جنبش‌های نوپدید باور به منجی را به قدرت درون آدمی تقلیل می‌دهند/حوزه علمیه مهدویت را جدی‌تر بگیرد


جنبش‌های نوپدید باور به منجی را به قدرت درون آدمی تقلیل می‌دهند/حوزه علمیه مهدویت را جدی‌تر بگیرد

یک پژوهشگر معنویت‌های نوپدید با بیان اینکه در مقابل تلاش این جنبش‌ها برای شبکه‌سازی باید احساس خطر کرد، گفت: آنها به معنویت‌های زنانه متوسل شده و می‌کوشند انسان را به مقام اولوهیت برسانند! ضرورت دارد حوزه‌های علمیه با جدیت در این بحث ورود کنند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست «وضعیت‌شناسی معنویت‌های نوپدید و منجی‌پنداری رهبران آنها در دوران معاصر» امروز (یکشنبه، ۱۴ اسفندماه) در آستانه نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت صاحب‌الزمان(عج) به همت پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی در تالار کوثر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام رسول حسن‌زاده، پژوهشگر حوزه معنویت به ارائه بحث پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید:

جنبش‌های نوپدید باور به منجی را به قدرت درون آدمی تقلیل می‌دهند/حوزه علمیه مهدویت را جدی‌تر بگیرد

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان اینکه معنویت گرایی و مهدویت نیازمند بررسی به صورت جدی و جدید است، اظهار کرد: چون در یک رقابت و مواجهه تمدنی قرار داریم و مولفه های بسیار مهمی در این تقاطع اعم از مولفه های اخلاقی، معنوی، اجتماعی و سیاسی ... به وجود آمده است.

این پژوهشگر حوزه معنویت تاکید کرد: جنبش های موسوم به عصر جدید با اتکاء بر پیشگویی های کاهنان در سنت های باستان می گویند ما باید وارد عصر طلایی و موعود شویم که انسان در آن به اوج تکامل و تنعم و آسایش می رسد. در این عصر رنج های انسان پایان می یابد در این میان جنبش های متافیزیکی و رازورزانه آمده و برای ورود به این عصر ایده ها و آموزه هایی مطرح می کنند که اساس و مبنای معنویت گرایی در غرب از اینجا آغاز می شود!

وی ادامه داد: اشارات اینها با تفاوت دیدگاه مطرح است، جنبش عصر جدید به دنبال ورود به عصر موعود و طلایی بشریت وبا تکثر و تنوع همراه است. اینجا دیگر مبتنی بر پیشگویی صرف نیست و دیدگاهی جدید اضافه کرده اند که برای ورود به عصر جدید لوازم نیاز است که به تعابیر شیعی ظهور رقم زده شود .. اینها می گویند برای عصر جدید باید آماده شد و جنبش های نوپدید رسالت این آماده‌سازی را بر عهده می گیرند.

توسل جنبش های نوپدید به معنویت های زنانه

حجت الاسلام حسن‌زاده با بیان اینکه اصل عصر طلایی مورد وفاق و تفاهم همه جنبش های نوپدید است، گفت: دیدگاه های مختلفی درباره تقسیم اعصار حیات بشری وجود دارد مثل تقسیمی که عصر کنونی را زنانه می داند و لذا امروزه اغلب جنبش های نوپدید می گویند باید به معنویت های زنانه متوسل شویم ... البته ورود به عصر جدید نیازمند امر درونی و انتقال درونی است مونته گومری این ایده را مطرح و بیان می کند که باید در این عصر به آگاهی درون خود احاطه یافته و به آگاهی برتر برسیم و خودِ برترمان را کشف کنیم وقتی چنین کردیم می توان وارد عصر جدید شد.

جنبش‌های نوپدید باور به منجی را به قدرت درون آدمی تقلیل می‌دهند/حوزه علمیه مهدویت را جدی‌تر بگیرد

وی افزود: در این سیر و دیدگاه، امروز جریان عصر جدید وعده تحقق این عصر با تحول درونی را می دهد، معنویت های نوپدید مدعی این تحول هستند. این معنویت ها می خواهند انسان ها را به انتقال روحی رسانده و آنها را به شبکه تبدیل کنند تا ارتباط انسان با همه عالم حسنه شود و وقتی چنین شد، عصر طلایی آغاز می شود.

جایی که باید احساس خطر کنیم!

این پژوهشگر حوزه معنویت با بیان اینکه تلاش معنویت های نوپدید برای شبکه سازی عظیم جایی است که باید احساس خطر کرد، تاکید کرد: الین جریانی که این کار را شروع کرد جریان تئوسوفی است که سرکرده آن به سحر و جادو و امثال آن ورود داشت و معتقد بود موجودات ماورایی و مرشدان عروج کرده‌ای هستند که در تقدیر ما تاثیر می گذارند و اگر بتوان با آنها ارتباط داشت، منجی می آید، وی آمدن منجی را لازمه ورود به عصر طلایی می دانست لذا منجی‌سازی و منجی خودساخته را مطرح کرد.

وی ابراز کرد: در ادامه سرکردگان بعدی این جنبش، فرآیند موعودسازی را ادامه دادند و ادعا کردند با ظهور کریشنا مورتی وارد عصر طلایی می شویم! اما مورتی این ادعا را رد کرد. این جنبش رهبران دیگری نیز دارد که روش‌ و سلوک‌شان بر جادوگری و رمزورزی است. اینها مدعی شدند که آموزه های نجات را از موعود تبتی دریافت کرده ایم و نیز مدعی شدند مسیح دوباره ظهور خواهد کرد.

جنبش‌های نوپدید باور به منجی را به قدرت درون آدمی تقلیل می‌دهند/حوزه علمیه مهدویت را جدی‌تر بگیرد

ورود جدی‌تر حوزه علمیه به مسئله مهدویت

حسن‌زاده با بیان اینکه در آثار این جنبش های نوپدید اسم مبارک حضرت مهدی(عج) نیز آمده است، گفت: اینها می خواهند مهدویت نوعی را مطرح کرده و به نفع خود از آنها بهره بگیرند لذا ضرورت دارد حوزه علمیه با جدیت و اهتمام بیشتری به عرصه مهدویت ورود کند.

وی با بیان اینکه بتدریج ادعاهای این جنبش های نوپدید تغییر کرد، افزود: به جای اینکه بگویند یک شخص به عنوان منجی می آید مدعی شدند که ما باید پارادایم‌شیفت و انتقال داشته باشیم اینها گفتند ما الان در عصر اضطراب و آهن و تاریکی هستیم باید از آن عبور کنیم ... اما اینها نگفتند منشأ جنگ های جهانی و بحران ها مدرنیته است بلکه مدعی بودند بروج افلاکی این بلایا را بر سر بشر آورده است.

ادعای جنبش های نوپدید درباره زن، زندگی، آزادی!

حسن‌زاده اضافه کرد: برای مثال آقای دیپاک چوپرا دو ماه گذشته سخنرانی هفت دقیقه‌ای انجام داد و درباره اغتشاشات اخیر ایران مدعی شد: این پارادایم‌شیفت مدنظر معنویت های جدید از ایران رقم خورده است چون اینها عصر جدید را زنانه می دانند و برای رسیدن به این عصر زنان نقش‌آفرین هستند و می گوید: در جریان زن، زندگی، آزادی این پارادایم‌شیفت کلید خورد!!

وی ادامه داد: پس از این تغییر نگاه با جریان هایی مواجه شدیم که درصدد تغییر انسان با مثبت اندیشی و یوگا و ... بوده و مدعی شدند تا انسان ها شبکه نشوند، منجی نیامده و عصر طلایی شروع نمی شود! جریان های روانشناختی وارد میدان شده و می گویند انسان ابتدا باید به صلح با خود برسد و بعد به صلح با کائنات برسد وقتی کنار هم زندگی کنید و حتی با شیطان به انس برسید آنگاه موعود می آید!! چنین نگاه هایی مدعیان بسیار پیدا کرد!

تلاش جنبش ها بر کنار گذاشتن آموزه های دینی

این کارشناس جنبش های نوپدید ادامه داد: در ادامه جریان هایی متولد و مدعی شدند که باید آموزه های دین را کنار گذاشت. اگرچه گفتمان شیعه درباره مهدویت بی‌بدیل است اما گفتمان های رقیب نیز بروز کرده و مجال جولان یافته اند و مدعی مهدویت هستند اما با نگاهی متفاوت و جعلی و با تاکید بر کنار نهادن مولفه های دینی چنان که می گویند خدای توحیدی را کنار نهاده و خدای درون را پررنگ کنید وگرنه عصر جدید محقق نمی شود!

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینها می گویند موعود زمانی می آید که من بدانم من خدای برتر هستم و عصر نویی‌ها با کتاب ها قهرمان خودت باش و ... خوداولوهیتی را مطرح می کنند. یعنی انسان خود منجی خود است او است و توانمندی هایش!

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت