روش های تقویت هوش کودک یک سال و نیمه


والدین دوست دارند فرزندانی باهوش و سالم داشته باشند. به‌ همین دلیل والدین از سنین پایین به‌دنبال راه‌هایی ساده برای تقویت هوش کودک خود هستند. مطمئنا روش‌های متنوعی وجود دارد که به‌کارگیری آن‌ها به خلاق‌تر شدن و باهوش‌تر شدن کودکتان کمک می‌کند....

روش های تقویت هوش کودک یک سال و نیمه

والدین دوست دارند فرزندانی باهوش و سالم داشته باشند. به‌ همین دلیل والدین از سنین پایین به‌دنبال راه‌هایی ساده برای تقویت هوش کودک خود هستند. مطمئنا روش‌های متنوعی وجود دارد که به‌کارگیری آن‌ها به خلاق‌تر شدن و باهوش‌تر شدن کودکتان کمک می‌کند. بازی‌ها همیشه یک روش ساده و جذاب هستند. با ورود به ۱۸ ماهگی کودکان بسیاری از مهارت‌ها را یاد گرفته و شروع به انجام کارهای بامزه می‌کنند؛ بنابراین بازی‌های بسیاری را می‌توان با آن‌ها انجام داد. باتوجه‌به این موضوع تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب شما را با روش های تقویت هوش کودک یک سال و نیمه آشنا کنیم. بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید به روش صحیح رشد هوش کودکتان کمک کنید.

شعر خواندن؛ بازی آسان برای تقویت هوش کودک یک سال و نیمه

کودکان شروع بیان واژگان و حرف زدن را از ۱۲ ماهگی شروع می‌کنند؛ اما این فرآیند ممکن است تا ۱۶ ماهگی نیز به تعویق بیافتد. با شعر خواندن و ادای شمرده کلمات این مهارت در کودکان تقویت می‌شود؛ بنابراین برای تقویت هوش کودک و یاد دادن کلمات به او برایش شعر بخوانید. برای اینکه کودک نیز بعد از مدتی شعرها را یاد بگیرد و از بر شود چند مرحله ساده را انجام دهید. ابتدا شعرها را به چند بخش کوتاه تقسیم کنید. سپس به هر بخش را چندین بار برای فرزندتان بخوانید و از او بخواهید که کلمات را بعد از شما تکرار کند.

برای اینکه یادگیری شعر برای فرزندتان لذت‌تر بخش باشد، شعرها را با لحن آهنگین بخوانید و با حرکات نمایشی و بازی همراه کنید. به‌این‌ترتیب بعد از گذشت مدتی فرزندتان شعر را به‌طورکامل یاد خواهد گرفت و کلمات جدید را به‌راحتی و درستی بیان خواهد کرد. همچنین می‌توانید با خرید ابزار نقاشی از لوازم تحریر آنلاین روایتی که در شعر بیان می‌شود را برای کودکتان نقاشی کنید. با این کار یادگیری شعر برای کودک جذاب‌تر می‌شود و به تقویت تخیل او نیز کمک می‌کند.

روش های تقویت هوش کودک یک سال و نیمه

بازی با اشیا؛ تقویت حس اعتماد‌به‌نفس در کودکان یک سال و نیمه

کودکان یک سال و نیمه برای یادگیری اولین کلمات و مفاهیم اطرافشان به بازی با اشیا نیاز دارند. شما می‌توانید نام اشیای مختلف را از طریق بازی با آن‌ها به فرزندتان یاد دهید. مثلا با خرید دفتر نقاشی و رنگ‌آمیزی طرح‌ها، اسم هر رنگ‌ را به او بیاموزید. همچنین اسباب‌بازی‌های چوبی و بلوک‌های ساختمانی انتخاب مناسبی برای یاد دادن اسم اشکال هندسی به کودکان و تقویت هوش و اعتماد‌به‌نفس کودکان هستند.

بازی با اشیا و بلوک‌های ساختمانی را ابتدا با الگوهای ساده شروع کنید. برای شروع بهتر است تعداد بلوک‌ها و ردیف‌ها کم باشد. مثلا دو بلوک در ردیف اول بذارید و یک بلوک روی آن قرار دهید. سپس از فرزندتان بخواهید این کار را بعد از شما تکرار کند. با یادگیری این الگو به تدریج شکل سازه‌ها را پیچیده‌تر کنید. بعد از گذشت مدتی این کار موجب تقویت هوش کودک می‌شود و او می‌تواند سازه‌های منحصربه‌فرد و مختص به خود را بسازد. این کار علاوه‌بر تقویت هوش کودک، موجب تقویت حس اعتمادبه‌نفس و غرور در او می‌شود.

