نحوه اجرای یک نود بیت‌کوین در Raspberry Pi به چه شکل است؟


ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین به معنی نبود واسطه برای انجام تراکنش‌هاست. اما بلاک‌چین بیت‌کوین برای تامین امنیت در نبود واسطه‌ها از نود یا گره استفاده می‌کند. فول نود یا نود کامل بلاک‌چین نوعی نود بلاک‌چین است که وظیفه پشتیبانی و تامین امنیت شبکه را...

ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین به معنی نبود واسطه برای انجام تراکنش‌هاست. اما بلاک‌چین بیت‌کوین برای تامین امنیت در نبود واسطه‌ها از نود یا گره استفاده می‌کند. فول نود یا نود کامل بلاک‌چین نوعی نود بلاک‌چین است که وظیفه پشتیبانی و تامین امنیت شبکه را بر عهده می‌گیرد. فول نودها گره‌های معتبری هستند که با توجه به الگوریتم اجماع بیت‌کوین به تایید تراکنش‌ها و بلاک‌ها می‌پردازند. اما اجرای یک نود کامل بیت‌کوین چگونه است و چه مزایایی برای کاربران دارد؟
نحوه اجرای یک نود بیت‌کوین در Raspberry Pi به چه شکل است؟
برای اجرای یک نود بیت‌کوین به یک کامپیوتر، فضای ذخیره‌سازی و اتصال اینترنت نیاز است. اما از آنجا که بلاک‌چین بی‌وقفه کار می‌کند، روشن گذاشتن همیشگی یک کامپیوتر شاید خیلی مقرون‌به‌صرفه نباشد و همچنین اجرای نود بیت‌کوین به پردازش زیادی نیاز ندارد به همین دلایل بهتر است از یک سیستم ساده‌، ارزان و کم‌مصرف برای این کار استفاده شود. یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای این کار رزبری‌پای است. رزبری‌پای یک کامپوتر تک‌برد است که تمام ملزومات یک کامپیوتر را در ابعادی به اندازه یک پاور بانک کوچک جا داده است.
رزبری‌پای برای اجرای این نوع بیت‌کوین به اندازه کافی توان پردازشی و مصرف پایین برق را دارد. همچنین این کامپیوتر تک‌برد نسبت به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، قیمت مناسبی نیز دارد. اجرای نود بیت‌کوین روی Raspberry Pi بسیار آسان است.
نحوه اجرای نود بیت‌کوین چگونه است؟
به دلیل استفاده مداوم و کاهش احتمال آسیب سخت‌افزاری بهتر است برای رزبری پای کیس و فن هم تهیه شود. برای اجرای نود بیت‌کوین همان‌طور که گفته شد در کنار برد رزبری‌پای نیاز است اقلام دیگری همچون هارد درایو (ترجیحاً SSD) و یک کابل شبکه تهیه شود و به دلیل اینکه معمولاً برد رزبری‌پای بدون آداپتور و کارت حافظه (ترجیحاً ۲۳ گیگابیتی پرسرعت) عرضه می‌شود نیاز است برای خرید این اقلام نیز اقدام شود.
راه‌اندازی نود بیت‌کوین با استفاده از رزبری‌پای بسیار راحت است. برای شروع بهتر است کیس، خنک‌کننده یا اقلامی را که برای محافظت و خنک‌سازی رزبری تهیه شده است سرهم کرد. پس از سرهم کردن اقلام همراه رزبری‌پای هارد درایو، ماوس و کیبورد به درگاه USB 3.0 و همچنین خروجی تصویر به درگاه میکرو HDMI متصل می‌شود. با اتصال هارددیسک به درگاه USB 3.0 و کابل اترنت به درگاه اترنت، آماده‌سازی رزبری‌پای به پایان می‌رسد و با اتصال کابل برق به ورودی UCB-C می‌توان دستگاه را راه‌اندازی کرد.
اما قبل از روشن کردن رزبری‌پای باید سیستم‌عامل مورد نیاز را روی این کامپیوتر تک‌برد نصب کنیم. برای شروع باید سیستم‌عامل Umbrel را روی رایانه شخصی دانلود کنید. در کنار دانلود سیستم‌عامل Umbrel نیاز است نرم‌افزاری مانند balenaEtcher را هم برای قرار دادن سیستم‌عامل روی مموری کارت دانلود کنید.
پس از دانلود فایل‌ها، مموری‌کارت را هم در رایانه قرار می‌دهیم و با استفاده از نرم‌افزار balenaEtcher اقدام به فلش کردن مموری‌کارت می‌کنیم. مراحل آماده‌سازی مموری‌کارت برای اجرای سیستم‌عامل روی رزبری‌پای در سه مرحله ساده انجام می‌شود.
پس از تکمیل فرایند انتقال فایل‌های سیستم‌عامل، مموری‌کارت را از رایانه خارج می‌کنیم و در رزبری‌پای قرار می‌دهیم. سپس می‌توان با اتصال دیگر ملزومات راه‌اندازی که بالاتر توضیح داده شد اقدام به روشن کردن دستگاه کرد. بعد از تقریباً پنج دقیقه به آدرس http://umbrel.local بروید و با طی کردن مراحل راه‌اندازی، رزبری‌پای آماده استفاده است.
راه‌اندازی گره بیت‌کوین
سیستم‌عامل Umbrel، راه‌اندازی نود بیت‌کوین را با استفاده از یک رابطه کاربری زیبا به یک فرایند ساده تبدیل می‌کند و به همین دلیل کمک بزرگی برای پذیرش گسترده‌تر فناوری بیت‌کوین به حساب می‌آید.
شروع فرایند راه‌اندازی این نوع بیت‌کوین با انتخاب یک نام برای دستگاه و قرار دادن رمز عبوری که حداقل ۱۱ کاراکتر داشته باشد آغاز می‌شود. بعد از این مرحله باید ۲۴ کلمه‌ای را که نمایش داده می‌شود یادداشت کرد. حفظ امنیت این ۲۴ کلمه مهم است زیرا این کلمات کلید دسترسی کامل به حساب بیت‌کوینی شماست و با در اختیار داشن آنها از هر نقطه دنیا و تقریباً با هر دستگاهی که به اینترنت وصل باشد می‌توان به حساب بیت‌کوینی دسترسی داشت و از آن استفاده کرد. در مرحله بعد داشبورد ظاهر می‌شود و شما به نود بیت‌کوین شخصی خود دسترسی دارید.
سیستم‌عامل Umbrel‌ این امکان را می‌دهد که در کمترین زمان ممکن اقدام به راه‌اندازی نود بیت‌کوین کنید. بعد از انجام مراحلی که توضیح داده شد در پس‌زمینه نود شخصی شما شروع به دانلود و پردازش تمام بلوک‌های بلاک‌چین بیت‌کوین از ابتدای شکل‌گیری این فناری می‌کند. دانلود و پردازش تمام بلوک‌های بیت‌کوین حداقل دو روز طول می‌کشد و پس از اتمام این فرایند، نود شما فهرستی از تمام بلوک‌ها دارد اما هنوز نمی‌تواند تایید کند که تمام بلوک‌ها قانونی هستند. شما در این مرحله می‌توانید با بلاک‌چین بیت‌کوین تعامل داشته باشید اما هنوز در حفظ امنیت بلاک‌چین بیت‌کوین کمکی نمی‌کنید و نیاز است مدت‌زمان بیشتری صبر کنید.
داشبورد سیستم‌عامل Umbrel برای این نوع بیت‌کوین بسیار واضح است. هنگام پردازش بلوک‌ها، می‌توانید به دیگر قسمت‌های سیستم‌عامل دسترسی داشته باشید و در قسمت کیف پول لایتنینگ، ضمن دسترسی به شبکه لایتنینگ، بیت‌کوین را سریع‌تر و ارزان‌تر ارسال کنید.
می‌توانید تا کامل شدن پردازش بلوک‌ها، کارهای ساده‌ای همچون نقل و انتقال بیت‌کوین را انجام دهید یا دارایی بیت‌کوینی خود را در شبکه لایتنینگ قرار دهید.
با استفاده از سیستم‌عامل Umbrel می‌توانید برنامه‌هایی نصب کنید تا از نود بیت‌کوینی خود نهایت بهره را ببرید. یکی از برنامه‌های کاربردی BTCPay Server است که با استفاده از آن می‌توان از این نوع بیت‌کوین برای پذیرش پرداخت‌های بیت‌کوینی به عنوان یک شرکت استفاده کرد. یکی دیگر از برنامه‌ها BTC RPC Explorer است. این برنامه یک کاوشگر بلاک‌چین بیت‌کوین است و تمام داده‌ها را مستقیماً از نود بیت‌کوین شخصی شما دریافت می‌کند. بنابراین حتی در صورتی که تمام کاوشگر‌های بیت‌کوین در سراسر جهان حذف شوند، همچنان می‌توانید به کاوش و جست‌وجو در تاریخچه بیت‌کوین ادامه دهید.
چند محدودیت برای استفاده از شبکه لایتنینگ وجود دارد، از جمله اینکه ابتدا باید با ارسال پول شروع کنید. علاوه بر این، محدودیت‌هایی برای میزان پولی که می‌توانید یکباره از طریق شبکه ارسال کنید وجود دارد.
سیستم‌عامل Umbrel به‌ صورت پیش‌فرض از طریق Tor اجرا می‌شود. این مدل اجرا کمک بزرگی به حفظ حریم‌خصوصی می‌کند. همچنین استفاده از Tor باعث می‌شود بتوانید با استفاده از هر رایانه دیگری به نود بیت‌کوین خود دسترسی داشه باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در