بهترین دعا برای لحظه تحویل سال


بهترین دعا برای لحظه تحویل سال

از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند: اگر شما همه با هم به درگاه الهی ناله کرده و فرج ما را می‌خواستید خداوند هم فرج ما را نزدیک می‌کرد اما اگر چنین نکنید (غیبت) تا نهایت خود طول خواهد کشید.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بنابر توصیه ائمه(ع) و بزرگان دین از بهترین دعاها در مکان ها و زمان های خاص دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر(عج) است؛ این مهم در لحظه تحویل سال که ما ایرانی ها دست به دعا برداشته و بهترین ها را برای سال و سالیان پیش رو از درگاه الهی طلب می کنیم، نیز می تواند صادق باشد. مهم آنکه این دعا برکات و فوایدی دارد که می تواند بهار و خرمی را مهمان همیشگی خانه ها و دل های ما کند. از این رو، مروری داریم بر برخی از این آثار و برکات.

اداء حقوق بسیاری که امام زمان(عج) بر ما دارد، دعا کردن بر او را بر ما فرض و لازم می سازد و دعاهای ما دارای این فایده است که بعضی از حقوق بسیار آن امام بر ما به وسیله دعا اداء می شود.

دعا برای آن حضرت(ع) باعث می شود ما نیز از دعای خیر ایشان بهره مند شویم (مهج الدعوات، ص۳۰۲)؛ همچنین بلایا از ما برطرف شده و وسعت رزق می یابیم (وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۱۴۶)

از دیگر آثار دعا برای امام مهدی(عج) تعجیل در فرج و ظهور ایشان است چون اگر دعا با آداب و شرایط استجابت دعا انجام شود، حتما مورد اجابت خدا قرار می گیرد و امر خداوند در مورد ظهور مبارکش محقق می شود و روایات متعدد در این باره تصریح دارند (بحارالانوار، ج۲، ص ۱۵۴).

از دیگر فواید دعای برای حضرت حجت(عج) نورانیت قلب است چراکه اشراق نور امام(عج) بر قلب مومن درخنشده تر از خورشید نورافشان است (کافی، ج۱، ص۱۹۴).

مداومت بر دعا برای امام زمان(عج) سبب دریافت تأییدات الهی و موفقیت آدمی برای عبادت می شود. (عده الداعی، ج۲۳۸) دعاکننده برای حضرت ولیعصر(عج) پیوسته در سایه لطف و عنایت خداوندی قرار دارد و از رحمت پروردگار متعال بهره می برد (کافی، ج۲، ص۲۰۶).

طول عمر برای دعاکننده از دیگر منافع و آثار دعا کردن برای امام زمان(عج) است و روایات متعددی نسبت به این مهم تصریح دارند.(مکارم الاخلاق، ص۲۹۸)

در فواید و آثار دعا برای امام زمان(عج) سخن بسیار است طوری که برخی از بزرگان در حدود ۱۱۰ اثر اعم از معنوی، دنیایی، برزخی و قیامتی برای دعا در حق ایشان برشمرده اند.

بنابر روایات دعای برای امام زمان(عج) اگر در شرایط مناسب روحی و جسمی و مکان و زمان خاص انجام شود، به اجابت نزدیک تر خواهد بود؛ در زمان های مناسبت برای دعا در حق حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بر بعد از نمازهای واجب، در قنوت نماز، هر صبح و شام، ماه مبارک رمضان، روز پنجشنبه و شب و روز جمعه، اعیاد قربان، غدیر و فطر و نوروز(بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۰۸) توصیه و سفارش شده است.

دعا برای امام زمان(عج) اگر به زبان عربی و با ادعیه مورد سفارش ائمه(ع) باشد بهتر است اما به هر زبان و لهجه و حتی به غیر از آنجه از جانب معصومان(ع) صادر شده نیز می توان برای حضرت(ع) دعا کرد.

در تشرفات و روایت ها تأکید شده که تا می توانید برای فرج امام عصر(عج) دعا کنید، امام مهدی(عج) نیز برای ظهور خود به درگاه الهی دعا می کنند؛ از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند: اگر شما همه با هم به درگاه الهی ناله کرده و فرج ما را می خواستید خداوند هم فرج ما را نزدیک می کرد اما اگر چنین نکنید (غیبت) تا نهایت خود طول خواهد کشید.(بحارالانوار، ج۵۲، ص ۱۳۱)

بنابر آنچه مرور شد خوب است لحظه تحویل سال که از قدیم الایام فرصت طلایی ما ایرانیان برای دعا و استغاثه است، دعاها را به سمت قطب عالم امکان(عج) و سلامتی و فرج ایشان ببریم و از خداوند گشایش در فرج را طلب کنیم.

برگرفته از «زبور نور، ۱۰۰۱ نکته از زندگانی امام مهدی(عج)»

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق