عکس روز - 1401/11/19


عکس روز  - 1401/11/19

رونمایی از یک «مونه» جدید

دنیای‌اقتصاد: نمایشگاه هنری برای نخستین‌‌‌‌‌‌‌بار آثار هنری برادر هنرمند و فراموش‌‌‌‌‌‌‌شده «کلود مونه»‌‌‌‌‌‌‌ را در مرکز توجه خواهد گذاشت. این نخستین‌‌‌‌‌‌‌بار است که نمایشگاهی با تمرکز بر آثار برادر بزرگ‌‌‌‌‌‌‌تر «مونه»‌‌‌‌‌‌‌ برگزار می‌شود.«لئون مونه» یک شیمی‌‌‌‌‌‌‌دان و کارخانه‌‌‌‌‌‌‌دار بود که به‌طور قابل‌‌‌‌‌‌‌توجهی توسط آیندگان نادیده گرفته شد، اما جزو نخستین کسانی بود که به جنبش نوظهور امپرسیونیسم در قرن نوزدهم پیوست. او نه‌تنها از برادرش بلکه از دوستان هنرمندش همچون «پیر اوت رنوار»‌‌‌‌‌‌‌ و «کامی پیسارو»‌‌‌‌‌‌‌ نیز حمایت کرد. به گفته مدیر نمایشگاه اطلاعات چندانی از این هنرمند وجود ندارد.مدیر این نمایشگاه در نتیجه تحقیقات دریافت که «لدون مونه»‌‌‌‌‌‌‌ همچون برادر کوچکش به رنگ بسیار علاقه داشت و نقش کلیدی در حمایت مالی از کلود مونه داشت، چراکه نقاشی‌‌‌‌‌‌‌های «کلود مونه»‌‌‌‌‌‌‌ را خریداری می‌‌‌‌‌‌‌کرد و او را به‌کارخانه‌‌‌‌‌‌‌داران ثروتمندی معرفی می‌‌‌‌‌‌‌کرد که می‌توانستند از «کلود مونه»‌‌‌‌‌‌‌ حمایت کنند.«لئون»‌‌‌‌‌‌‌ در سال‌۱۸۳۶ میلادی و چهار سال‌قبل از کلود به دنیا آمد. هر دو برادر در دوران کودکی در پاریس زندگی می‌کردند و سپس به‌همراه خانواده به نرماندی نقل‌مکان کردند. «لئون»‌‌‌‌‌‌‌ تحصیل به‌عنوان شیمیدان را آغاز کرد و در زمینه رنگ‌‌‌‌‌‌‌هایی تخصص پیدا کرد که برای رنگ‌‌‌‌‌‌‌آمیزی پارچه مورد‌استفاده قرار می‌گرفتند.

عکس روز  - 1401/11/19

نخستین عکس سلمان رشدی پس از حمله

ایسنا: نخستین تصویر از سلمان رشدی نویسنده ۷۵‌ساله هندی-بریتانیایی-آمریکایی پس از حمله به او در اوت سال‌۲۰۲۲ منتشر شده‌است. «سلمان رشدی» که پس از اعلام حکم ارتداد به‌‌‌‌‌‌‌دلیل انتشار کتاب موهن «آیات شیطانی» دیگر زندگی طبیعی نداشته و همواره در خفا زندگی کرده‌است، اواخر سال‌گذشته میلادی جسارت انجام یک سخنرانی را در نیویورک به خود داد. او اما در حین این سخنرانی مورد حمله با جسم برنده قرار گرفت. درباره سلمان رشدی پس از این اتفاق مدت‌ها خبری منتشر نشد تا آنکه در عکسی که از او و در آستانه انتشار کتاب جدیدش منتشر شد، مشخص شد که یک چشم خود را در آن حمله از دست داده‌است. گویا او دیگر توان حرکت‌دادن یک دست خود را هم بر اثر عوارض جراحت‌‌‌‌‌‌‌های وارده، ندارد. این نویسنده و مقاله‌‌‌‌‌‌‌نویس ۷۵‌ساله بریتانیایی-آمریکایی متولد هند که حکم ارتداد او سال‌ها پیش و در پی انتشار کتاب «آیات شیطانی» ازسوی امام‌خمینی‌‌(ره) صادر و از آن پس تحت تدابیر شدید امنیتی زندگی کرد، حین سخنرانی در نیویورک در تاریخ ۱۲ اوت با ضربات چاقو از ناحیه گردن و نیم‌‌‌‌‌‌‌تنه مورد حمله قرار گرفت.

عکس روز  - 1401/11/19

خلق پرتره‌‌‌‌‌‌‌هایی با زباله‌‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی

دنیای‌اقتصاد: یک هنرمند نیجریه‌‌‌‌‌‌‌ای برای خلق آثار هنری به سراغ زباله‌‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی رفته‌است. «یوجین کانبوی‌‌‌‌‌‌‌»‌‌‌‌‌‌‌ یک هنرمند نیجریه‌‌‌‌‌‌‌ای است که برای کمک به پاکسازی محیط‌زیست کشوری که آلودگی زباله‌‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی در آن بسیار شایع است، صندل‌‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی کهنه را به پرتره‌‌‌‌‌‌‌های رنگارنگ تبدیل می‌کند.او نخستین‌‌‌‌‌‌‌بار این کار را به‌عنوان پروژه‌‌‌‌‌‌‌ای در دانشگاه و در سال‌۲۰۱۷ آغاز کرد و سپس آن را به یک شغل تمام‌‌‌‌‌‌‌وقت تبدیل کرد. کارگاه هنری «یوجین»‌‌‌‌‌‌‌ در «ابوکاتا» شهری واقع در جنوب‌غربی ایالت «اوگون»‌‌‌‌‌‌‌ قرار دارد. «یوجین»‌‌‌‌‌‌‌ در این کارگاه به هنرمندانی آموزش می‌دهد که قصد دارند مسیر او را ادامه دهند و پرتره‌‌‌‌‌‌‌هایی از جنس صندل‌‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی خلق کنند. نیجریه سالانه دست‌‌‌‌‌‌‌کم 5/2میلیون ‌تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند و بخشی از این زباله‌‌‌‌‌‌‌ها به اقیانوس و رودخانه‌‌‌‌‌‌‌ها سرازیر می‌شوند. استفاده از صندل‌‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی در بین مردم نیجریه بسیار رایج است و «یوجین» ‌‌‌‌‌‌‌۳۰‌ساله اغلب مواد اولیه آثار هنری‌‌‌‌‌‌‌اش را از محل دفن زباله‌‌‌‌‌‌‌ها یا کرانه‌‌‌‌‌‌‌ها رودخانه‌‌‌‌‌‌‌ها جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری می‌کند. او صندل‌‌‌‌‌‌‌ها را به‌کارگاه می‌برد و پس از شست‌‌‌‌‌‌‌وشوی آنها، صندل‌‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کند و آنها را برای خلق پرتره‌‌‌‌‌‌‌های مختلف روی صفحه می‌‌‌‌‌‌‌چسباند.

عکس روز  - 1401/11/19

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید