3 وظیفه جوانان برای ظهور امام زمان(عج)/ شادی نیمه‌شعبان یعنی شاد کردن قلب حضرت(عج)!


3 وظیفه جوانان برای ظهور امام زمان(عج)/ شادی نیمه‌شعبان یعنی شاد کردن قلب حضرت(عج)!

یک پیرغلام و مولف سیره اهل‌بیت(ع) با شرح وظایفی که جوانان منتظر ظهور امام‌عصر(عج) بر عهده دارند، گفت: جوانان بدانند شادی‌های نیمه‌شعبان فقط به دست زدن و پخش شیرینی نیست اگر کسی را به یاد و نام حضرت(عج) شاد کنیم، امام(ع) خوشحال می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن یازدهم شعبان المعظم، سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) که با عنوان روز جوان نامگذاری شده است و به منظور بررسی نقشی که جوانان می توانند و باید در زمینه‌سازی ظهور و تحق دولت موعود ایفا کنند با حاج «یدالله بهتاش»، ذاکر و پیرغلام اهل‌بیت(ع) و محقق و پژوهشگر سیره و صاحب آثاری همچون «ستاره تابان، امام قائم(عج) از ولادت تا ظهور» و «حدیث اهل بیت(ع)، زندگینامه و مصائب چهارده معصوم(ع)» گفتگو کرده ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

بزرگداشت ایام ولادت حضرت صاحب الزمان(عج) با جشن و شادباش و فضاسازی شهری و ... چه الزام و ضرورتی دارد؟

انتظار برای فرج امام زمان(عج) امیدبخش است وقتی انسان می داند منجی‌ای خواهد آمد و دنیا را مملو از عدل و داد می کند و این قدرت از سوی خدا به او داده شده است، امید و تلاش و انگیزه در او افزایش می یابد، اما وقتی چنین محرک و باوری نباشد، بی انگیزگی و یأس بر او مسلط می شود؛ برای همین هم در روایات تاکید شده افضل اعمال، انتظار فرج است!

البته باید توجه داشت انتظار فقط اعتقاد و حال قلبی و روحی نیست بلکه بنابر تصریح روایات، عمل است یعنی شخص منتظر باید عمل‌گرا باشد و محیط را برای ظهور آن موعود و منجی(عج) آماده کند.

جوان منتظر برای این عمل‌گرایی و انجام وظیفه در مسیر ظهور چه بایدهایی را باید رعایت کند؟

بنابر روایات، بیشتر یاران امام زمان(عج) جوان هستند و افراد پیر و سالمند در میان آنها همچون نمک غذا هستند، یعنی در آن دولت موعود غلبه با حضور جوانان است؛ این احادیث بسیار امیدبخش است و نشان می دهد جوانان زمینه ساز ظهور و یاری‌گر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) هستند و همین مهم، مسئولیت جوانان در این باره را سنگین می کند تا وظایف خود را بدانند و به آنها عمل کنند.

منتظر امام زمان(عج) سه وظیفه مهم بر عهده دارد یکی نسبت به خود یکی نسبت به جامعه و دیگری نسبت به امام زمان(عج)؛ منتظرِ مصلح باید خود مصلح باشد، جوان منتظر باید خود را برای آن حکومت موعود و اصلاح‌گر آماده کند و خودسازی داشته باشد تا مانع و سدی برای حکومت مهدوی نباشد. امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که دوست دارد جزء اصحاب صاحب الزمان(عج) باشد چند کار انجام دهد یکی انتظار، یکی حُسن خُلق و دیگری ورع. لذا جوانان ما ابتدا باید با خودسازی از طرقی همچون ترک محرمات و عمل به واجبات و حُسن خُلق در بعد فردی عمل‌گرا باشند.

در بعد اجتماعی و نیز در مقابل امام زمان(عج) جوانان منتظر چه رسالت و وظیفه ای دارند؟

در بعد اجتماعی باید مردم را نسبت به امام زمان(عج) آگاه و علاقه‌مند و دوستان امام زمان(عج) را جذب کنیم یاری حضرت(ع) با زبان و رفتار و مال و آبرو و همراهی و تشویق یکدیگر در مسیر مهدی‌یاوری و مهدی‌باوری، از از رسالت های جوان منتظر است. وی همچنین در مقابل با امام زمان(عج) نیز وظایفی دارد که شناخت ایشان اعم از خصایص ظاهری تا باطنی و رفتار و خلق و آثار و برکات وجودی، دعا کردن در حق حضرت(عج)، صدقه دادن به نیت سلامتی ایشان و ... جزء آنها است.

جوانان منتظر و آرزومند زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج) در عرصه جهاد تبیین باید با چه الزامات منتظرانه‌ای ورود کنند؟

در جامعه کنونی که شبهات فراوان در فضای مجازی و واقعی شیوع دارد، آگاهی بخشی به جامعه به ویژه نسل جوان درباره این شبهات و رفع آنها ضرورت دارد مثل پاسخ به چرایی و امکان عمر طولانی حضرت بقیه الله الاعظم(عج)!

باید بدانیم شبهه‌زدایی دو راه دارد: نخست قرآن و آموزه های نورانی آن و دیگر روایات اهل بیت(ع)، چون درباره قرآن و روایات اهل بیت(ع) به عنوان میراث گرانبهای نبوی(ص) به طور توأمان راهگشا است صرف رجوع به قرآن کفایت نمی کند باید روایات به عنوان شرح آیات و آموزه های وحی را در نظر داشت چون برای مثال قرآن به حج امر می کند اما جزئیات آن را شرح نداده است درباره وضو و و نماز و خمس و ... نیز چنین است و درباره مهدویت و ذخیره الهی نیز این مسئله صدق می کند.

لذا باید با قرآن و روایات به سوالات و شبهات جوانان پاسخ داد به عنوان یک پیرغلام اهل بیت(ع) سفارش می کنم جوانان در مواجهه با شبهات با عالمان آگاه درباره این مسائل مشورت کرده و راهنمایی بخواهند.

امروز به ویژه در فضای مجازی میدان جنگ شکل گرفته و باید درباره شبهات و مباحث مطرح، تحقیق و مشورت شود، علاوه بر این، باید مراقب بود و در هر فضایی وارد نشد دوست بد فقط در فضای واقعی نیست که انسان را به خطر می اندازد همنشینی و ورود و عضویت در گروه های مجازی انحرافی نیز می تواند جوانان ما را تهدید کند!

برای آنکه جشن ها و مراسم های نیمه شعبانی ما خروجی مطلوب و جامعه ساز و اثرگذار به ویزه برای نسل جوان داشته باشد، چه باید کرد؟

اهل بیت(ع) می فرمایند: با شادی ما شاد و با حزن ما محزون باشید. باید توجه داشت شادی های ما در شرع حدود و چارچوب دارد که باید رعایت شود. ایام نیمه شعبان فرصت شادی های منتظرانه است و باید به روحیه امید و انتظار ما غنا و عمق ببخشد شادی های ما نباید با گناه و خطا همراه شود متأسفانه بعضاً به اسم شادی اهل بیت(ع) برخی اعمال موهن و موهوم رخ می دهد!

شاد بودن به شادی اهل بیت(ع) یعنی هر کاری اهل بیت(ع) را شاد می کند، انجام دهیم برای مثال اگر مشکلی را از گرفتاری برطرف یا دل پدر و مادر را شاد کنیم اهل بیت(ع) خوشحال می شوند لذا شادی های نیمه شعبان را به دست زدن و پخش شیرینی محصور نکنیم اگر قهرها و کینه ها را کنار بگذاریم، صله رحم داشته باشیم و ... اهل بیت(ع) شاد می شوند!

جوانان ما باید به این بعد از شادی اهل بیت(ع) و منتظرانه توجه و با رعایت واجبات و ترک محرمات دل اهل بیت(ع) را شاد کنند؛ خوب است در ایام ولادت امام عصر(عج) تصمیم بگیریم یک نفر را به نیت شادی امام مهدی(عج)، شاد کنیم اینچنین است که شادی ها با شعور منتظرانه پیوند می یابد.

ما باید به یاد امام زمان(عج) باشیم و به نیت ایشان صدقه بدهیم و برای فرج و سلامتی ایشان دعا کنیم، شاید برخی شبهه کنند امام(عج) چه نیازی به دعای ما دارند، پاسخ آنکه وقتی ما به یاد ایشان باشیم ایشان هم به یاد ما خواهند بود و از برکات چنین یادی بهره ها بسیار می بریم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در