روسیه به نحو نامتقارن میجنگد، آبرامز سیر درگیری را تغییر نخواهد داد


روسیه به نحو نامتقارن میجنگد، آبرامز سیر درگیری را تغییر نخواهد داد

رسانه: بایدن و سرویس های امنیتی وی نتوانستند استراتژی برای اوکراین تهیه کنند.

اسپوتنیک، فاکس نیوز آمریکا: بزرگترین درگیری در اروپا به اولین سالگرد خود نزدیک می شود. رویکرد کاخ سفید و پنتاگون– تحویل تسلیحات"مناسب" به اوکراین است - ابتدا با استینگرها و جاولین ها، سپس با سیستم های پدافند هواییHIMARS MLRS و پاتریوت، سپس با خودروهای زرهی برادلی و اکنون با تانک های آبرامز.
اما مشخص شد که برنامه های رئیس جمهور بایدن و سرویس های امنیتی او در اوکراین شکست خورده است. آیا این جریان بی پایان تجهیزات نظامی پیشرفته ولادیمیر پوتین را وادار به تسلیم خواهد کرد؟ در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که چرا اتفاقی که در حال رخ دادن است تهدیدی برای همه ماست.
1. فقدان استراتژی
به نظر می رسد پرزیدنت بایدن از خطرات دخالت بیشتر در یک جنگ غیرقابل پیروزی آگاه باشد. او در فوریه سال گذشته توضیح داد که چرا نمی خواهد نیروهای آمریکایی را به اوکراین بفرستد: "اگر آمریکایی ها و روس ها شروع به تیراندازی به سمت یکدیگر کنند، یک جنگ جهانی خواهد بود."
بایدن همچنین ثابت کرد که به وضوح میداند که طرح تسلیح تا بن دندان اوکراین مملو از چه چیزی است. اکتبر گذشته، در یک رویداد حزب دموکرات، او به چشم انداز "آرماگدون هسته ای" اشاره کرد.
با این حال، تجهیزاتی که چند هفته پیش غیرقابل دسترس به نظر می رسید اکنون راهی کییف میشود. یک روز پس از سخنرانی زلنسکی در نشست انجمن ملی اتاق های بازرگانی آمریکا، بایدن از تحویل 31 تانک آبرامز به اوکراین خبر داد. اکنون زلنسکی جت های جنگنده F-16 را درخواست کرده است. بایدن هنوز موافقت نکرده است.
چه چیزی سبب شد بایدن به چنین شیوه پرخطری رفتار کند؟ می دانیم که در ژوئیه گذشته، 54 جمهوری خواه مجلس نمایندگان نامه ای را امضا کردند که در آن از رئیس جمهور خواسته بودند تا یک تست توانایی هوش و شناختی بدهد. اما به احتمال زیاد دلیل این تصمیم عدم استراتژی آشکار دولت وی بوده است. تصمیم غیرمنتظره در مورد آبرامز پس از آن اتخاذ شد که اولاف شولز، صدراعظم آلمان از اعزام تانک های لئوپارد-2 به اوکراین امتناع کرد تا زمانی که واشنگتن خودش نمونه نشان بدهد. و این در موقع حساسی است که درگیری در اوکراین می تواند به یک جنگ در مقیاس بزرگ در اروپا تبدیل شود، جایی که احتمالا ایالات متحده به آن کشیده خواهد شد.
2. درک نادرست از طرز تفکر دشمن در شرایط کنونی جنگی
تیم بایدن ساده لوحانه بر این باور است که از آنجایی که آبرامز برتر از T-90 روسی است، تعادل را در میدان نبرد تغییر خواهد داد. در واقع، آبرامز- از خودروهای زرهی درجه یک است که با پیشرفته ترین فناوری ها پر شده است. اما پوتین بی عقل نیست و روسیه به طور متقارن نمیجنگد. نبرد کورسک در جنگ جهانی دوم که در آن 3 هزار تانک آلمانی با تقریباً دو برابر تعداد سربازان شوروی روبرو شدند، تکرار نخواهد شد. پس از هشت روز نبرد خونین، روس ها به قول یکی از مورخان نظامی، فقط به لطف شجاعت و فداکاری پیروز شدند. به نظر می‌رسد پنتاگون فراموش می‌کند که حتی طالبان (تحت تحریم‌های سازمان ملل هستند) و شبه نظامیان موفق شده‌اند برتری ایالات متحده در فناوری پیشرفته را دور بزنند. دولت بایدن مجبور شد در افغانستان تسلیم شود. تلفات پنتاگون در پرسنل و تجهیزات نشان داد که شاید اقدامات آن از نظر تاکتیکی درخشان بود، اما از نظر استراتژیک بی‌ معنی بود. به مدت 20 سال، ایالات متحده یک کار غیرممکن را دنبال کرد - معلوم شد که تانک های آمریکایی را می توان با بمب های دست ساز (IED) کوبید!
در واکنش به وعده آمریکا مبنی بر تحویل تانک به اوکراین، یک شرکت روسی برای انهدام آنها پاداش پولی اعلام کرد. برای اینکه سربازان روسی هوشمندی بالایی از خود نشان دهند، این شرکت 72 هزار دلار برای اولین تانک تسخیر یا منهدم شده و 7200 دلار برای تمام تانک های بعدی پیشنهاد کرد.
در حالی که واشنگتن M1 های خود را ارتقا می داد، روس ها روی تاکتیک های متقابل کار می کردند. روس ها هر حرکت دشمن فرضی خود را زیر نظر دارند. برای پوتین، درگیری در اوکراین نوعی بحران کوبا است. پیوستن اوکراین به ناتو این ائتلاف را بیش از پیش به مرزهای روسیه نزدیک خواهد کرد. مسکو این را غیرقابل قبول می داند. احمقانه است که انتظار داشته باشیم آبرامز مسیر درگیری را تغییر دهد و صلح را در اوکراین به ارمغان بیاورد.
3. کاهش آمادگی رزمی ایالات متحده در شرایط تهدید فزاینده چین
تهدید بزرگ دیگر برای امنیت ایالات متحده نشت مداوم سلاح های آمریکایی با فناوری فوق سری است. بنابراین، برای مثال، "آبرامز" آخرین مدل ها حاوی داده های طبقه بندی شده زیادی است. در واقع، تحویل نامحدود تجهیزات نظامی درجه یک به اوکراین، که به طور رسمی حتی متحد آمریکا نیست، خطر افتادن این اسرار به دست دشمنان را افزایش می دهد. زرادخانه های ما در حال خالی شدن است و اثربخشی رزمی در حال سقوط است. طبق مطالعه اخیر یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، جایگزینی سیستم های تسلیحاتی کلیدی بین 5 تا 18 سال طول می کشد. ما در حال حاضر در مورد مهمات 155 میلی متری،Javelin و Stinger در حوزه قرمز هستیم. و برای تکمیل ذخایر استینگرها، 18 سال لازم است.
وال استریت ژورنال اخیراً صنایع نظامی آمریکا را به عدم آمادگی برای درگیری با چین متهم کرد.
اقدامات آشفته واشنگتن در درگیری کلیدی روسیه و اوکراین ثابت کرده است که دولت بایدن نه برنامه ریزی بلند مدت دارد و نه استراتژی. و این همان نابخردی است.
نویسنده: ربکا کافلر، رئیس شرکت "دکترین و استراتژی"،افسر سابق آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع ایالات متحده.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس