مطالعه جدید: لاک غلط‌گیر می‌تواند عامل اصلی پارکینسون باشد


مطالعه جدید: لاک غلط‌گیر می‌تواند عامل اصلی پارکینسون باشد

محققان خبر می‌دهند که افراد در معرض تماس با ماده شیمیایی تری‌کلرواتیلن، ۵ برابر شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری پارکینسون خواهند داشت.

یافته‌های جدید پژوهشگران از تأثیر جدی ماده تری‌کلرواتیلن (TCE) روی سلامت افراد و ابتلا به بیماری پارکینسون خبر می‌دهد.

این ماده شیمیایی زمانی به‌صورت گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت که تولید قهوه بدون کافئین، استفاده به‌عنوان شوینده در خشکشویی و ساخت لاک غلط‌گیر ازجمله کاربرد‌های آن بوده‌اند.

تری‌کلرواتیلن چه خطراتی برای سلامتی در پی دارد؟

این برای اولین‌بار نیست که ماده تری‌کلرواتیلن با بروز بیماری در انسان ارتباط داده می‌شود و تحقیقات قبلی نیز از نقش آن در ایجاد سرطان و سقط جنین خبر داده بودند. به همین دلیل امروزه دیگر شاهد استفاده گسترده از ماده مذکور نیستیم؛ اما پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که حتی موارد صنعتی استفاده از TCE هم می‌تواند مشکلات جدی مثل افزایش شانس ابتلا به بیماری پارکینسون را در پی داشته باشد.

دهه ۷۰ میلادی با اوج مصرف تری‌کلرواتیلن در جوامع انسانی همراه بوده و اولین گزارش از ارتباط این ماده با بیماری پارکینسون نیز در سال ۱۹۶۹ به چاپ رسیده است. تخمین زده می‌شود که در آن زمان تنها ۱۰ میلیون نفر در خاک ایالات‌متحده در تماس مستقیم با ماده شیمیایی گفته‌شده یا مشتقات آن بوده‌اند. طیف وسیع کاربرد‌های آن مثل پاکسازی موتور‌ها یا حتی بیهوش‌کردن بیماران، موجب افزایش چشمگیر افراد در معرض تماس شده است.

پژوهشگران با مقایسه داده‌های قبلی، دریافتند که ارتباط محکمی میان تری‌کلرواتیلن و ابتلا به پارکینسون وجود دارد. این رابطه در موارد مختلفی مثل تحقیقات صورت‌گرفته روی سه کارگر یک کارخانه و یک مکانیک ماشین مشاهده شده است. همچنین پژوهش روی ۱۹۸ دوقلو نشان داده است که افراد در معرض این ماده، ۵ برابر شانس بیشتری در ابتلا به پارکینسون خواهند داشت.

مشکلات گفته‌شده موجب شده است تا بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی استفاده از تری‌کلرواتیلن را محدود سازند و قوانینی جدی برای کنترل آن وضع کنند. با‌این‌حال بعضی دیگر از کشور‌ها ازجمله چین، هنوز به‌صورت گسترده از این ماده در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. محققان اعتقاد دارند که پیامد‌های ناشی از TCE می‌تواند به‌شکل بلندمدت روی سلامت افراد تأثیرگذار باشد. شایان ذکر است که در ۳۰ سال گذشته تعداد موارد ابتلا به پارکینسون دوبرابر شده و انتظار می‌رود این مقدار تا سال ۲۰۴۰ برای بار دیگر جهش دو‌برابری را شاهد باشد.

منبع: دیجیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس