و خروج دود از اگزوز می‌شود. دودی که از اگزوز خودروها خارج می‌شود، می‌تواند رنگ‌‌های متفاوتی داشته باشد که در این مقاله از خودرو بانک به صورت تخصصی به خروج دودهای سیاه از اگزوز می‌پردازیم؛ تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا در صورتی که خودروی شما هم با این مشکلات مواجه شد، در اصرع وقت آن را تشخیص و تعمیر کنید تا به حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌‌های تعمیر و نگهداری خودرو کمک کنید.

1.بسته نشدن انژکتور به درستی، دلیل وجود دود سیاه

شاید هنگام مشاهده‌ی دود از اگزوز فارغ از رنگ آن، اولین مشکلی که به ذهن هرکسی خطور کند، وجود مشکل در سیستم احتراق است. باید بگوییم که بله یکی از علت‌های شایع خروج دود از اگزوز از سیستم احتراق آن نشات می‌گیرد. هنگامی که انژکتورها خراب شوند و نتوانند به وظیفه‌ی خود عمل کنند و سوخت بیشتری به سیلندرها تزریق کنند، هوای کافی برای سوختن کامل وجود نخواهد داشت و باعث می‌شود که دود سیاه رنگی از خودرو خارج شود.

خروج دود سیاه از اگزوز هنگام گاز دادنخروج دود سیاه به دلیل کثیفی فیلتر هوا

2.کثیفی فیلتر هوا دلیل دود سیاه اگزوز

معمولا افراد به دنبال خرید خودروهایی هستند که مصرف کم‌تری دارند تا بتوانند از این طریق هزینه‌‌های نگهداری خودرو را کاهش دهند. شاید در خودروهای ایرانی بتوانیم تیبا را بهترین ماشین بعد از پراید در کم بودن مصرف سوخت بدانیم؛ اما فراموش نکنید که هزینه‌های خودرو فقط به مصرف سوخت ختم نمی‌شوند و باید به‌صورت دوره‌ای برخی قطعات خودرو مثل فیلتر هوا را چک و تعویض کنید.

اگر در تعویض فیلتر هوا کوتاهی کنید و وجود غبار و آلودگی باعث مسدود شدن فیلتر هوا شود، هوای کافی به سیلندر نخواهد رسید و خودرو سوخت بیشتری مصرف می‌کند و باعث ایجاد دود سیاه اگزوز می‌شود و برای رفع این مشکل کافیست فیلتر هوا را تعویض کنید

3.خرابی سنسور اکسیژن باعث بروز دود سیاه می‌شود

دودی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود، می‌تواند به رنگ‌های سیاه، سفید و آبی باشد و خروج هر کدام از این نوع دودهای رنگی نمایشگر وجود یک مشکل فنی در خودروی شما است که باید در فرایند کارشناسی خودرو بررسی شود. سومین علت شایعی که باعث خروج دود سیاه از اگزوز می‌شود، درست عمل نکردن سنسور اکسیژن است.

اگر سنسور اکسیژن اطلاعات درستی به ECU ارسال نکند، ECU و انژکتورها هم نمی‌توانند به وظایف خود عمل کنند و اگر سوخت بیشتری وارد محفظه احتراق شود، دودی به رنگ سیاه از اگزوز خارج می‌شود.

خروج دود سیاه از اگزوز هنگام گاز دادنرسوبات موتور، علت خروج دود سیاه

4.رسوب موتور باعث خروج دود سیاه می‌شود

با بیشتر شدن استهلاک موتور خودروها، رسوباتی در موتور شکل می‌گیرند که باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن و یا از کار افتادن موتور می‌شوند. یکی از مشکلات که بعد از تشکیل این رسوبات با آن مواجه خواهید شد، خروج دود سیاه از اگزوز است و برای جلوگیری از این مشکل کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند از سوخت‌‌های مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

گاهی این رسوبات در سیلندرها و انژکتور خودرو تشکیل می‌شوند که باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش عملکرد خودرو و در نهایت خروج دود سیاه از اگزوز می‌شود؛ برای حل این مشکل از افزودنی‌‌‌های سوختی استفاده کنید.

5.خراب شدن دریچه EGR

دریچه EGR وظیفه‌ی چرخش مجدد گاز خروجی را دارد تا مواد خطرناک کمتر منتشر شوند. این قطعه مقداری از گاز خروجی را دوباره به محفظه برمی‌گرداند و اگر به وظیفه‌ی خود عمل نکند، گازها به میزان کافی در گردش نیستند و باعث ایجاد دود سیاه می‌شوند.

خروج دود سیاه از اگزوز هنگام گاز دادنآسیب دیدن حلقه‌های پیستون علت خروج دود سیاه از اگزوز است

6.آسیب دیدن حلقه‌های پیستون

حلقه‌های پیستون وظیفه دارند که از نشت روغن موتور به محفظه‌‌ی احتراق جلوگیری ‌کنند. در صورت ایجاد مشکل برای این حلقه‌ها، روغن موتور وارد محفظه احتراق می‌شود و در عمل سوخت ایجاد مشکل می‌کند که این مشکل خود را با خروج دوده‌ی سیاه رنگ از اگزوز نشان می‌دهد.

7.خرابی سیستم جرقه و خروج دود سیاه

شما هنگام خرید خودرو به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ ظاهر زیبا و یا قطعات باکیفیت؟ به نظر شما زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی متعلق به کدام خودرو است؟ کدام خودروی ایرانی جایگاه برتر را در میان خودروهای باکیفیت ایرانی به خود اختصاص داده است؟ گاهی اوقات ظاهر زیبای خودرو افراد را فریب می‌دهد اما به‌‌دلیل کیفیت کم قطعات، هر روز باید خودرو را به مکانیکی ببرید و هزینه‌ی گزافی بابت تعمیر آن بپردازید.

سیستم جرقه‌ی خودرو که شامل شمع، وایر و کوئل است از آن دسته از قطعاتی است که اگر از تجهیزات باکیفیت استفاده نکنید، سبب اختلال در عملکرد احتراق خودرو می‌شوند و باعث خروج دود سیاه از اگزوز.

8.از رگلاژ خارج شدن رگلاتور فشار سوخت

رگلاتور قطعه‌ای است که میزان ورود بنزین به داخل سیلندر را مدیریت می‌کند. اگر این قطعه معیوب شود، بنزین به مقدار بیشتری وارد محفظه سوخت می‌شود و میزان سوخت و هوا از حالت تعادل خارج می‌شود و سبب خارج شدن دودی سیاه رنگ از اگزوز می‌‌شود.

9.سنسور دمای آب از بالا رفتن دمای آب موتور جلوگیری می‌کند

هرچقدر خودروهای امروزی پیشرفته‌تر شوند، تعداد سنسورهای به‌‌کار گرفته شده در آن هم بیشتر می‌شوند، ماشین لاماری هم از آن دسته خودروهای پر آپشنی است که سنسورهای زیادی به منظور بالا بردن کیفیت خودرو در آن به کار گرفته شده است.

یکی از سنسورهای مهمی که در خودروهای امروزی به کار گرفته شده است، سنسور دمای آب است؛ وظیفه‌‌‌ی این سنسور کنترل دمای آب اطراف موتور است. اگر سنسور میزان دمای آب را اشتباه به ECU گزارش کند، انژکتورها میزان سوخت بیشتری را پاشش می‌کنند و دود سیاه از اگزوز خارج می‌‌شود.

خروج دود سیاه از اگزوز هنگام گاز دادنعلت خروج دود سیاه از اگزوز خودرو

خروج دود از اگزوز یک نمایشگر است

خروج دود از اگزوز یک نمایشگر خوب برای نمایش سلامت تجهیزات داخلی خودرو است. خروج دودهای اگزوز می‌توانند به رنگ سفید باشند که به معنی نشت مایع خنک کننده به محفظه احتراق به دلیل نشتی واشر سر سیلندر باشد. خارج شدن دود آبی رنگ به معنی روغن سوزی موتور است؛ در صورتی که متوجه خروج دود آبی رنگ شدید، سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید تا از وارد شدن خسارات شدید به موتور خود جلوگیری کنید و یا ممکن است دود خروجی از اگزوز به رنگ سیاه باشد که در این مطلب از خودرو بانک به بررسی علل خروج دود سیاه از اگزوز پرداخته‌ایم.

تا به حال از اگزوز خودروی شما دود سیاه رنگ خارج شده است؟ منشا مشکل شما چی بود؟

نظرات و پیشنهادات خود را به منظور بهبود مقالات خودرو بانک با ما به اشتراک بگذارید.


گالری تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها