از 10 همت بودجه قانون جوانی جمعیت هنوز ریالی تخصیص نیافته است


از 10 همت بودجه قانون جوانی جمعیت هنوز ریالی تخصیص نیافته است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با اینکه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ به سر می‌بریم، از ۱۰ همت بودجه مربوط به قانون جوانی جمعیت، هنوز هیچ ریالی برای اجرای این قانون تخصیص نیافته است.

زهره سادات لاجوردی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد اهمیت افزایش جمعیت و اهتمام به مؤلفه‌های مؤثر در اجرای موفق آن هنوز به خوبی درک نشده است، اظهار داشت: با اینکه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ به سر می‌بریم، از ۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) بودجه مربوط به قانون جوانی جمعیت، هنوز هیچ بودجه‌ای برای اجرای این قانون تخصیص نیافته است.

وی بیان کرد: این در حالی است که مفاد و احکام قانون جوانی جمعیت در راستای سیاست‌های کلی جمعیت و سیاست‌های کلی برنامه ششم لازم الاجرا بوده است و طبعاً مدیریت بحران جمعیت، بدون پول و تخصیص به موقع و به جای بودجه اساساً ممکن نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد موانع ذهنی و فرهنگی از مهمترین موانع فرزندآوری در کشور محسوب می‌شود، اما تخصیص بودجه به دستگاه‌های فرهنگی در اولویت دولت قرار نگرفته است و این یک آسیب جدی در بخش اجرایی قانون جمعیت به شمار می‌آید.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مؤلفه فرهنگی به مثابه بخش نرم‌افزاری قانون جمعیت است که قطعاً بدون اهتمام به زیربنای فکری و فرهنگی جامعه و هزینه‌کرد دولت در این بخش، بخش‌های سخت افزاری قانون به تنهایی پاسخگوی نیاز کشور نخواهند بود.

لاجوردی متذکر شد: سیاست فرزند کمتر با کار فرهنگی سنگین و مستمر شروع شد و با نرخ رو به رشد کار فرهنگی تداوم یافت و به نتیجه مطلوب آن زمان رسید، اما متأسفانه در بحث افزایش جمعیت نقش مؤلفه‌های فرهنگی آن طور که باید و شاید شناخته و ارج نهاده نشده در حالی که باید حداقل پس از یک سال از تصویب قانون، پیوست‌های فرهنگی برای خانواده‌های دارای شرایط مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تهیه می‌شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...