در چادرهای مسافرتی از وسایل گرمایشی برقی استفاده کنید


در چادرهای مسافرتی از وسایل گرمایشی برقی استفاده کنید

نوروز سال گذشته بنابر اعلام سازمان اورژانس کشور، ۴۹۵ نفر به علت استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد در چادرهای مسافرتی دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند که از این تعداد ۱۷ نفر جان باختند. سازمان اورژانس کشور امسال نیز نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در چادرهای مسافرتی هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور با هشدار به مسافران نوروزی در ارتباط با خطر مسمومیت با مونوکسید کربن در چادرهای مسافرتی گفت: امسال به دلیل گران بودن هزینه سفر، میزان استفاده هموطنان از چادرهای مسافرتی بیشتر شده است. هرچند استفاده از چادر مسافرتی بخشی از هزینه های سفر را کاهش می دهد اما طبق پیش بینی سازمان هواشناسی ایران، در برخی از نقاط کشور با کاهش دما و بارندگی مواجه هستیم از اینرو امکان دارد برخی از خانواده ها در چادرهای سربسته برای گرم شدن از وسایل گرمایشی استفاده کنند.

وی افزود: معمولا مسافران برای گرمایش از گاز پیکنیک استفاده می کنند. استفاده غیر اصولی از این وسایل گرمایشی باعث تولید گاز مونوکسید کربن در چادر می شود. این گاز ملقب به مرگ خاموش است. فرد بدون آنکه متوجه شود دچار مسمومیت و مرگ می شود از اینرو بهتر است مسافران در این ایام از چادر استفاده نکنند. در صورت استفاده از چادر نیز از وسایل برقی بی خطر که گاز تولید نمی کند و ایمن است، استفاده کنند.

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن

به گفته یحیی صالح طبری، رئیس اورژانس تهران، مونوکسید کربن گازی بدون بو و رنگ است و اغلب فوت ‌های ناشی از این گاز نیز در زمان خواب رخ می دهد. این گاز ۲۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن، تمایل به ترکیب با سلول‌ های خونی (هموگلوبین) دارد به همین دلیل به سرعت جذب خون انسان می‌ شود.

ایزدی، کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر نیز به علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن پرداخت و در این خصوص گفت: مسمومیت با مونواکسیدکربن می تواند طیف وسیعی از علایم را شامل شود. بسیاری از این علایم شبیه نشانه های سرماخوردگی هستند و اغلب افراد تصور می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده اند و سعی در خوابیدن می کنند.

وی افزود: ابتدا افراد نشانه هایی مانند سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خواب آلودگی، کسلی و خستگی پیدا می کنند اما پس از گذشت دقایقی و افزایش میزان مسمومیت با مونواکسید کربن، علایم خطرناک تری مانند کبودی دست، دور لب ها و نوک انگشتان، تنگی نفس وبی هوشی بروز پیدا می کنند.

مهمترین اقدام در هنگام مسمومیت با مونوکسید کربن

به گفته دکتر شاهین شادنیا، دکترای تخصصی سم ‌شناسی، رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم، بهترین راهکار در هنگام مسمومیت با مونوکسید کربن خارج کردن مصدوم از محیط حادثه است. بیمار باید در هوای آزاد و در معرض اکسیژن قرار داده شود و در اولین فرصت نیز اطرافیان باید با اورژانس تماس بگیرند و بیمار را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانند.

وی با اشاره به درمان این مسمومان گفت: به جز اکسیژن‌ رسانی هیچ داروی اختصاصی برای درمان مسمومیت با مونوکسید کربن وجود ندارد. در بیمارستان نیز اکسیژن‌ رسانی مهمترین اقدامی است که برای این افراد انجام می‌ شود.

متاسفانه با وجود هشدارهایی که هر ساله پیرامون این مساله به مسافران داده می شود اما همچنان بسیاری از افراد به علت ناآگاهی و استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد جان خود و نزدیکان شان را به خطر می اندازند.

مسافرانی که امسال قصد اسکان در چادرهای مسافرتی در ایام نوروز را دارند باید برخی از نکات ایمنی را رعایت کنند تا دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نشوند.

گزارش: بیتا اکبری - خبرگزاری سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان