سویه جدید اُمیکرون درحال گردش است


سویه جدید اُمیکرون درحال گردش است

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر با بیان این‌که سویه جدید بیماری کرونا سریع‌تر انتقال می‌یابد، گفت: به احتمال زیاد در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی، شاهد اعلام ریشه‌کن شدن و پایان همه‌گیری بیماری کرونا در سطح جهان باشیم.

سیمین خیاط زاده در خصوص اهمیت تزریق دُزهای واکسن کرونا اظهار کرد: عموم مردم قبل از مسافرت‌های نوروزی حتما از تکمیل بودن دُزهای واکسن خود اطمینان حاصل کنند، به خصوص در سفرهای خارج از کشور، زیرا حین ورود و خروج به کشورهای دیگر تکمیل بودن دُزهای واکسن و ثبت آن در سامانه و داشتن کارت واکسن ضروری است.

وی ادامه داد: در صورت ناقص بودن واکسیناسیون می‌توانند برای تزریق آن به هر یک از مراکز درمانی مراجعه کنند و پس از تکمیل کردن دُزهای واکسن، نام خود را در سامانه ثبت کرده و کارت واکسن خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اقدامات اولیه در صورت مشاهده‌ علائم کرونا افزود: اگر فردی دارای علائم بیماری کرونا باشد، حدالمقدور تا زمانی ‌که علائم بیماری به صورت کامل از بین نرفته است، در تجمعات به ویژه فضاهای بسته حضور نداشته باشند و در مواقع بسیار ضروری نیز از حضور بدون ماسک در اجتماع پرهیز کنند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: سویه جدید بیماری کرونا که در حال چرخش است از نوع سویه‌ی امیکرون بوده که نسبت به سویه‌های قبلی سریعتر انتقال می‌یابد و حضور حتی یک نفر مبتلاء یا حتی دارای علائم بیماری کرونا در جمع‌ی که در آن تعداد افراد زیادی حضور دارند، سبب آلوده شدن تعداد کثیری از این افراد به کرونا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاید تصور عموم مردم بر این باشد که پس از تزریق دُزهای واکسن دیگر به بیماری کرونا مبتلاء نخواهیم شد اما در هیچ کجای دنیا هیج واکسنی وجود ندارد که حفاظت صددرصدی در برابر ویروس‌ها، میکروب‌ها و بیماری‌ها داشته باشد، پس در نتیجه تزریق واکسن فقط از ابتلاء به بیماری شدید و بستری شدن جلوگیری می‌کند ولی در جلوگیری از ابتلاء به بیماری نقشی ندارد فقط شدت آسیب بیماری را کاهش می‌دهد.

خیاط زاده گفت: در حال حاضر، آغاز موج جدیدی از کرونا را تجربه می‌کنیم و شاهد افزایش مبتلایان این بیماری در سطح استان و کشور هستیم که البته اکثر فوتی‌ها مربوط به دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مسن و افرادی است که واکسن کرونای خود را دریافت نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر افرادی که علائم کرونا دارند در دید و بازدیدهای عید و مسافرت‌ها حضور داشته باشند به انتقال سریع و در نتیجه افزایش این بیماری کمک خواهند کرد و توصیه می‌شود تا اتمام کامل علائم بیماری کرونا در دورهمی‌ها حاضر نشوند.

وی با اشاره به بهترین راه‌های درمان بیماری کرونا تصریح کرد: استراحت، استفاده از مایعات و غذاهایی مفید برای بهبود و درمان این بیماری‌ موثر است و توصیه می‌کنیم که افراد علائم دار به هیچ‌وجه راهی مسافرت نشوند، چرا که خستگی ناشی از سفر می‌تواند باعث تشدید این بیماری گردد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اطلاعات داده شده از سراسر جهان، به احتمال زیاد در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی که برابر با روزهای ابتدایی زمستان ما است، شاهد اعلام ریشه‌کن شدن و پایان همه‌گیری بیماری کرونا در سطح جهان باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403