مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی یونسکو در مدیریت ریسک و تاب آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا افتتاح شد


مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی یونسکو در مدیریت ریسک و تاب آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا افتتاح شد

رکنا: مراسم افتتاحیه "مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی مدیریت ریسک و تاب آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا" به عنوان مرکز منطقهای تحت حمایت یونسکو روز سه شنبه 23 اسفند 1401، در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با حضور اعضای هیات علمی و کارکنان پژوهشگاه، جمعی از مسئولان کشوری، مقامات دفاتر سازمان ملل متحد در ایران و نمایندگان کشورهای واقع در منطقه غرب و مرکز آسیا برگزار شد.

لازم به ذکر است که این مرکز بنا به پیشنهاد پژوهشگاه و با مصوبه مجمع عمومی یونسکو (پاریس)، هیات دولت و مجلس شورای اسلامی تاسیس شده است. ارایه خدمات فنی و تخصصی در زمینه کاهش ریسک زلزله ، مدیریت بحران و ارتقای تاب آوری در برابر زلزله های احتمالی به کشورهای واقع در غرب و مرکز آسیا (براساس ویژگی های کالبدی، اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی این کشورها) و تسهیل همکاری های بین المللی در زمینه ایمنی در برابر زلزله و مخاطرات طبیعی از مهمترین اهداف تشکیل این مرکز است.

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، براساس موافقت نامه مبادله شده بین دبیر کل یونسکو و و دولت جمهوری اسلامی ایران، مهمترین ماموریت های این مرکز کمک به دولت های منطقه برای توسعه نقشه راه و تدوین طرح جامع کاهش خطرپذیری زلزله در سطوح مختلف به منظور ارتقای تاب آوری در برابر زلزله؛ و نیز شناسایی اولویت های ملّی و منطقه ای در زمینه کاهش خطرپذیری سوانح و پاسخ به نیازهای مرتبط می باشد. همچنین تقویت ظرفیت ها و توانمندی های ملّی تا منطقه ای در زمینه کاهش خطرپذیری زلزله؛ برگزاری دوره های آموزشی و تحصیلی جهت ارتقای آگاهی عمومی و دانش تخصصی در منطقه؛ همکاری با کشورها در اجرای پروژه ها و فعالیت های آموزشی مشترک (نظیر اجرای مانورهای منطقه ای زلزله)؛ و نیز جلب مشارکت حامیان محلّی و بین المللی برای پشتیبانی از پروژه های کاهش خطرپذیری سوانح در منطقه از دیگر ماموریت های این مرکز عنوان شده است.

مرکز مذکور هم از بعد محدوده جغرافیایی تحت پوشش (غرب و مرکز آسیا) و هم از بعد دامنه فعالیت های حرف های (آموزش و پژوهش در زمینه ریسک و تابآوری) در نوع خود منحصر به فرد بوده و فعالیت های آن نیز مورد نیاز تمامی کشورهای منطقه است. لذا این مرکز می تواند ظرفیت های مضاعفی را در زمینه فعالیت های مرتبط با کاهش ریسک و مدیریت بحران زلزله در منطقه ایجاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