قیمت گوجه فرنگی در اسپانیا سربه فلک کشید


روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد، درگیری اوکراین و افزایش هزینه‌های گلخانه‌ها ناشی از افزایش قیمت گاز سبب شده تا قیمت کوجه فرنگی در اسپانیا سر به فلک بگذارد.

قیمت گوجه فرنگی در اسپانیا سربه فلک کشید

به گزارش ایران اکونومیست، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مالک میلیاردر سوپرمارکت زنجیره‌ای اسپانیایی «مرکادونا» گزارش داد، اسپانیایی‌ها در بحبوحه تقاضای رو به رشد برای محصولات و تنش‌های ژئوپلیتیکی با افزایش قیمت گوجه فرنگی و گوشت مواجه هستند.

به گفته این تاجر که چهارمین فرد ثروتمند اسپانیاست، درگیری روسیه و اوکراین و به دنبال آن افزایش شدید قیمت گاز طبیعی که سبب شد تا کشاورزان تولید سبزیجات در گلخانه‌ها در شمال اروپا را به علت افزایش هزینه‌های گرمایشی تعطیل کنند، به شدت بر قیمت گوجه فرنگی تاثیر گذاشته است.

این وضعیت سبب شد تا خریداران به سوی تولیدکنندگانی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، هجوم بیاورند و آنها نیز قیمت را از 1.39 یورو به ازای هر کیلوگرم در ژانویه 2021 به 2.05 یورو (قیمت در حال حاضر) افزایش دادند.

این میلیاردر اسپانیایی گفت: «ما قیمت ها را 50 درصد افزایش دادیم.»

«بنایراین، ما دو گزینه داشتیم: یا گوجه بخریم یا مشتریان را بدون گوجه بگذاریم. و ما معتقد بودیم که داشتن گوجه فرنگی با قیمت 2.05 یورو مهمتر از نداشتن گوجه فرنگی است.»

وی گفت، قیمت نوعی گوشت که برای تهیه ژامبون ایبری لازم است، به علت افزایش تقاضا از سوی چین سر به فلک گذاشته است. اسپانیا تامین‌کننده بزرگ این نوع ژامپون است.

موسسه ملی آمار اسپانیا (INE) در اوایل این هفته گزارش داد، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) برای مواد غذایی در ماه فوریه به 16.6 درصد رسیده است که بالاترین رقم از سال 1994 به شمار می‌رود.

این رقم با وجود کاهش مالیات اسپانیا است که در ماه گذشته اعمال شد.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403