اصول رفتاری زنان مهدی‌یاور/ اوصافی که زنان را زمینه‌ساز ظهور می‌کند


اصول رفتاری زنان مهدی‌یاور/ اوصافی که زنان را زمینه‌ساز ظهور می‌کند

یک کارشناس مذهبی با شرح رفتارهایی که زنان در جامعه منتظر و با الهام از حضرت فاطمه(س) باید داشته باشند، گفت: زنانی که احساس، عاطفه و محبت درونی خود را برای تحقق مطالبات امام زمان(عج) به‌کار می‌گیرند در زمینه‌سازی ظهور نقش‌آفرین می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرای مرضیه(س) که با عنوان روز گرامیداشت مقام زن و مادر نامگذاری شده است و به منظور بررسی نقشی که زنان می توانند در زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) و حرکت به سمت جامعه موعود ایفا ‌کنند، با حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمهدی حائری‌زاده»، کارشناس و خطیب مذهبی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

آداب همسرداری در زنان مهدی‌یاور

حجت الاسلام حائری‌زاده با بیان اینکه چند نکته مهم در همسرداری و نقش آفرینی یک زن وجود دارد که با الهام از آنها در سیره حضرت فاطمه زهرا(س) می تواند سبک زندگی خود را مهدوی و به عنوان یک زن در حرکت به سوی ظهور نقش آفرینی کند، اظهار کرد: عدم رعایت این اصول سبب بروز مشکلات متعدد در جامعه شده است.

این کارشناس و خطیب مذهبی تصریح کرد: نخستین اصل و نکته در همسرداری، مسئله محبت و ابراز آن است. بنا بر آیه ۲۱ سوره مبارکه روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود» خدای متعال پس از ازدواج به انسان، محبت و مودت نسبت به همسر را عطا می کند.

وی ادامه داد: محبت سه شاخه دارد، قلبی، زبانی و رفتاری. محبت قلبی یعنی در دل کسی را دوست داشته باشیم اما خوب است و در روایات نیز توصیه شده که محبت از قلب بر زبان هم جاری و ابراز شود چنانکه حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت علی(ع) را امیرالمومنین و فرزندان‌شان را میوه دل خطاب می کردند؛ سومین نوع از محبت، محبت رفتاری است که در قالب خوشرویی، خوش‌خُلقی و ابراز محبت در عمل خود را نشان می دهد و به نوعی مودت است.

محبت باید در رفتار دیده شود

حجت الاسلام حائری‌زاده در ادامه بیان کرد: ابراز بی‌حوصلگی، وقت نداشتن ها و بهانه گیری ها از سر عدم محبت است. محبت رفتاری موید صداقت در گفتار و ابراز زبانی محبت است، از این رو می توان با هدیه دادن، خوشرویی و خوش زبانی این قسم از محبت را ابراز کرد.

وی تاکید کرد: تواضع داشتن، رعایت انصاف، پرهیز از تکبر و خودخواهی با الفاظ زیبا یکدیگر را صدا کردن، صداقت در رفتار و گفتار همه از جلوه های محبت رفتاری است چنان‌که حضرت صدیقه(س) در هنگام شهادت به حضرت امیر(ع) بیان کردند من در طول زندگی با شما هرگز دروغ نگفتم، هرگز به شما خیانت نکردم و هرگز با شما مخالفتی نداشتم.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده اضافه کرد: دومین شاه‌کلید موثر در رفتار یک زن برای همسرداری و ایجاد خانواده موفق رعایت احترام متقابل است. رفتار محترمانه، بیان محترمانه درخواست ها، رعایت حرمت ها و حریم ها، پرهیز از کاربرد الفاظ ناپسند، تکیه انداختن و امثال آن در قالب احترام متقابل خود را نشان می دهد. در روایت است احترام بگذارید تا احترام ببینید یا آنکه تاکید شده زیبا سخن بگویید تا پاسخ زیبا بشنوید.

این کارشناس مدهی در بیان دیگر جلوه‌های احترام متقابل که زنان جامعه منتظر به آنها ملتزم و متعهد هستند، گفت:‌ عدم توهین و گستاخی و تحقیر از دیگر مصادیق احترام متقابل در میان زوجین است. سومین تدبیر و رفتاری که یک زن باید در زندگی پیاده کند، مسئله اعتماد است، چنان‌که حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرای مرضیه(س) بالاترین سطح اعتماد را به یکدیگر داشتند. بنا بر روایات آدم دروغگو و آدم مرده یکی هستند یعنی به هر دوی آنها نمی توان اعتماد و اتکاء داشت.

وی با بیان اینکه اعتماد از زیرساخت های اصلی زندگی مشترک است، تصریح کرد: دقت در کلام، ابراز همدردی، خود را در جای طرف مقابل قرار دادن، عدم قدرت طلبی، استفاده از واژه های مثبت و حق قائل شدن برای طرف مقابل از جمله رفتارهایی است که یک زن باید در زندگی خود داشته باشد البته این رسالت دوسویه است و مردان نیز باید نسبت به این اصول پایبند باشند.

زنانی که کارگزاران خدا در زمین هستند

حجت‌الاسلام حائری‌زاده با بیان اینکه بالاترین اعتماد، اعتماد داشتن به خدا است، گفت: انسان های جاهل به هر کسی اعتماد می کنند اما در روایت است که اگر سه خصلت در مومن بود به او اعتماد کنید؛ حیا، امانت‌داری و صداقت. درک متقابل دیگر ویژگی انسانی‌ای است که یک زن باید در محیط خانه داشته باشد و فضای آن را ایجاد کند. شخصی به پیامبر(ص) عرضه داشت همسرم مرا درک می کند و به استقبال و بدرقه من می آید، در هنگام ناراحتی با من همدردی و مواسات دارد و به من دلداری می دهد. پیامبر(ص) به وی فرمودند: چنین زنی از کارگزاران خدا است و نیمی از ثواب شهید را می‌بَرد.

وی با بیان اینکه مردان منتظر و مهدی‌باور هم نسبت به زنان مسئولیت و وظایفی دارند، تاکید کرد: ‌زن همچون گل و معطر است، نباید کار خانه صرفاً بر دوش زنان قرار بگیرد، گاهی حلقه مفقوده برخی خانواده ها نداشتن همین درک و همکاری است.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده ابراز کرد: برای درک متقابل همچنین باید روحیه تشکر و قدردانی داشت. گاهی ویژگی هایی همچون خودبرتربینی و تکبر و بی توجهی به نقش همسر مانع از تقدیر و تشکر از وی و نهایتاً عدم درک او می شود.

این خطیب مذهبی افزود: پنجمین اصل در رفتار زنان برای ایجاد یک خانواده موفق، معنویت و جایگاه آن در خانواده است. باید ببینیم اگر ما مخیر باشیم خود را برمی گزینیم یا خدا را. اگر قدرت معنویت و ارتباط با امام زمان(عج) در زنان پررنگ باشد، آرامش بر زندگی آنان حاکم می شود، چنانکه حضرت زهرا(س) در پرتوی معنویت و ارتباط با خدا فرزندانی را تربیت کردند که هر یک تاریخ‌ساز شدند!

وی با بیان اینکه قرآن، زن را معدن آرامش معرفی می کند، گفت: این یعنی آرامش به واسطه زن به فضای خانه و خانواده پمپاژ می شود و در مقابل یاس و ناامیدی نیز می تواند از زن به خانواده جریان بیابد. اگر زن امیدوار باشد، لطافت و امید در روح خانه زنده می ماند. این حالات مفید توسط زنی پیاده می شود که به وعده های خدا باور داشته باشد.

مدیریت فضای خانواده، رسالت زن است

حجت‌الاسلام حائری‌زاده ادامه داد:‌ اولین، دومین و سومین اولویت برای زن در خانه بودن است البته نه به معنای خانه نشینی بلکه به معنی مدیریت فضای خانواده و تربیت فرزند چراکه زن موثرترین نقش را در خانه و جامعه دارد. چنانکه حضرت زهرا (س) تاریخ آفرینی کرد و دفاعیات ایشان از ولایت مبدائی برای تاریخ شد.

وی تاکید کرد:‌ باور به وعده های الهی و تربیت فرزند به نیت مهدی‌یاوری آثار و برکات بسیار دارد چون باعث می شود انسان دائما خود را در محضر خدا ببیند. زنان با این خصایص پنج‌گانه در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی که رو به سوی ظهور دارد نقش‌آفرینی می‌کنند همچون حضرت آسیه(س)، همسر فرعون که در ساخت تمدنی خاص نقش آفرین بود.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده در پایان خاطرنشان کرد:‌ زنی در برخورداری و پیاده کردن سبک زندگی منتظرانه موفق است که خود را در محضر خدا ببیند و احساس، عاطفه و محبت درونی و وجودی خود را برای تحقق منویات و مطالبات امام زمان(عج) به میدان بیاورد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!