رژیم صهیونیستی غرق در بحران امنیت داخلی


رژیم صهیونیستی غرق در بحران امنیت داخلی

بحران امنیت داخلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود که با توجه به تغذیه آن از دو منبع مختلف، نمی‌توان انتظار داشت این بحران در کوتاه‌مدت حل‌وفصل شود. حتی پیش‌بینی می‌شود در نتیجه تحولات سیاسی در کنست و کابینه، شکاف اجتماعی بیشتر شود.

رژیم صهیونیستی غرق در بحران امنیت داخلی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از جنگ 11 روزه گروه‌های مقاومت فلسطین با ارتش رژیم صهیونیستی در می 2021 میلادی، دور جدیدی از تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها آغاز شد که با گذشت زمان علاوه بر افزوده شدن بر شدت آن، به داخل شهرهای اراضی اشغالی نیز کشیده شد.

نکته مهم آنکه نقطه ثقل تنش‌ها از نوار غزه به کرانه باختری انتقال یافت. این‌بار رژیم صهیونیستی با جبهه جدید فلسطینی مواجه شد که کانون آن شمال کرانه باختری به ویژه مناطق نابلس و جنین بود. در دوره جدید، جوانان فلسطینی این منطقه که شاهد حمایت جهاد اسلامی و حماس بودند، کانون‌های مقاومت شکل دادند که باعث شد در دو سال گذشته دردسرهای زیادی برای ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد شود.

در سال گذشته 154 نفر در کرانه باختری به‌وسیله نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی کشته شدند

در همین راستا ارتش رژیم صهیونیستی تابستان 2022 میلادی عملیات نظامی با عنوان «موج‌شکن» راه‌اندازی کرد تا با نیروهای در حال قدرت‌یابی فلسطینی در کرانه باختری مبارزه کند. براین اساس هر چند روز یک‌بار اخباری در زمینه حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به خانه‌های فلسطینی‌ها به بهانه دستگیری افراد مظنون منتشر می‌شد که این روند همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش رسمی دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه، در سال گذشته 154 نفر در کرانه باختری به‌وسیله نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی کشته شدند. همچنین از ابتدای سال جاری میلادی، یعنی در کمتر از چهار ماه بیش از 80 فلسطینی در عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی شهید شدند.

با وجود این، طبق سند امنیت داخلی سال جاری رژیم صهیونیستی، اقدامات نظامی ارتش فقط موجب «فراگیرتر شدن خیزش مردمی» در کرانه باختری شد؛ تا جایی که امروز یکی از دغدغه‌های مهم مقام‌های صهیونیست چگونگی حفظ امنیت در داخل شهرها به ویژه در بیت‌المقدس است؛ به ویژه آنکه نزدیک به 60 درصد از صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند احساس امنیت شخصی آنها در سال گذشته کاهش یافت.

این موضوع متأثر از ورود جوانان فلسطینی از کرانه باختری به داخل شهرهای اراضی اشغالی و انجام عملیات‌های شهادت‌طلبانه است. در واقع می‌توان گفت، این وضعیت در نتیجه سرریز شدن تبعات عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است.

در همین راستا وزارت آموزش رژیم صهیونیستی چند روز قبل دستورالعملی صادر کرد که طبق آن در هر سفر و گردش دانش‌آموزان مدارس بیت‌المقدس، باید یک نیروی امنیتی مسلح به ازای هر 50 دانش آموز همراه‌شان باشد.

مرکز تحقیقات کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) اعلام کرد، میان سال‌های 2020 و 2022 میلادی تعداد درخواست‌ شهروندان برای داشتن سلاح شخصی پنج برابر شد و از 8 هزار و 874 در سال 2020 به بیش از 42 هزار در سال 2022 رسید. موضوع افزایش تقاضا برای خرید سلاح شخصی به‌وسیله شهروندان، به‌طور مستقیم متأثر از افزایش نگرانی‌های امنیتی است.

سند امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد تهدیدات امنیتی عموم مردم فلسطین را تهدید می‌کند. اکثریت مردم (52 درصد) در سال گذشته تهدید ناشی از درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین را جدی‌ترین تهدید ارزیابی کردند.