بازی با کودکان هم‌سن؛ راهی برای تقویت مهارت‌های اجتماعی کودکان

کودکانی که روابط اجتماعی قوی‌تر دارند معمولا از توانایی هوشی بالاتری نیز برخوردار هستند. بازی با دوستان کودک یکی از راه‌های افزایش هوش کودک ۱۸ ماهه است. این تعامل به تقویت روابط اجتماعی و صمیمیت با دیگران و ارتقای مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند. همچنین باعث تقویت تفکر و قدرت حل مسئله می‌شود. موش و گربه و قایم موشک از بازی‌های محبوب بین بچه‌ها هستند.

همچنین آن‌ها دوست دارند که وسایل بازی خود را با کودکان هم‌سنشان به اشتراک بگذارند و ساعت‌های بسیاری را با هم سپری کنند. بهتر است خرید خمیر بازی را به سال‌های بعد و دوره پیش‌دبستانی موکول کنید و اجازه دهید کودکان در این دوره از طریق ارتباط با دوستانشان مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند.

بازی با موسیقی و تماشای کارتون‌های موزیکال برای تقویت هوش کودک

بازی با موسیقی، به کودک کمک می‌کند تا به‌ نحو بهتری با صداها و نواهای مختلف آشنا شود. همچنین انجام فعالیت‌های مختلف با موسیقی به تقویت مهارت‌های حرکتی و هماهنگی بین دست و پا کمک می‌کند. آموختن موسیقی در طولانی مدت ۷ امتیاز به میزان IQ کودکان اضافه می‌کند.

همچنین تماشای کارتون‌های موزیکال برای بچه‌ها باتوجه‌به لحن و فضای شادی که دارند جذاب‌تر هستند؛ بنابراین برای آموزش موضوعات جدید و تقویت هوش فرزندتان به دنبال کارتون‌های موزیکال بروید. به‌این‌ترتیب کودک شما مفاهیم جدیدی را به‌صورت سرگرم‌کننده و جذاب یاد می‌گیرد.

کتاب خواندن؛ کودک یک سال و نیمه شکل‌ها را تشخیص می‌دهد

یکی از بهترین راه‌های تست هوش کودک یک ساله خواندن کتاب برای اوست. کتاب‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا با تصاویر، رنگ‌ها و کلمات جدید آشنا شوند. در ۱۸ ماهگی کتاب از محدوده اسباب‌بازی‌های جویدنی خارج می‌شود. در واقع در این دوران کتاب نقش اصلی خود یعنی انتقال اطلاعات را ایفا می‌کند. کودک در این سن یاد می‌گیرد که صفحات کتاب را به درستی ورق بزند. دیگر تشخیص می‌دهد که کتاب را سر و ته نگیرد. او می‌داند که حیوانات و آدم‌ها روی سرشان نمی‌ایستند.

کودکان در این سن محو تماشای کتاب‌ها می‌شوند. زیرا قادر به تشخیص شکل‌های موجود در صفحات کتاب هستند؛ بنابراین بهتر است کتاب‌هایی که تصویرهای بزرگ و شاد دارند برای کودکتان تهیه کنید و حداقل ۲۰ دقیقه در روز را به خواندن کتاب برای فرزندتان اختصاص دهید.

روش های تقویت هوش کودک یک سال و نیمه

بازی‌ها راهی ساده و جذاب برای تقویت هوش کودک یک سال و نیمه

در این مقاله به بررسی روش‌های تقویت هوش کودک یک سال و نیمه پرداختیم. آموزش نقش مهمی در تقویت هوش کودکان دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید کودکی باهوش و خلاق داشته باشید باید آموزش را با بازی‌های ساده و جذاب و از همان سنین پایین شروع کنید. این کارها نه نیاز به هزینه چندانی ندارند نه چندان زمان‌بر و خسته‌کننده هستند. از طریق بازی‌ها کودکانی شاد، بازیگوش و خلاق خواهید داشت.

به کمک ابزار نقاشی و رنگ‌آمیزی می‌توانید با صرف هزینه بسیار پایین رنگ‌ها و اشکال مختلف را به بچه‌ها آموزش دهید. همچنین با کمک این وسایل مهارت‌های حرکتی کودکان همچون در دست گرفتن قلم، رنگ‌آمیزی، رسم و تخیل کودکان تقویت می‌شود. سایت ایران تحریر فروشگاهی جامع و یکی از مراکز معتبر برای خرید انواع دفتر نقاشی، مداد رنگی، رنگ انگشتی و خمیر بازی از بهترین برندهای محبوب ایرانی و خارجی با قیمت مناسب است. با مراجعه به این سایت هر‌آنچه برای تقویت هوش کودک خود نیاز دارید تهیه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...