شرایط طلاق توافقی چیست؟


شرایط طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به گونه ای از طلاق اطلاق می‌شود که در آن زوجین با وجود تمام مشکلاتی که دارند، هر دو برای انجام طلاق رضایت دارند. در این نوع از طلاق، اقا و خانم در مورد کلیه مسائل، تعهدات و تکالیف به توافق می‌رسند و آن را به دادگاه اعلام...

طلاق توافقی به گونه ای از طلاق اطلاق می‌شود که در آن زوجین با وجود تمام مشکلاتی که دارند، هر دو برای انجام طلاق رضایت دارند. در این نوع از طلاق، اقا و خانم در مورد کلیه مسائل، تعهدات و تکالیف به توافق می‌رسند و آن را به دادگاه اعلام می‌کنند. بنابراین شرایط طلاق توافقی کاملا به آنچه طرفین توافق می‌کنند بستگی دارد. حضانت فرزندان، نفقه، مهریه و سایر موارد توسط زوج و زوجه تعیین می‌شود. به مواردی که زوجین در مورد آن توافق می‌کنند و مورد تایید دادگاه قرار می‌گیرد، گواهی عدم امکان سازش گفته می‌شود.

مراحل طلاق توافقی

  1. توافق طرفین بر روی موضوعاتی مانند نفقه، مهریه و حضانت فرزند که برای دادگاه محترم و قابل قبول است.
  2. ثبت نام در سامانه تصمیم و ثبت اطلاعات زوجین، و غربالگری
  3. شرکت در جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق
  4. ثبت دادخواست طلاق به صورت توافقی
  5. احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه که طبق اقرار، در دادگاه پذیرفته می‌شود اما هنگام جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه نیاز به ارائه آزمایشات پزشکی دارد. در صورت اثبات باکرگی زوجه یا یائسگی خانم نیاز به دریافت این گواهی نیست.
  6. شرکت در جلسات متعدد دادگاه
  7. احراز دریافت گواهی عدم امکان سازش
  8. مراجعه به دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه و مهر زدن شناسنامه‌ها

نقش وکیل در طلاق توافقی

چنانچه شما قصد شرکت در جلسات مشاوره، غربالگری و جلسات دادگاه را ندارید و تمایل دارید امور طلاق شما در مدت زمان کمی به نتیجه برسد، به شما پیشنهاد می‌کنیم از بهترین وکیل زن در مشهد کمک بگیرید. برای طلاق توافقی به کمک وکیل باید ابتدا وکیل مورد نظر خود را پیدا کنید. توافقات خود را به صورت مکتوب به ایشان ارائه دهید تا وکالت‌نامه برای شما تنظیم شود.

البته در این مرحله حتی نیاز به حضور شما در دفتر وکالت نیست و می‌‌توانید از طریق سامانه ثنا به ایشان وکالت داده و امضا قرارداد الکترونیک را انجام دهید. بسته به تجربه وکیلی که دارید دیگر نیاز به حضور شما در هیچ کدام از مراحل نیست. البته بهتر است در این مورد به درستی تصمیم‌گیری کنید چون ایشان برگه عدم امکان سازش را دریافت می‌کنند و بسته به حدود اختیاراتی که دارد حتی می‌تواند در دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق حضور پیدا کند.

با داشتن بهترین وکیل زن مشهد انجام کلیه امور با آشنایی کامل به روند و مراحل دادرسی انجام می‌شود و نیاز به حضور هیچ یک از زوجین در دادگاه نخواهد بود. به این ترتیب از تنش و اختلافات احتمالی نیز جلوگیری می‌شود. همچنین داشتن بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد باعث می‌شود روند رسیدگی به طلاق کوتاه شود.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

مدت زمان طلاق توافقی

مهمترین دغدغه برای زوجینی که قصد طلاق به صورت توافقی را دارند این است که مدت زمان طلاق توافقی چقدر است. بسته به این که خود خانم و آقا یا وکیل‌شان این کار را انجام دهد متفاوت است. در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن است بین ۶ تا ۹ ماه زمان صرف این عمل شود. چنانچه خانم و آقا بتوانند خودشان گواهی عدم امکان سازش را دریافت و ظرف مدت سه ماه به دفاتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق ببرند. در صورتی که وکیل داشته باشید شرایط طلاق توافقی و زمان آن، بسته به تجربه بهترین وکیل طلاق در مشهد متفاوت است ولی مسلما زمان کمتری می‌برد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی چگونه است؟

حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر است. از هفت تا نه سالگی با پدر و بعد از نه سالگی از مدار حضانت خارج می‌شود و تصمیم با خود فرزند است. حضانت فرزند پسر تا هفت سالگی با مادر است. از هفت تا پانزده سالگی با پدر است و بعد از پانزده سالگی از مدار حضانت خارج می‌شود. حضانت فرزند در طلاق توافقی بر اساس توافقات خانم و آقا است. البته این توافق باید مکتوب شود و اساس این حضانت باید مصلحت فرزند باشد. در حالتی که حضانت فرزند با یکی از والدین باشد، والد دیگر حق ملاقات فرزند را دارد و به هیچ وجه نمی‌توان ایشان را سلب ملاقات کرد.

وکالت در طلاق یا حق طلاق

وکالت در طلاق به صورت قانونی با اقا است که می‌تواند به هر دلیلی همسر خود را طلاق دهد. ولی ایشان می‌تواند در زمان عقد یا بعد از عقد در دفاتر اسناد رسمی این حق را به خانم دهد تا به جای ایشان وکیل بگیرد تا در مراحل اداری طلاق حاضر شوند. دادن این حق به خانم به معنی ساقط شدن این حق از آقا نیست. حق طلاق برای این که اعتبار کافی داشته باشد باید سه شرط داشته باشد.

  1. به صورت بلاعزل باشد (همیشگی باشد و تاریخ مشخص نداشته باشد)
  2. حق توکیل به غیر داشته باشد (خانم بتواند به جای آقا وکیل بگیرد تا در دادگاه حضور پیدا کنند)
  3. حق اسقاط درتجدید نظرخواهی و فرجام خواهی داشته باشد ( بعد از صدور حکم طلاق خانم بتواند به دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق مراجعه کند. چرا که اگر این حق را نداشته باشد بعد از حکم طلاق یک مدت اعتراض ۴۰ روزه برای آن وجود دارد)

شرایط طلاق توافقی چیست؟

مهلت اجرای حکم طلاق به صورت توافقی

حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش از هم متفاوت هستند. گواهی عدم امکان سازش در طلاق به صورت توافقی و طلاق از طرف آقا صادر می‌شود و حکم طلاق در طلاق از طرف خانم صادر می‌شود. مدت اعتبار حکم طلاق ۶ ماه از تاریخ فرجام خواهی و مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش ۳ ماه از تاریخ صدور آن است. بر اساس ماده ۳ قانون حمایت از خانواده: مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضای مهلت فرجام ‌خواهی است.

هرگاه حکم طلاق از سوی زوجه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم شود، در صورتی که زوج ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین ابلاغ می‌کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه، صیغه طلاق جاری و ثبت می‌شود و مراتب به زوج ابلاغ می‌گردد. در صورت اعلام عذر از سوی زوج، یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از طرفین دعوت به‌عمل می‌آید.

پاک کردن نام همسر در طلاق توافقی چگونه است؟

یکی از دغدغه‌‌ها بعد از طلاق، پاک کردن نام همسر از شناسنامه است. شرایط طلاق توافقی در حذف نام همسر پس از طلاق چیست؟ امکان حذف نام همسر سابق در موارد خاصی وجود دارد و همه‌ی زوجین در هر حالتی امکان حذف نام همسر خود را ندارند. همچنین پاک کردن نام همسر علاوه‌بر شرایط، دارای هزینه حذف نام همسر از شناسنامه می‌شود. در شرایطی که رابطه زناشویی بین خانم و آقا صورت نگرفته باشد، خانم می‌تواند به پزشکی قانونی مراجعه و تست سلامت بکارت دهد. در صورتی که باکره باشد امکان حذف نام همسر از شناسنامه وجود دارد. در صورتی که خانم باکره نباشد باید به همراه فرد خواستگار به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند تا سردفتر برگه‌ای مبنی بر آگاهی و تمایل فرد به ثبت احوال تحویل دهد.

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه به این صورت است:

  1. اصل شناسنامه طرفین
  2. اصل کارت ملی طرفین
  3. دادنامه طلاق
  4. رونوشت طلاق
  5. گواهی بکارت و چند قطعه عکس

شرایط طلاق توافقی چیست؟

استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

به صورت کلی در زمان طلاق به صورت توافقی خانم و آقا باید تکلیف تمام امور مشترک بین‌شان را روشن کنند. یکی از این امور مشترک استرداد جهیزیه است. تهیه جهیزیه و وسایل منزل به صورت قانونی با آقا است ولی به صورت عرفی از زمان قدیم خانم و خانواده ایشان جهیزیه را تهیه می‌کردند. در صورتی که خانم و آقا توافق کنند که جهیزیه را بین خود تقسیم کنند مشکلی نیست. ولی در صورتی که سر موضوع جهیزیه به توافق نرسند باید طبق قانون پیش روند. یعنی در صورتی که خانم در زمان ازدواج سیاهه‌ای برای جهیزیه‌ی خود تهیه کرده بود براساس آن می‌تواند جهیزیه را از منزل مشترک خارج کنند.

اگر فاکتور وسایل را دارد می‌تواند بر اساس آن فاکتور وسایل خود را از منزل خارج کند. وسایلی که بعد از ازدواج خریداری شدند در صورتی که آقا خریداری کردند، ایشان مالک وسایل هستند و در صورتی که خانم خریداری کردند وسایل برای ایشان است. هزینه استرداد جهیزیه طبق قانون طلاق توافقی با زوجه است.

آزمایش عدم بارداری در طلاق توافقی چگونه است؟

در صورتی که خانم و آقا قصد تمام کردن زندگی مشترک خود را دارند و می‌خواهند برای طلاق اقدام کنند باید از عدم بارداری خانم اطمینان حاصل کنند. برای این کار باید خانم در مرحله خاصی برای آزمایش عدم بارداری اقدام کند. معمولا این ازمایش را باید در جلسات دادگاه همراه خود داشته باشند. البته بعضی وقت‌ها استثنائی پیش می‌آید که دفاتر طلاق هم برای جاری کردن صیغه طلاق به این برگه نیاز دارند. برای انجام این آزمایش باید خانم به آزمایشگاه یا پزشکی قانونی مراجعه کند و درخواست گواهی عدم بارداری داشته باشد. بعد باید جواب آزمایش را به دادگاه و دفتر طلاق ارائه دهد.

منبع: vakilazma.com

5/5 - (1 امتیاز)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد