ضرورت توجه به شخصیت های ایرانی اسلامی در بازی های رایانه ای


ضرورت توجه به شخصیت های ایرانی اسلامی در بازی های رایانه ای

حاجی هاشمی با بیان اینکه تولید بازی های علمی و جدی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: برای ساخت چند بازی بزرگ و فاخر در سال باید بودجه جداگانه تصویب شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمد امین حاجی هاشمی امروز یکشنبه 16 بهمن در نشست ارایه نتایج پیمایش کشوری بنیاد بازی های رایانه ای در خصوص شاخص ترین اطلاعات بازی های دیجیتال در ایران که در سالن کنفرانس بنیاد بازی های رایانه ای برگزار شد، گفت: این پیمایش هر دو سال یک بار در دنیای بازی های رایانه ای انجام می شود. دور جدید آن تابستان و پاییز امسال انجام شد. صنعت بازی های رایانه ای صنعت رو به رشدی است. بر این اساس ما شدیدا به این پیمایش، آمارها و ارقام نیاز داریم. بازی های رایانه ای یکی از صنایع مربوط به فضای مجازی است و داده ها و تحلیل داده ها در این صنعت اهمیت دارد.

مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای با بیان اینکه بازی های رایانه ای یک رسانه است، عنوان کرد: مصرف رسانه ای کاربران برای سیاستگزاران فرهنگی بسیار اهمیت دارد. بازی سازان، بازی پژوهان، بازیکنان و سرمایه گذاران در عرصه بازی به این اطلاعات نیاز دارند و به همین دلیل بنیاد بازی های رایانه ای هر دو سال یک بار این اطلاعات را منتشر می کنند.

وی اظهار داشت: در پیمایش امسال تعداد بازیکنان 34 میلیون نفر برآورد شده است در صورتی که این تعداد در پیمایش سال 98، 32 میلیون نفر بود. میانگین سنی از 22 سال به 23 سال رسیده است. بازی های رایانه ای جای خود را در بین اقشار مختلف و در سبد فرهنگی خانواده باز کرده است. 41 درصد بازیکنان خانم و 59 درصد آنها آقا هستند. 96 درصد بازیکنان از پلتفرم موبایل و 88 درصد آنها از کنسول خانگی و 13 درصد از کنسول دستی استفاده می کنند.

حاجی هاشمی با اشاره به اینکه در پیمایش امسال 56 درصد بازیکنان هر روز بازی می کنند، بیان کرد: در پیمایش قبلی 49 درصد بازیکنان هر روز بازی می کردند. در پیمایش جدید در میان بازیکنان 9 درصد خردسال، 17 درصد کودک، 34 درصد جوان، 18 درصد بزرگسال و سه درصد میانسال هستند. در میان استان ها قم کمترین و البرز بیشترین بازیکنان را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای با بیان اینکه بازیکنان را از لحاظ میزان مصرف به سه دسته تقسیم کردیم، تصریح کرد: چهار میلیون نفر بازیکن حرفه ای داریم که روزانه بیش از 3 ساعت بازی می کنند. 15 و نیم میلیون بازیکن علاقه مند داریم که تفننی یک تا پنج ساعت در هفته بازی می کنند و چهار و نیم میلیون بازیکن نیمه حرفه ای داریم که پنج تا 21 ساعت در هفته به بازی می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: در میان شخصیت های محبوب در رده بزرگسال می توان به شخصیت آمیرزا اشاره کرد. در رده های سنی کوچک تر شخصیت ایرانی در بین شخصیت های محبوب وجود ندارد و باید در این زمینه برنامه ریزی شود. در پیمایش جدید از هر 100 نفر خانم 35 نفر مصرف کننده هستند. در میان 15 بازی پر طرفدار نیز 4 بازی ایرانی دیده می شود.

حاجی هاشمی با اشاره به اینکه 48 درصد بازیکنان به تماشای بازی های دیگران علاقه دارند، اظهار داشت: 40 درصد به صورت برخط بازی ها را تماشا می کنند. امسال حجم بازار بازی ها در کشور به 19 هزار میلیارد تومان رسیده است که بخش عمده آن مربوط به سخت افزار است. بازی های کنسول بومی نیز به سه میلیارد تومان افزایش یافته اند. از سال 94 تا 1400 بازی های ایرانی بیشترین حجم را در پلتفرم موبایل دارند.

مدیرعامل بنیاد بازی های کامپیوتری عنوان کرد: در مدت زمان انتشار کرونا زمان و هزینه کرد برخی بازیکنان با افزایش روبرو بوده است اما تعداد بازیکنان دستخوش تغییر زیادی نبوده است. یکی از مسایل مهم که باید به آن توجه کرد، توجه به شخصیت و کاراکترهای بومی ایرانی اسلامی در بازی های رایانه ای است. نیاز است که تولید بازی های ایرانی مورد توجه قرار گیرد و البته این امر در دستور کار بنیاد بازی های رایانه ای قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای ساخت چند بازی بزرگ و فاخر در سال نیاز به تصویب بودجه جداگانه هست، گفت: حمایت های زیرساختی از تولید بازی ها در سبک های جدید باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از سبک های مهم و مطرح در دنیا بازی های برخط همزمان است. متاسفانه بازی های ایرانی در این زمینه تولید نشدند. با همکاری وزارت فرهنگ و وزارت فناوری و اطلاعات تلاش می کنیم که زیرساخت های خوبی در این زمینه در اختیار بازی سازان قرار دهیم.

حاجی هاشمی با اشاره به ضرورت ایجاد محیط سالم برای بازیکنان و خانواده ها بیان کرد: در پلتفرم هایی که در کشور وجود دارد، رده بندی سنی بازی های باید رعایت شود. مسئله بعدی حمایت از بازی های علمی است. در حقیقت تولید بازی های علمی و جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: فرهنگ سازی برای بازیکنان مورد توجه قرار گیرد. امسال آموزش هایی را به صورت دوره ای در شش استان برگزار کردیم. سعی کردیم بنیاد بازی های رایانه ای را به سطح استان های کشور ببریم و برنامه های مختلفی برگزار کنیم.

حاجی هاشمی با بیان اینکه از پاییز امسال همکاری هایی را با وزارت ارتباطات برقرار کردیم، افزود: برای پایش بازی های ایرانی و بازی های خارجی دارای مجوز همکاری های خوبی صورت گرفته است. ما وظیفه داریم که مشکلات در حوزه بازی های رایانه ای را پی گیری کنیم تا مسایل و مشکلات در تولید بازی احصا و مرتفع شود و دوستان بازی ساز بتوانند با سرعت بیشتری کارها را پیش ببرند.

مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای عنوان کرد: پیمایش ملی بازیکنان بازی های رایانه ای از بازیکنان پرسیده شده است و تعداد تولیدکنندگان در آن منعکس نشده است اما قرار است در آینده ای نزدیک پیمایشی نیز در مورد تولیدکنندگان بازی های رایانه ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بازی رایانه ای یکی از صنایع خلاق به شمار می رود، گفت: هر بازی یک محصول هنری جدید است. برخی از بازی سازان از همان ابتدا در بحث صادر کردن بازی ها ورود پیدا کردند. بنیاد بازی های رایانه ای نیز برای صادر کردن بازی های رایانه ای اقداماتی را انجام داده است. بازی های سبک جدید برخط است که نیاز به زیرساخت دارد. یکی از اولویت ها در دوره جدید حمایت ها از سرویس ها و خدماتی است که قرار است به بازی سازان داده شود.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط