حامی صنعت نمایش خانگی هستیم


حامی صنعت نمایش خانگی هستیم

ماجرای ساترا و فیلیمو و پخش سریال «سقوط» در هفته گذشته واکنش‌های فراوانی داشته است.در همین رابطه ساترا توضیحاتی داده که می‌خوانید: مکاتبات ساترا با فیلیمو به‌عنوان یکی از ۳۳۷سکوی دارای مجوز نشان می‌دهد، این سازمان قبل از انجام مکاتبه ریاست محترم سازمان صدا و سیما با رئیس‌جمهور محترم، با تعاملی‌‌‌‌‌ترین شکل ممکن با سامانه نمایشی فیلیمو مکاتبه کرده‌است.

حامی صنعت نمایش خانگی هستیم

نامه‌‌‌‌‌های ارسالی ساترا به فیلیمو که توسط خبر‌‌گزاری تسنیم و روزنامه‌‌‌‌‌های جام‌جم و کیهان منتشر شده‌است، بیانگر لحن تعاملی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر است. با این‌حال فیلیمو به‌صورت مستمر و متوالی تاکنون چندین سریال را بدون دریافت مجوز‌‌‌‌‌های قانونی منتشر کرده که این امر منجر به رقابت غیرقانونی با ۳۳۶ سکوی دیگر دارای مجوز از ساترا شده‌ و اعتراض بسیاری از سکوهای دیگر را در پی داشته است. لازم به ذکر است صدور مجوز تولید برای ۴۰سریال مشروط به انجام مراحل استعلام برای عوامل و همچنین انتشار مجموعه سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که هم‌اکنون از سکوهای متنوع نظیر نماوا، روبیکا، فیلم‌نت، فیلم ناب، اپیزود، دیجیاتو، هاشور، گپ فیلم، اپیزود، کاناپه و... در حال پخش است، بیانگر رویکرد مثبت ساترا و سازمان صدا و سیما نسبت به صنعت نمایش خانگی است. علاوه‌بر این در سال‌جاری مجموعه امکانات سازمان صدا و سیما و ساترا برای حمایت از صنعت نمایش خانگی بسیج شده‌است که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

۱. تهیه و عرضه بسته‌‌‌‌‌های حمایتی محتوایی: امکان استفاده از محتواها، سریال‌‌‌‌‌ها و آثار سینمایی صداوسیما که مورد اقبال عموم واقع شده یا محتواهایی که حق‌پخش آنها توسط سازمان صداوسیما خریداری‌شده‌است برای سکوهای دارای مجوز فراهم شده‌است.

۲. فراهم کردن امکان استفاده از قاب اختصاصی (آی‌‌‌‌‌فریم) شبکه‌‌‌‌‌های سیما: ساترا این امکان را برای رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم کرده‌است که به اقتضای مناسبت یا درخواستشان و مبتنی بر نظام رتبه‌‌‌‌‌بندی، آی‌‌‌‌‌فریم شبکه‌‌‌‌‌های تلویزیونی را به‌‌‌‌‌صورت زنده پخش کنند تا سبد محصولاتشان کامل شود.

۳. برنامه‌سازی برای معرفی ظرفیت‌های رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر در کشور: تولید و انتشار برنامه «صمیمانه» با هدف هم‌‌‌‌‌افزایی پلتفرم‌‌‌‌‌ها با یکدیگر، فراهم‌کردن فضای گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو میان پلتفرم‌‌‌‌‌ها، متخصصان و سازمان‌های تخصصی مرتبط با ماموریت هر پلتفرم و مسوولان ساترا و استفاده از ظرفیت فضای‌مجازی و شبکه‌‌‌‌‌های تلویزیونی برای معرفی رسانه‌‌‌‌‌های دارای مجوز از ساترا، همچنین تولید و پخش نخستین برنامه تخصصی نقد و بررسی سریال‌های نمایش خانگی از روز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ماه امسال هر هفته پنج‌شنبه‌‌‌‌‌ها، ساعت۱۹:۳۰ از شبکه رادیو نمایش، بررسی مسائل صوت و تصویر فراگیر و نمایش خانگی در روزهای چهارشنبه ساعت۲۰ از رادیو گفت‌وگو، ایجاد یک آیتم ثابت برای موضوعات حوزه صوت و تصویر فراگیر در شبکه‌‌‌‌‌های ۳ و ۵ سیما، از جمله اقداماتی است که در سال‌جاری مورد‌توجه سازمان صدا و سیما واقع شده‌است.

۴. بر‌‌گزاری نمایشگاه رصتا: ان‌شاء‌الله ساترا در راستای رسالت حمایت‌‌‌‌‌گری و به‌‌‌‌‌منظور معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌‌‌‌‌های رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر در کشور و هم‌‌‌‌‌افزایی هرچه بیشتر سازمان صدا و سیما و رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر و سایر اجزای زیست‌‌‌‌‌بوم، نمایشگاهی را با عنوان رصتا در هفته دوم اسفندماه در محل نمایشگاه‌‌‌‌‌های بین‌المللی تهران با حضور سکوها و رسانه‌‌‌‌‌های صوت‌‌‌‌‌ و تصویر فراگیر سراسر کشور برگزار خواهد کرد.

۵. ارائه خدمات مشاوره رایگان برای اصلاح سناریوی آثار متقاضی مجوز تولید با هدف تولید آثاری جذاب و سالم و حمایت تنظیم‌‌‌‌‌گرانه از آثار تولیدی سکوها.

۶. حفاظت از حقوق مالکیت فکری رسانه‌‌‌‌‌ها: رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر، می‌توانند برنامه‌های اختصاصی خود را به ساترا اعلام کنند و خواهان حفاظت از حقوق مالکیت فکری شوند.

۷. انجام توافق با معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای تسهیل شرایط تبدیل رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر به شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌بنیان.

۸. آموزش و توانمندسازی رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر: طراحی و اجرای دوره‌‌‌‌‌های آموزشی برای دارندگان مجوز موقت از جمله مواردی است که به‌‌‌‌‌صورت مستمر مورد‌توجه ساترا است.

۹. ایجاد مرکز نوآوری رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر: ساترا، از سال‌۱۳۹۹ مرکز نوآوری رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر (آومیک) را تاسیس کرده‌است.

۱۰. تعامل مستمر با رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر: معاونت‌های مختلف ساترا روزانه تعاملات مستمری با رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر ازجمله رسانه‌‌‌‌‌های نمایش خانگی دارند که برخی از این تعاملات در فضای رسانه‌‌‌‌‌ای منعکس شده‌است. به‌عنوان نمونه علی سرتیپی مدیر فیلم‌‌‌‌‌نت در مردادماه سال‌جاری گفت: «فضای تعاملی بین ساترا و پلتفرم‌‌‌‌‌ها برقرار است. در مورد بازبینی و پخش، تحول و تعامل بسیار خوبی در جریان است و شرایط مطلوبی در روابط فعلی ساترا با رسانه‌‌‌‌‌های نمایش خانگی، وجود دارد.»

همچنین شجاع‌‌‌‌‌الدین میرطاووسی عضو هیات‌مدیره شاتل و محمدحسن شانه‌‌‌‌‌ساززاده مدیرعامل نماوا در اواخر تیرماه با حضور در ساترا تاکید کردند: «هرچند درگذشته چالش‌هایی وجود داشته است اما اکنون در نشست‌های مشترک و با توجه به تاکید هر دو طرف بر اجرای قوانین و توجه به اسناد بالادستی، این چالش‌ها درحال برطرف‌شدن هستند.»

اخیرا نیز سیدروح‌‌‌‌‌‌الله حجازی کارگردان «نوبت لیلی» در گفت‌‌‌‌‌وگوی اختصاصی با خبر‌‌گزاری ایلنا» از تجربه مثبت تعامل با ساترا و فصل دوم سریالش سخن گفته است. علاوه‌بر این موارد مدیران سکوهای طرفداری، تکیه، فیلم ناب، دیجیاتو، روستا تی‌وی و کارتونا در بخشی از ویدئوهایی که از ایشان در برنامه صمیمانه ضبط و در فضای‌مجازی منتشر شده‌است رویکرد خود را درخصوص تنظیم‌گری تعاملی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌‌‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر بیان کرده‌اند. بنابراین با تبیین رویکرد تعاملی ساترا به‌نظر می‌رسد شایسته است به این سوال پاسخ داده شود که حال اگر در این میان تنها یکی از ۳۳۷ سکوی دارای مجوز از ساترا که از قضا مدیر آن‌‌‌‌‌هم به ملاحظات محتوایی مورد تاکید اسناد بالادستی، علم دارد، تعمدا قوانین را نقض کرده و نسبت به تولید و انتشار محتوای آسیب‌‌‌‌‌رسان فاقد مجوز اقدام می‌کند، چه باید کرد؟

آیا نهاد تنظیم‌‌‌‌‌گر نباید نسبت به نقض آشکار قوانین واکنشی نشان دهد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر