زندانیان عفو شده مواظب دام‌های دشمنان باشند


زندانیان عفو شده مواظب دام‌های دشمنان باشند

حجت الاسلام عبودی گفت: توصیه به نوجوانان، جوانان و عزیزانی که شامل عفو عمومی مقام معظم رهبری شدند این است که باید مراقبت کنند، زیرا عفو باید یک پاسخی را داشته باشد و پاسخ شما این است که مراقبت کنید، وارد دام های دشمنان نشوید.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اعیاد مبارک رجبیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با پیشنهاد عفو و یا تخفیف مجازات عده زیادی از متهمان و محکومان موافقت کردند.

دقت در جزییات عفو، بخشودگی و رافت اسلامی اخیر که به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با موافقت رهبر انقلاب صورت گرفته، از گستردگی دایره مشمولان این عفو حکایت دارد.

این عفو گسترده، از جمله عفو‌های معیاری است که آخرین بار در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد و مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

در این گونه عفوها، رئیس قوه قضائیه معیار‌هایی را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌کنند و در صورت موافقت ایشان، بر اساس آن معیار‌ها افرادی مشمول عفو قرار می‌گیرند.

در عفو‌های معیاری افراد بیشتری نسبت به عفو‌های موردی و مصداقی مشمول بخشودگی و استفاده از امکانات و تسهیلات قانونی خواهند شد.

آن‌هایی که امنیت عمومی جامعه را بر هم می زنند شامل عفو نخواهند شد.

دادستان کل کشور با اشاره به عفو اخیر مقام معظم رهبری گفته بود: تفاوت این عفو با عفو‌های گذشته در این بود که علاوه بر محکومین عمدی، زندانیان حوادث اخیر را هم مشمول و حتی متهمین هم در این گروه قرار گرفتند و دامنه عفو بسیار گسترده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری با حضور در مجموعه زندان مرکزی اصفهان در این دیدار‌ها با اشاره به عفو گسترده مقام معظم رهبری و به ویژه عفو زندانیان اغتشاشات اخیر، از زندانیان خواست که پس از آزادی و بازگشت به جامعه در راه خدمت به نظام و مردم گام بردارند.

وی که در آئین آزادی زندانیان مشمول عفو گسترده مقام معظم رهبری حضور داشت با اشاره به نوع عفو اعطا شده، افزود: فرآیند دادرسی که طی شود و جرم هر فردی به اثبات برسد، به موجب قانون محکوم می‌شود و باید مجازات شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: در قانون اساسی حق عفو به رهبری انقلاب داده شده که به درخواست رئیس قوه قضائیه با فرآیندی که طی می‌شود؛ اگر مصلحت بدانند افراد مجرم و محکوم را عفو کنند.

منتظری در بیان نوع عفو در کشور گفت: در کشور ارایه عفو به دو روش است، یکی عفو مصداقی که در طول سال و ایام رضایت‌های مختلف با ارایه لیست و مشخصات فرد توسط ریاست قوه قضائیه پیشنهاد می‌شود و یکی هم عفو معیاری است که طی فرآیندی توسط قوه قضائیه درخواست می‌شود و معیارهایی را انتخاب می‌کنند که دامنه آن گسترده، فراگیر و به مراتب بیشتر از حبس مصداقی و تعینی است.

به همین دلیل خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج گفت و گویی را با حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم عبودی، رئیس دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد:

به نظر شما چرا در این شرایط مقام معظم رهبری دستور عفو عمومی صادر کردند؟

ضمن گرامی داشت یاد امام (ره) و همه شهدای انقلاب اسلامی اقدام بسیار زیبا و ارزشمند مقام معظم رهبری در زمینه عفو عمومی زندانیان و کسانی که در اغتشاشات و حوادث اخیر حضور داشتند و دستگیر شدند، این حرکت در حقیقت اقتداعی است به مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام است که بعد از جنگ با خوارج حضرت کسانی را که دستگیر کرده بودند، آزاد کرد و به نوعی عفو عمومی صادر کرد.

هم اکنون این حرکت آن هم در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، عید نوروز و سال جدید دل ملت عزیز ما را شاد کرد و همه اقشار، گروه ها و صنف های مختلف در جامعه از این حرکت خوشحال شدند و جای تقدیر، تشکر و سپاس دارد.

به جهت اینکه بسیاری از این افراد کسانی بودند که دچار غفلت شده بودند، یعنی بر اساس وسوسه هایی که در فضای مجازی و تشویق هایی که دشمنان در خارج ایجاد شده بود و هیجاناتی که خود این نوجوانان و جوانان داشتند وارد این عرصه و میدان شده و این کار آنها منجر به دستگیری این افراد شد.

اما بعد از اینکه متوجه نقشه شوم دشمنان شدند، اظهار ندامت و پشیمانی کردند و با پیشنهاد بسیار زیبای رئیس قوه قضائیه، مقام معظم رهبری هم با عفو این افراد موافقت کردند.

چه توصیه ای به این افراد و خانواده های آنها دارید؟

نخست به خانواده های این عزیزان توصیه می کنیم که مواظب فرزندان خود باشند، اینها فرزندان این مملکت هستند و ما اینها را جدا از خود نمی دانیم، کما اینکه در همان ایام فرمانده کل سپاه نیز اعلام کرد که «ما با همین جوانان به جنگ دشمن می رویم»، لذا ما این افراد را از خود جدا نمی دانیم و خانواده ها باید مواظبت و کمک کنند تا خدای ناکرده فرزندانشان در دامن دشمنان نیافتند.

توصیه دوم به خود نوجوانان، جوانان و عزیزانی که شامل این عفو عمومی مقام معظم رهبری شدند این است که باید مراقبت کنند، زیرا عفو باید یک پاسخی را داشته باشد و پاسخ شما این است که مراقبت کنید، وارد دام های دشمنان نشوید، چون دشمن دست از تلاش خود بر نمی دارد و هر روز در حال انجام توطئه برای رسیدن به اهداف خود است.

جوانان باید مراقب باشند تا خدای ناکرده در صورت تکرار حادثه دیگری، در دام دشمن نیفتند.

در عین حال خداوند را به دلیل این تدابیر هوشمندانه و ارزشمند مقام معظم رهبری شکرگذار هستیم و برای جوانان این مرز و بوم نیز آرزوی توفیق و سربلندی داریم تا به لطف خداوند بتوانیم با حضور همین جوانان، کشور را به سوی رشد و توسعه بیشتر سوق دهیم.

چرا دشمنان از این آزادی و عفو عمومی در حال سوء استفاده و ناراحت هستند؟

از زمانی که عفو عمومی مقام معظم رهبری اعلام شد، رسانه‌های بیگانه مثل اینترنشنال، بی بی سی و سایر رسانه‌های دشمن توهین و اهانت خود را آغاز و از این موضوع اظهار نگرانی کردند.

نوجوانان و جوانان ما باید از این موضوع درس بگیرند که دشمن در زمانی که به حضور این افراد نیاز داشت چگونه استفاده کرد و هم اکنون که این افراد توسط مقام معظم رهبری مورد عفو قرار گرفتند و در حال بازگشت به آغوش خانواده و جامعه هستند، آنها از این آزادی تا چه اندازه ناراحت هستند.

دشمنان همیشه به صورت طبیعی دنبال این توطئه‌ها هستند و ما توقعی از دشمن نداریم که دشمنی نداشته باشد، ولی ما باید مراقبت کنیم در دامن دشمن نیفتیم.

ما باید احتیاط لازم را داشته باشیم تا در توطئه و دام دشمنان برای رسیدن به اهداف خودشان گرفتار نشویم.

به نظر شما هدف دشمنان از توطئه، تحریم و آشوب در کشور چیست؟

دشمنان نه به دنبال آزادی و آرامش ما هستند و نه دنبال عزت، آبرو و پیشرفت کشور، بلکه سالهای بسیاری دشمنان اثبات کردند که تمام تلاش آنها بر این است که جلوی پیشرفت کشورها را بگیرند.

به عنوان نمونه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کشور ما هیچ گونه پیشرفتی نداشت، هرچند متعصبانه در این زمینه قضاوت نمی‌کنیم، بلکه بر اساس واقعیات باید نگاه کنیم.

کشور ما در قبل از انقلاب دشمنی نداشت و شاه هم دست نشانده خود بیگانگان بود، اجازه هیچ گونه پیشرفتی به کشور ما را ندادند، ولی امروز کشور ما علیرغم همه تحریم ها، دشمنی ها، محدودیت ها و محاصره هایی که وجود دارد، رشد و پیشرفت قابل توجهی در زمینه های مختلف داشته و دارد.

باید مواظب توطئه های دشمن باشیم و این موضوع را نیز بدانیم که توطئه ها تمام شدنی نیست و هم اکنون دشمنان علاوه بر همه توطئه هایی که بر علیه کشور انجام می دهند، بر شدت تحریم های اقتصادی بر علیه کشورمان نیز افزوده اند.

وقتی دشمنان از آشوب، اغتشاش و برهم زدن فضای عمومی جامعه مایوس شدند، تحریم های اقتصادی که از قبل نیز وجود داشت را شدیدتر کرده‌اند.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد