پاسخ به دلواپسی «ثریا»؛ مولدسازی راهی برای انتفاع عمومی


پاسخ به دلواپسی «ثریا»؛ مولدسازی راهی برای انتفاع عمومی

وزارت اقتصاد اعلام کرد: مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت در عین حال که بازگشت و اصلاح رویه‌های بی‌نتیجه گذشته است، بلکه راهی برای انتفاع عمومی از ثروت ملی است.

پاسخ به دلواپسی «ثریا»؛ مولدسازی راهی برای انتفاع عمومی

به گزارش ایران اکونومیست، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش ۱۷ بهمن ماه برنامه تلویزیونی ثریا و دغدغه‌های مطرح شده در این برنامه درباره در فرایند مولدسازی دارایی‌های دولت توضیح داد: طرح این نگرانی که جزییات، شیوه اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت تکرار تجربه تلخ خصوصی سازی‌های گذشته باشد، اتفاقا نگرانی دولت و شورای هماهنگی سران سه قوه در جریان تصویب این مصوبه نیز بوده و به همین دلیل مسیر گذشته در مولدسازی دارایی‌های دولت طی نشد.

در پاسخ به طرح این سوال که چرا نباید به جای اجرای ضربتی و یک‌ساله، مولدسازی به تدریج و با اصلاح مستمر فرآیند انجام نمی‌شود نیز باید گفت در بودجه سنواتی سال‌های اخیر هر ساله دولت مکلف به مولدسازی دارایی‌های مازاد خود بوده اما آیا هدف قانون گذار تامین شده و این فرآیند تدریجی طی شده است و یا بر اثر مقاومت مدیران و فقدان شناسایی دقیق اموال و املاک دولت، ثروت انبوهی از کشور بلا استفاده مانده و راکد مانده است؟ در این برنامه همچنین یکی از دغدغه ها این بود که آیا از میان همه روش‌های مولدسازی تنها قرار است همه‌چیز به فروش دارایی‌های دولت محدود شود؟ در این مورد سازندگان برنامه و کارشناسان را به آیین نامه اجرایی این مصوبه ارجاع می‌دهیم.

به طور مشخص در این آیین نامه فروش و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، مشارکت با بخش غیردولتی، فروش به صورت نقد یا اقساط از طریق مزایده عمومی و مذاکره، واگذاری حق بهره برداری در مقابل تکمیل طرح، در ازای تهاتر دارایی‌های مازاد به میزان طلب قطعی پیمانکاران و توقف طرح های فاقد توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی و تعیین تکلیف دارایی های آن از جمله راه‌های مولد سازی است که برای طرح‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته شده است و در عین حال برای غیرمنقول مازاد فروش تنها یک روش است و واگذاری حق انتفاع با کاربری‌های مختلف در قالب انواع عقود اجاره، مشارکت در ساخت با بخش غیردولتی، تهاتر دارایی‌های مازاد به منظور ارزش افزایی و یا در ازای طلب قطعی پیمانکاران برای پیشبرد طرح های عمرانی نیمه تمام، استفاده از نهادها و ابزارهای بازار سرمایه از جمله صندوق املاک و مستغلات، صندوق زمین و ساختمان، صندوق پروژه و اوراق تأمین مالی پیش بینی شده است.

دغدغه دیگر این است که مولدسازی برای تامین کسری بودجه باشد که دولت به صراحت اعلام کرده که این هدف را دنبال نمی‌کند. کمترین منفعت مولدسازی، درآمدزایی برای دولت است و بیشترین اشتباهی که که این روزها شکل گرفته همین است که صرفاً دولت برای تامین مالی و جبران کسری بودجه به سراغ مولدسازی رفته است. زمانی که دولت تقریبا به اندازه GDP کشور، دارایی دارد و بهره وری و بازدهی بخش زیادی از آن صفر است، رفتن به سمت مولدسازی ضروری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403