این در شرایطی است که در آستانه ماه رمضان به‌سر می‌بریم و تجربه سال‌های قبل نشان داده است تنش‌ها در این ماه تشدید می‌شود. در عین حال تصمیمات ایتامار بن‌گویر، وزیر تندروی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی بر تسهیل حضور صهیونیست‌ها در محوطه مسجد‌الاقصی (کوه معبد) موجب نگرانی‌های بیشتر جامعه صهیونیست شده است.

سند امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد تهدیدات امنیتی عموم مردم فلسطین را تهدید می‌کند

این موضوع می‌تواند در ماه رمضان برخورد فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها را به فراتر از بیت‌المقدس بکشاند و شهرهای مختلط (صهیونیستی-عربی) را درگیر کند، مشابه آنچه در می سال 2021 میلادی رخ داد. در آن زمان اعراب ساکن اراضی اشغالی در حمایت از نوار غزه به خیابان رفتند و درگیری‌های خشونت‌باری نیز میان آنها، نیروی پلیس و صهیونیست‌های تندرو رخ داد.

با این اوصاف، می‌توان روزهای سختی را برای مقام‌های صهیونیست پیش‌بینی کرد. جوانان فلسطینی کرانه باختری نسبت به گذشته آگاهی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده‌اند و در دو سال گذشته به وضوح شاهد بودند در شرایطی که تشکیلات خودگردان واکنشی به اخراج فلسطینی‌ها از محله شیخ جراح و برخورد نیروهای صهیونیستی در منطقه مسجدالاقصی و قدس شریف نشان نداد، گروه‌های مقاومت غزه حاضر شدند با ابزار نظامی، به رژیم صهیونیستی نسبت به عواقب سیاست‌هایش هشدار دهند.

این حمایت باعث شد برای نخستین بار حتی اعراب ساکن اراضی اشغالی وارد میدان شوند. در توالی این حوادث، امروز شاهدیم جوانان فلسطینی کرانه باختری رهبری حرکات اعتراضی ضدصهیونیستی را در دست گرفته‌اند.

در این میان هرگونه فشار بیشتر ارتش رژیم صهیونیستی بر فلسطینی‌های این منطقه و به شهادت رساندنشان، فقط بر میزان ظرفیت خشم آنها خواهد افزود که می‌تواند در برهه حساسی مانند ماه رمضان بالفعل شود.

نکته مهم دیگر آنکه در حال حاضر دغدغه‌های امنیتی شهروندان صهیونیست به کشیده شدن درگیری‌ها از نوار غزه و کرانه باختری به داخل شهرهای اراضی اشغالی محدود نیست. «تهدیدات اجتماعی داخلی» یکی از دیگر کانون‌های نگرانی‌ این رژیم به شمار می‌رود.

طبق سند امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، افکار عمومی این رژیم بیش از تهدیدات امنیتی بیرونی، نگران تهدیدات اجتماعی داخلی هستند. (64 درصد در مقابل 26 درصد).

در این سند آمده است، 61 درصد از مردم بر این باورند حس همبستگی در جامعه صهیونیست در سال گذشته کاهش یافته و این در حالی است که در زمان تهیه این سند، هنوز موضوع اصلاحات قضایی موجب تفرقه میان شهروندان نشده بود. لذا در شرایط کنونی با استناد به نظرسنجی‌های منتشر شده در رسانه‌های عبری، جامعه صهیونیست در رابطه به این لایحه دو پاره شده است و وضعیت به مراتب شکننده‌تری نسبت به سال 2022 دارد.

براین اساس بحران امنیت داخلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود که با توجه به تغذیه آن از دو منبع مختلف، نمی‌توان انتظار داشت این بحران در کوتاه مدت حل و فصل شود. حتی پیش‌بینی می‌شود در نتیجه تحولات سیاسی در کنست و کابینه، شکاف اجتماعی بیشتر شود.

در عین حال احتمال سرکوب جنبش حق‌خواهی جوانان فلسطینی کرانه باختری با هدف از بین بردن یکی از عوامل تهدید‌کننده امنیت بعید است، زیرا احساس همبستگی و اتحاد میان فلسطینی‌های کرانه باختری، نوار غزه و حتی اعراب ساکن اراضی اشغالی در مقایسه با گذشته به مراتب بیشتر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا