روز هفتم از جشنواره فیلم فجر و دوباره «جنگ» جان می‌گیرد


روز هفتم از جشنواره فیلم فجر و دوباره «جنگ» جان می‌گیرد

در هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر، دو فیلم در فضای جنگ و مبارزه با سرطان به جشنواره می‌آیند.

امروز هفتمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است. نیمی از جشنواره گذشته و این رویداد نیز در سراشیبی قرار گرفته است.

بحث روز، روزهای دفاع از مردم در قاب سینما

امسال جشنواره فیلم فجر یکی از معدود ادوار و شاید تنها دوری باشد که تعداد فیلم‌های دفاع مقدسی آن قابل توجه بوده است. گل‌های باوارده که امروز به تماشای آن می‌نشینیم یکی از فیلم‌های تازه‌ای است که اگرچه به خاکریز‌های جبهه و جنگ نمی‌رود اما نگاه تازه و متفاوتی به اثرات جنگ در شهرهای جنوب کشور دارد. در کنار این فیلم باید به شماره 10، سینما متروپل، اتاقک گلی، های پاور و غریب هم دیگر فیلم‌های دفاع مقدسی اند که برخی از آنان نیز مانند فیلم امروز، جنگ را در زمان خود اما از زاویه داستانی بیرون از جبهه روایت می‌کنند.

البته می‌توان در این میان فیلم سرهنگ ثریا را نیز بی‌ربط با فضای دفاع مقدس نداست اما بیشتر یک درام است که موضوع و مفهوم مندرج در بطن آن بیشتر به تاریخ انقلاب اسلامی ربط دارد.

امسال نهادها در تولید فیلم‌های فوق سهم ویژه‌ای داشتند. بنیاد سینمایی فارابی که امسال 9 فیلم در جشنواره دارد، متولی تولید گل‌های باوارده، شماره 10 و سینما متروپل نیز بوده است. اتاقک گلی را بنیاد فرهنگی روایت فتح با همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و های پاور را هم پدافند ارتش تولید کرده‌اند. غریب را هم که شاید موردانتظارترین فیلم جشنواره بتوان نامید، توسط سازمان هنری و رسانه‌ای اوج ساخته شده است.

بنابراین امسال 7 فیلم را می‌توان در فضای دفاع مقدس و جنگ عنوان کرد. برخی این رویکرد در جشنواره را نقد کردند و گفتند که امسال جشنواره فیلم فجر توجهی مضاعف به این جریان داشته اما واقعیت آن است که اولاً وظیفه متولیان فرهنگ و هنر کشور تولید در زمینه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. آنان کارهای خود را تولید کرده و این حق را داشتند که آثارشان را به جشنواره ارسال کنند.

دوم آنکه فیلم‌ها به شرط کیفیت و استانداردهای لازم می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند. فعلا فیلمی مانند شماره 10 نشان داده که لیاقت و شایستگی حضور در جشنواره فیلم فجر را داشته است. بنابراین اگر فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره این صلاحیت را داشته باشند، می‌توانند در جشنواره شرکت کنند. جشنواره نیز هیچ‌گاه الزامی در موضوع و محتوای فیلم‌ها برای انتخاب نداشته است کمااینکه سال‌های سال بیشتر فیلم‌های جشنواره شامل فیلم‌های اجتماعی و درامند.

باید تا آخر جشنواره نشست و منتظر ماند تا فیلم‌های جشنواره را نظاره کرد و دید کدام یک از فیلم‌های دفاع مقدس برتر خواهد شد؟

چه فیلم‌هایی می‌بینیم؟

«کاپیتان» دومین فیلم محمد حمزه‌ای است که با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.

روز هفتم از جشنواره فیلم فجر و دوباره «جنگ» جان می‌گیرد

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «به من میگن عیسى، هرکارى بخوام می‌کنم.»

پانته‌آ پناهی‌ها، پژمان بازغى، امیرحسین بیات، بهار نوحیان، ارغوان شعبانى، شایان دارمى‌پور، پرهام غلاملو و… از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

گفته می‌شود که این فیلم در فضای کودکان سرطانی روایت شده و در آن بازغی نقش متفاوتی را ایفا می‌کند.

این فیلم ساعت 16 در پردیس سینمایی ملت اکران می‌شود.

اما دومین فیلم از هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر، سینمایی «گُل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید سعدی است.

روز هفتم از جشنواره فیلم فجر و دوباره «جنگ» جان می‌گیرد

نام قبلی این فیلم پیش از این «پالایشگاه» بود و بازیگرانی چون بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی و یاسین مسعودی در آن حضور دارند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در سال 1359 همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند.

مهرداد خوشبخت قبل از این فیلم آبادان یازده 60 را ساخته که آن هم در فضای دفاع مقدس و در آبادان ساخته شده است. به نظر می‌رسد که آبادان برای این کارگردان موضوعیت ویژه‌ای دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس