اسد: سیاست غرب بر پایه «کذب» است/زلزله اصلی ترکیه «انتخابات» است


به گزارش شفاف، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم با اشاره به ادعاهای اروپا و آمریکا مبنی بر توقف تحریم‌های سوریه در پی زلزله ویرانگر اخیر اظهار کرد: تحریم‌ها علیه سوریه لغو نشده و صرفاً اجازه ورود به برخی...

اسد: سیاست غرب بر پایه «کذب» است/زلزله اصلی ترکیه «انتخابات» است

به گزارش شفاف، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم با اشاره به ادعاهای اروپا و آمریکا مبنی بر توقف تحریم‌های سوریه در پی زلزله ویرانگر اخیر اظهار کرد: تحریم‌ها علیه سوریه لغو نشده و صرفاً اجازه ورود به برخی از کمک‌های بشردوستانه داده شده است.

اسد گفت: سوریه علی‌رغم تحریم‌ها می‌تواند خود را پس از جنگ و پس از زلزله بازسازی کند، چراکه همه مواد و ابزار لازم را در اختیار دارد و مشکل در این است که این روند در شرایط فعلی پرهزینه‌تر و دشوارتر است اما با این حال در برخی از بخش‌ها از جمله بخش برق حال انجام است و به همین دلیل است که ما نیاز به لغو تحریم‌ها داریم.

وی افزود: سیاست اروپا در همه چیز و در همه پرونده‌ها بر پایه دروغ بنا شده است و پرونده سوریه یکی از پرونده‌های دروغ آنهاست، امروز اگر دروغ نگویید، غربی نخواهید بود.

بشار اسد در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اختلافات با ترکیه نیز تاکید کرد: هیچ اختلافی میان ملت‌های سوریه و ترکیه وجود ندارد و مشکل با سیاستمداران ترکیه است، چراکه آنها جاه‌طلبی‌های خاصی دارند که می‌خواهند در سوریه به آن دست یابند.

وی ادامه داد: تنها زلزله‌ای که سیاست ترکیه را تغییر می‌دهد، انتخابات ریاست جمهوری آن است، این زلزله اصلی برای آنهاست.

بشار اسد درباره احتمال دیدار با اردوغان نیز تاکید کرد: اولویت خروج نیروهای خارجی غیرقانونی است، منظورم ترکیه و آمریکاست. برای دیدار با اردوغان شروطی ارائه نکردیم و طرح موضوع عقب‌نشینی از خاک سوریه یک موضوع ملی است نه سیاسی. ما اصرار داریم که دستور کار مشخصی وجود داشته باشد، یا سوریه مساله عقب‌نشینی را تایید کند.

وی در این باره ادامه داد: اولویت اردوغان انتخابات است نه چیز دیگر و در مقابل موضوع مهم برای سوریه اولویت خروج و احیای حاکمیت آن است. اگر موضوع خروج از سوریه باعث پیروزی اردوغان در انتخابات شود، ما مشکلی با آن نداریم و اگر شرایط فراهم شود، چارچوب مشخصی برای دیدار با اردوغان وجود ندارد و ممکن است امروز یا فردا باشد. مشکل در زمان‌بندی دیدار نیست.

اسد در بخش دیگری از این مصاحبه به حملات رژیم صهیونیستی به خاک کشورش پرداخت و در این باره گفت اسرائیل دست از حمله هوایی برنداشته است و از سال ۲۰۱۳ معادلات را به هم می‌زند و با همکاری آمریکا «داعش» را به وجود آورد.

وی در این باره افزود: اسرائیل با تروریسم متولد شده و انجام اقدامات تروریستی برای آن طبیعی است.

بشار اسد همچنین درباره روابط دمشق و کشورهای عربی و تحولات در این زمینه پس از وقوع زلزله اخیر نیز تاکید کرد: در حال حاضر نوعی آغاز یک جنبش عربی از طریق طرح ایده‌ها وجود دارد و ما منتظر هرگونه طرح اجرایی دیگری برای این ایده‌ها در موضوع بحران سوریه هستیم. ما هرگز روابط خود را با کشورهای عربی قطع نکرده‌ایم؛ چراکه قطع روابط یک اصل معتبر در سیاست نیست.

وی ادامه داد: عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شده است و این مشکل باید در چارچوب اجلاس سران عربی حل و فصل شود، سپس ما در نشست‌ها شرکت خواهیم کرد. هدف، اقدام مشترک اعراب است، نه خود اجلاس.

رئیس جمهوری سوریه همچنین اظهار کرد: ما در حال حاضر در یک جهان چند قطبی در مرحله شکل‌گیری هستیم و آمریکا دیگر خود را به عنوان یک قطب مسلط نمی‌بیند و در حال از دست دادن هژمونی مطلق خود بر بازارها و دیگر مسائل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!