40 درصد حیوانات و 34 درصد گیاهان جهان در حال انقراض هستند


40 درصد حیوانات و 34 درصد گیاهان جهان در حال انقراض هستند

عوامل متعددی از جمله تغییرات اقلیمی، فعالیت های انسان، از دست رفتن زیستگاه ها و گرمایش زمین منجر به ایجاد شرایط بحرانی برای گونه های گیاهی و جانوری جهان شده و مطالعات جدید نشان می دهد بخش مهمی از این گونه ها در خطر انقراض هستند.به گزارش سیناپرس،...

عوامل متعددی از جمله تغییرات اقلیمی، فعالیت های انسان، از دست رفتن زیستگاه ها و گرمایش زمین منجر به ایجاد شرایط بحرانی برای گونه های گیاهی و جانوری جهان شده و مطالعات جدید نشان می دهد بخش مهمی از این گونه ها در خطر انقراض هستند.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید محققان نشان می دهد: شرایط تنوع زیستی در جهان بسیار نامطلوب بوده و بررسی های انجام شده در ایالات متحده نشانگر وضعیت بحرانی شدیدی در این حوزه است.

پژوهش های انجام شده توسط محققان سازمان غیرانتفاعی NatureServ تصویر وحشتناکی از فروپاشی محیط زیست را پیش روی ما ترسیم می کند.

در نسخه ایالات متحده گزارش تنوع زیستی که روز گذشته منتشر شد، به صراحت عنوان شده است: ۳۴ درصد از گیاهان و ۴۰ درصد از حیوانات در معرض خطر انقراض هستند. این مطالعه بر اساس داده های ۵۰ ساله جمع آوری شده توسط این سازمان است.

ریگان اسمیت، معاون داده و روش ‌ها در NatureServe، در رابطه با یافته های فوق گفت: این تجزیه و تحلیل جدید از داده‌ های میدانی و علمی، برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته اخذ شده و فوریت اقدامی جهت تغییر شرایط را کاملاً روشن می‌ کند.

در این گزارش همچنین ذکر شده است: دو پنجم اکوسیستم ‌های ما دچار مشکل هستند. بی ‌مهرگان آب ‌های شیرین و بسیاری از گرده‌ افشان ‌ها، که پایه‌ های طبیعت برای داشتن یک سیاره سالم و کاربردی محسوب می شوند، به شدت در حال زوال هستند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعه حیواناتی که با بیشترین میزان خطر مواجه شده اند، حیوانات آب شیرین مانند دوزیستان و حلزون ها و همچنین حشرات آب شیرین هستند. از سوی دیگر حدود نیمی از گونه های کاکتوس ها و ۲۰۰ نوع درخت نیز به طور جدی در معرض خطر انقراض هستند.

این مطالعه همچنین نشان داد: ۴۱ درصد از اکوسیستم ها در پرتگاه فروپاشی قرار دارند و بیش از ۳۰ نوع اکوسیستم مرتعی نیز با چالش هایی جدی روبرو هستند.

نکته بسیار مهم این است که بر اساس گزارش فوق، همه جنگل های استوایی در ایالات متحده به عنوان جنگل های در معرض خطر طبقه بندی شده و بیش از نیمی از مراتع و بوته زارهای استوایی مرتفع مونتانا، صخره های باز و ساوانای استوایی نیز در این گروه قرار می گیرند می شوند.

دکتر شان تی اوبراین، رئیس و مدیر عامل NatureServe، در این رابطه گفت: ما در حال حاضر ششمین انقراض سراسری در کره زمین را تجربه می کنیم و این روند منجر به انقراض دسته جمعی گونه ها در سراسر سیاره زمین خواهد شد. به گزارش سیناپرس،در این میان بزرگترین تهدید برای گیاهان و حیوانات، آلودگی، گونه های مهاجم و تغییرات آب و هوایی است.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: upi

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام