حقایق جالب در مورد آلبرت انیشتین


حقایق جالب در مورد آلبرت انیشتین

انیشتین حقایق و حاشیه‌های جذاب و بعضا خنده‌داری دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

من هیچ استعداد خاصی ندارم، تنها بسیار کنجکاوم!

این یکی از معروف‌ترین نقل قول‌ها از آلبرت انیشتین است که می‌توانید آن را نشانی از خضوع این فیزیکدان نابغه و اهمیت بالای حس کنجکاوی در انسان در نظر بگیرید. انیشتین به علت نظریات موفق نسبیت عام و خاص خود به عنوان تاثیرگذارترین فیزیکدان قرن بیستم و جانشین آشکار سر آیزاک نیوتن شناخته می‌شود. اما این دانشمند حقایق و حاشیه‌های جذاب و بعضا خنده‌داری هم دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

همانطور که احتمالا در جریان هستید، آلبرت اینشتین فردی یهودی و زاده‌ی آلمان بود که در سال 1879 به همراه خانواده به ایتالیا نقل مکان کرد. آلبرت برای ادامه تحصیل در سوئیس اقدام کرد اما به دلیل تابعیت آلمانیش کنار گذاشته شد. او در فیزیک و ریاضیان بسیار درخشان بود، اما دیگر دروس او از جمله زبان فرانسه چندان چنگی به دل نمی‌زد.

حقایق جالب در مورد آلبرت انیشتین

ازدواج، طلاق، مهاجرت

سرانجام پس از اینکه در سال 1901 مدرک خود را برای تدریس دریافت کرد، شروع به تلاش برای پیدا کردن کار کرد، در عین حال در همان زمان عاشق شد و صاحب فرزندانی هم شد. انیشتین پس از درخشش مقالاتی که نوشته بود و طلاق از همسر قبلی خود و ازدواج مجدد در سال 1933 به آمریکا مهاجرت کرد و استاد دانشگاه پرینستون شد. سپس در سال 1940 به عنوان شهروند ایالات متحده تابعیت گرفت.

حقایق جالب در مورد آلبرت انیشتین

E=MC2 معروف ترین کشف انیشتین چیست؟

یکی از جالب‌ترین حقایقی که در مورد این دانشمند وجود دارد این است که اگرچه نظریه‌ی نسبیت او بسیار معروف است، اما آلبرت نوبل فیزیک 1921 را نه برای نظریه نسبیت بلکه کشف اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. یکی از معروف ترین معادله‌های فیزیک در جهان معادله‌ی معروف E=MC2 است که بر پایه‌ی آن می‌توان انرژی آزاد شده از اتم طی فرآیندهای بمباران هسته‌ها با نوترون را توصیف کرد. درواقع این معادله به نوعی چگونگی آزاد سازی انرژی در بمب اتم را نشان می‌دهد. در همین راستا آلبرت با اعتقاد به این آلمان ممکن است برای اولین بار به بمب هسته‌ای دست پیدا کند به ایالات متحده هشدار داد که این آمریکا است که باید زودتر از آلمان این نوع بمب را بسازد که در نهایت منجر به بمباران هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945 شد.

رئیس جمهوری انیشتین؟!

با این حال انیشتین به صلح طلبی معروف بود و جالب است بدانید که یکی از معدود افرادی بود که به هیتلر اعتراض کرد و این اعتراض خود را به شکل علنی و با امضای مانیفست ضد جنگ به صورت علنی به جهانیان نشان داد. با توجه به همین رویکرد هم در سال 1952 ریاست جمهوری یه کشوری به او پیشنهاد شد، اما آلبرت این پیشنهاد را رد کرد، چراکه علاقه‌مند بود تمام عمرش را برای علم و فیزیک وقف کند.

ضریب هوشی انیشتین

درباره ضریب هوشی اینشتین مطالب زیادی نوشته شده است، اگرچه هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که تمام این حرف‌ها را تایید کند. انیشتین از جوراب پوشیدن متنفر بود و حتی جالب است بدانید که پس از مرگ این دانشمند بزرگ بدون اجازه‌ی خانواده‌ی او مغزش دزیده شد و آزمایش‌های زیاد و البته بی‌فایده‌ای برای باز کردن قفل نبوغ او انجام شد. ناگفته نماند که آلبرت اینشتین روشنفکری جذاب و کنجکاو بود و رابطه‌ی دوستی صمیمانه‌ای با مهاتما گاندی و چارلی چاپلین داشت. او برای چندین دهه توسط FBI تحت جاسوسی قرار گرفت چراکه به علت همین نبوغ و دانشش، این سازمان به عنوان مخالف دولت یا جاسوس شوروی به او مشکوک بود. آلبرت انیشتین در آوریل 1955 بر اثر خونریزی داخلی و امتناع از جراحی از دنیا رفت و تمام دارایی خود را به دانشگاه عبری ای که در سال 1925 در اورشلیم رژیم صهیونیستی تاسیس شده بود، اعطا کرد.

حقایق جالب در مورد آلبرت انیشتین


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا