اطلاعات دارویی کپسول مرازول و نحوه صحیح مصرف این دارو


یکی از داروهایی که در درمان بیماری های معده مورد استفاده قرار می گیرد، کپسول مرازول است. اگر مایلید تا از این دارو اطلاعات بیشتری کسب کنید با این مطلب همراه ما باشید.

کپسول مرازول با کاهش تولید اسید معده، برای بیماری برگشت محتویات معده به مری و کاهش احتمال بروز زخم معده مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب با روش مصرف کپسول مرازول آشنا می شوید.

روش مصرف کپسول مرازول

کپسول مرازول با اسم ژنریک امپرازول در دسته داروهای مهار کننده اسید معده قرار دارد و شکل دارو به صورت کپسول انتریک کوتد ۲۰ میلی گرم می باشد. این دارو در درمان بیماری های معده کاربرد دارد. به طوری که سبب پیشگیری از سوء هاضمه، بیماری رفلکس معده و درمان زخم های مربوط به NSAIDs هم دارو موثری می باشد.

اطلاعات دارویی کپسول مرازول و نحوه صحیح مصرف این دارو

همچنین این کپسول با کاستن تولید اسید معده، برای بیماری های برگشت محتویات معده به مری و کاهش احتمال بروز زخم معده ناشی از مصرف داروهای غیر استروئیدی و ضد التهاب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. داروی مذکور در هر فردی با دوزهای متفاوتی قابل مصرف می باشد.

به خاطر داشته باشید مصرف این دارو تنها با دستور پزشک و طبق تجویز نوشته شده صورت بگیرد. به هیچ وجه بیش از اندازه تجویز شده مصرف نشود. ضمنا اگر یک نوبت مصرف کپسول امپرازول را فراموش نمودید، به محض یادآوری آن را میل نمایید. ولی اگر زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده باشید تنها آن نوبت مصرف شود و از دو برابر کردن میزان دارو پرهیز کنید.

همچنین در صورت هر نوع حساسیت به دارو، پزشک معالج را در جریان موضوع قرار دهید. گفتنی است مکانیسم عمل دارو به صورت مهار کننده پمپ پروتون است.

موارد مصرف دارو

این کپسول با کاهش تولید اسید معده برای بیماری های رفلکس محتویات معده به مری، زخم معده، زخم دوازدهه، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، سندروم زولینگر الیسون،و کاهش احتمال بروز زخم معده ناشی از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مورد مصرف دارد.اطلاعات دارویی کپسول مرازول و نحوه صحیح مصرف این دارو

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید بر اساس نظر پزشک صورت گیرد. زیرا دارو در شیر مادر ترشح شده و به علت احتمال عوارض جانبی در نوزاد شیرخوار مصرف آن باید با نظر پزشک معالج انجام شود.

نحوه صحیح مصرف دارو

درباره نحوه صحیح مصرف دارو به نکات زیر دقت کنید:

  • این دارو دقیقا قبل از غذا و ترجیحا در صبح مصرف شود. همچنین می توان همراه با غذا یا با معده خالی مصرف نمود.
  • تسکین درد معده با این دارو ممکن است چند روز زمان ببرد. برای کمک به تسکین درد، ممکن است این دارو با داروهای ضد اسید مصرف شود. مگر این که پزشک مصرف آن را ممنوع کرده باشد.
  • کپسول را کاملا بلعیده و از خرد کردن، جویدن یا باز نمودن آن اجتناب کنید.
  • داروی مذکور را برای دوره کامل درمان حتی در صورت احساس بهبودی مصرف کنید.
  • در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو فراموش شد، به محض یادآوری سریعا میل شود. اما اگر تقریبا زمان نوبت مصرف بعدی کپسول رسیده باشد، نوبت مصرف نشده را در نظر نگرفته و برنامه عادی را پیش رو بگیرید و از دو برابر نمودن دوز دارو اجتناب کنید.

اطلاعات دارویی کپسول مرازول و نحوه صحیح مصرف این دارو

تداخل دارویی

پیش از مصرف این کپسول، اگر از داروهای ذیل استفاده می کنید، پزشک را در جریان آن قرار دهید:

  • نمک های آهن، استرهای آمپی سیلین، کتوکونازول و ایتراکونازول- امپرازول ممکن است سبب افزایش پی اچ معده و روده شده و کاهش جذب این داروها را به دنبال دارد.
  • داروهای ضد انعقاد خون، کومارین یا مشتق اینداندیون، فنی توئین، دیازپام، وارفارین- امپرازول موجب تاخیر در دفع این داروها و افزایش غلظت خونی آن ها خواهد شد.
  • کلاریترومایسین سبب افزایش غلظت پلاسمایی امپرازول می شود.
  • بنزودیازپین ها، دی سولفیرام و سیکلوسپورین- امپرازول با متابولیسم این داروها تداخل نموده از این رو بیمار بایستی برای تنظیم میزان مصرف دارو مورد پایش قرار گیرد.
  • داروهای تضعیف کننده مغز استخوان در مصرف همزمان با امپرازول ممکن است اثر لوکوپنی یا ترومبوسیتوپنی هر دو دارو را بالا ببرد.

اطلاعات دارویی کپسول مرازول و نحوه صحیح مصرف این دارو

موارد منع مصرف

در صورت داشتن سابقه حساسیت به امپرازول یا هر یک از اجزای آن؛ مصرف کپسول امپرازول ممنوع است.

موارد احتیاط

به جهت کنترل پیشرفت درمان با این دارو بهتر است به طور منظم به پزشک معالج مراجعه شود. همچنین در صورت عدم بهبودی یا بدتر شدن وضعیت لازم است پزشک در جریان شرح حال بیمار قرار گیرد. ضمنا پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای کسب اطلاعات دارویی سایر داروهای معده از جمله قرص پنتوپرازول و شربت مگنی میلک روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی