نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکل


نازک شدن مو یکی از مشکلات رایج در میان خانم‌ها و آقایان است. احتمالا شما هم برای رفع این مشکل راه‌های مختلفی را امتحان کرده و به دنبال علت بروز آن هستید. در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم که علت نازک شدن مو چیست؟ چرا این مشکل برای...

نازک شدن مو یکی از مشکلات رایج در میان خانم‌ها و آقایان است. احتمالا شما هم برای رفع این مشکل راه‌های مختلفی را امتحان کرده و به دنبال علت بروز آن هستید. در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم که علت نازک شدن مو چیست؟ چرا این مشکل برای زنان و مردان اتفاق می‌افتد؟ چه زمانی نازکی مو جدی بوده و باید به پزشک مراجعه کرد؟ چگونه علت آن تشخیص داده می‌شود؟ راه‌های درمان آن چیست؟ آیا قرص یا مکملی برای رفع این مشکل وجود دارد؟ برای ضخیم‌شدن مو چه چیزهایی می‌توان خورد؟ چگونه از این مشکل جلوگیری کنیم؟

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکل

مشاوره با متخصصان پوست، مو و زیبایی دکترتو

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکل

نازک شدن مو چیست؟

نازک شدن مو از معضل‌های مهم برای خانم‌ها و آقایان است. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو در حالت معمول می‌ریزد. اما اگر ریزش مو از این مقدار بیشتر باشد، موها کم‌پشت شده و به‌مرور نازک می‌شوند. ریزش موی شدید عارضه طاسی را به دنبال دارد. اما نازک شدن مو باعث طاسی نمی‌شود و فقط موها کم‌حجم دیده می‌شوند.

خوشبختانه این عارضه به‌تدریج اتفاق می‌افتد. به همین دلیل شما زمان کافی برای تشخیص علت آن و درمان دارید. اگر موهای شما شروع به نازک شدن کرده است، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

علت نازک شدن مو

نازک شدن مو علل مختلفی دارد. گاهی سبک زندگی روی موها تاثیر می‌گذارد. در برخی افراد هم این مشکل ژنتیکی بوده و از خانواده به ارث رسیده است. برخی شرایط پزشکی و داروها نیز ممکن است باعث نازکی مو شوند. در ادامه علل نازکی مو را توضیح می‌دهیم.

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکلنازک شدن مو علل مختلفی دارد. گاهی بیماری زمینه‌ای باعث این مشکل شده و گاهی ژنتیک و رژیم غذایی تاثیر می‌گذارد.

۱. کاشت مو و نازک شدن مو

یکی از عوارض کاشت مو نازک شدن مو است. بعد از کاشت مو مقداری ریزی مو طبیعی است. دو تا هشت هفته بعد از جراحی به دلیل شوک، موها شروع به ریزش می‌کنند. حدودا در ماه سوم بعد از کاشت متوجه نازکی موها خواهید شد. این شوک بعد از مدتی از بین می‌رود و فولیکول‌ها شروع به تولید مجدد مو می‌کنند. در نتیجه موها ضخیم‌تر و سالم‌تر می‌شوند.

گاهی هم ممکن است به دلیل خطای جراح ترمیم مو یا اشتباه در انتخاب محل بانک مو، موهای کاشته شده نازک شوند و در قسمت‌هایی از پوست سر طاسی به شکل لکه‌ای دیده شود. در این شرایط نیاز به جراحی مجدد کاشت مو است.

۲. مشکلات تیروئید

تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است. این غده هورمون‌های مختلفی را ترشح می‌کند. اگر هورمون‌های تیروئید بیشتر یا کمتر از حد معمول ترشح شوند، روی چرخه مو تاثیر می‌گذارد. چرخه رشد مو آسیب دیده و ممکن است شخص دچار مشکلاتی مانند نازک شدن مو، ریزش مو یا خشکی مو شود.

البته این بیماری معمولا علائم دیگری هم دارد. اگر علاوه بر نازکی مو، دچار مشکلاتی مانند اضافه‌وزن یا کاهش وزن، حساسیت به سرما و گرما یا تغییر در ضربان قلب هستید، باید برای تشخیص مشکلات تیروئید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید.

به نقل از everydayhealth دررابطه‌با بیماری‌های غده تیروئید و نازکی مو:

بیماری‌های خودایمنی غده تیروئید، مانند تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز ممکن است باعث نازک شدن مو و ریزش مو شوند.

۳. سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS یکی از بیماری‌های شایع در زنان است. در این بیماری بدن بیش از حد هورمون مردانه یا آندروژن تولید می‌کند. در نتیجه موهای زائد روی صورت و بدن زیاد می‌شود. این بیماری همچنین باعث می‌شود، موهای سر به‌مرور نازک شوند. از علائم دیگر آن می‌توان به افزایش وزن، آکنه و مشکلات تخمک‌گذاری اشاره کرد. در برخی زنان هم نازک شدن مو تنها علامت سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است.

۴. زایمان

در دوران بارداری تغییرات هورمونی باعث پرتر شدن موها می‌شود. هورمون‌های بارداری جلوی ریزش موهای در حال استراحت را می‌گیرند. اما بعد از زایمان سطح هورمون‌ها به حالت طبیعی برگشته و ممکن است در مدت‌زمان کوتاهی مقدار زیادی مو از دست بدهید و موها نازک شوند. ممکن است دو سال طول بکشد تا موها به حالت قبل برگردند.

۵. مصرف دارو

مهم‌ترین دسته داروهایی که باعث نازک شدن مو می‌شوند، داروهای کنترل بارداری هستند. این داروها روی هورمون‌ها تاثیر گذاشته و تخمک‌گذاری را سرکوب می‌کنند. اگر در خانواده شما ریزش مو به طور ژنتیکی وجود داشته باشد، احتمال نازک شدن مو بعد از مصرف قرص ضدبارداری بیشتر می‌شود. معمولا بعد از قطع مصرف قرص این عارضه ظاهر می‌شود.

از داروهای دیگر مربوط به نازکی مو می‌توان به رقیق‌کننده‌های خون، داروهای فشارخون، بیماری قلبی، آرتریت و افسردگی اشاره کرد. داروهای مبتنی بر ویتامین A به نام رتینوئیدها نیز ممکن است باعث نازکی مو شوند.

۶. رژیم های غذایی غیر اصولی

برخی از رژیم‌های غذایی غیراصولی بوده و مقدار دریافت کالری تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. اگر رژیم غذایی خاصی دارید و در ماه بیشتر از ۷ کیلوگرم وزن از دست می‌دهید، ممکن است چند ماه بعد از شروع رژیم متوجه ریزش و نازکی موها شوید. درصورتی‌که رژیم غذایی سالم را دوباره شروع کنید، احتمالا موها به حالت قبل بازمی‌گردند.

اگر رژیم غذایی خاصی دارید و در ماه بیشتر از ۷ کیلوگرم وزن از دست می‌دهید، ممکن است چند ماه بعد از شروع رژیم متوجه ریزش و نازکی موها شوید.

۷. کمبود مواد مغذی

کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی روی چرخه رشد مو تاثیر گذاشته و باعث نازکی مو و ریزش آن می‌شوند. اگر شخص دچار کمبود پروتئین، بیوتین، روی و آهن باشد، احتمال نازک شدن موها بیشتر است. در رژیم غذایی سالم و متنوع پروتئین به مقدار کافی وجود دارد. اما رژیم‌های سخت ممکن است باعث کمبود پروتئین و نازکی مو شوند.

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکلرژیم‌های سخت و کمبود مواد مغذی در بدن باعث نازکی موها می‌شود.

۸. استرس شدید

استرس در سطح بالا می‌تواند تاثیر زیادی روی بدن داشته باشد. این شرایط روی موها تاثیر گذاشته و باعث ریزش و نازک شدن مو می‌شود. به‌عنوان‌مثال ناراحتی عاطفی شدید، تروما (مانند ازدست‌دادن خون زیاد)، بیماری خطرناک و جراحی بزرگ ممکن است استرس شدید ایجاد کنند. گاهی ممکن است علائم استرس ۶ تا ۸ ماه ادامه داشته باشند.

۹. عفونت و ضربه فیزیکی

گاهی ممکن است هر نوع ضربه شدید به بدن مانند تصادف شدید، بیماری جدی یا جراحی به فولیکول‌های مو شوک وارد کنند. در نتیجه چرخه طبیعی رشد مو مختل می‌شود. عفونت‌ها و بیماری‌ها نیز روی مو تاثیر می‌گذارند. تب بالا و عفونت شدید باعث ریزش و نازکی مو می‌شوند. عفونت قارچی پوست و عفونت باکتریایی مانند سفلیس ازاین‌دست بیماری‌ها هستند. در این شرایط برای رفع نازک شدن مو باید عفونت درمان شود.

۱۰. کشیدن موها

برخی مدل‌های مو مانند دم‌اسبی باعث تحریک پوست سر شده و منجر به ریزش مو می‌شوند. موهایتان را باز بگذارید تا به طور طبیعی رشد کنند. دقت داشته باشید که کشیدن موها در مدت‌زمان طولانی باعث زخم شدن پوست سر می‌شود و ممکن است عوارضی مانند ریزش مو دائمی باشد.

۱۱. درمان سرطان

شیمی درمانی و پرتودرمانی از اصلی‌ترین روش‌های درمان سرطان هستند. این روش‌ها روی مو تاثیر می‌گذارند و باعث نازک شدن و ریزش مو می‌شوند. در این شرایط آسیب به فولیکول مو شدید است و ریزش مو چشمگیر خواهد بود. بعد از پایان درمان موها دوباره رشد می‌کنند و ضخیم می‌شوند.

۱۲. ژنتیک

در بسیاری از زنان و مردان علت نازکی مو ژنتیک است. ممکن است ژن‌هایی که از والدین دریافت کرده‌اید، باعث بروز این مشکل شوند. اگر در خانواده شما افرادی با مشکل نازک شدن مو وجود دارند، ژنتیک علت آن است.

علت نازک شدن مو در زنان

در زنان نازک شدن مو مشکلی شایع است. معمولا علت آن یکی از موارد زیر است.

  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک
  • قرض ضدبارداری
  • زایمان
  • استرس شدید
  • کشیدن و حالت دادن موها

علت نازک شدن مو در مردان

نازک شدن مو در مردان هم شایع است. مردان علاوه بر طاسی با الگوی مردانه ممکن است دچار نازکی مو شوند. وراثت، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی نادرست و استرس از عمده دلایل نازکی مو در مردان هستند.

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکلمردان ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، استرس یا ژنتیک دچار این مشکل شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ریزش مو یا نازکی آن کاملا غیرمنتظره و ناگهانی شروع شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر موهای شما دسته‌ای می‌ریزد یا خارش و سوزش روی سر احساس می‌کنید، باید به پزشک اطلاع دهید.

برای درمان نازک شدن مو باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار مشکل نازک شدن مو هستید، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکل

مشاوره با متخصصان پوست، مو و زیبایی دکترتو

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکل

تشخیص علت نازک شدن مو

برای تشخیص علت نازک شدن مو پزشک باید علائم و سوابق پزشکی را بررسی کند. در معاینه اولیه موارد زیر بررسی می‌شود.

  • رژیم غذایی فعلی
  • سایر علائم مشکوک
  • شرایط پزشکی
  • سابقه خانوادگی نازک شدن مو
  • سابقه خانوادگی سایر بیماری‌های زمینه‌ای مربوط به نازکی مو

گاهی علاوه بر این موارد لازم است که نمونه مو یا پوست سر برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده شود. گاهی هم برای بررسی بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های هورمونی آزمایش خون لازم است.

درمان نازک شدن مو

درمان نازک شدن مو به علت آن بستگی دارد. گاهی اوقات با درمان بیماری زمینه‌ای مشکل مو هم حل می‌شود. برخی از داروها نیز به رشد مجدد مو کمک می‌کنند. گزینه‌های جدیدتری هم برای درمان مشکلات مو وجود دارد که می‌توان در کلینیک‌های زیبایی انجام داد. درمان‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. درمان دارویی نازک شدن مو

اگر پزشک تشخیص دهد که علت ریزش و نازکی مو آلوپسی آندروژنتیک است، دارویی به نام ماینوکسیدیل تجویز می‌کند. این دارو را باید روی قسمت‌هایی که مو نازک شده است، اعمال کنید. ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد، تغییرات مشخص شود. اگر درمان را متوقف کنید، ریزش مو دوباره شروع می‌شود.

برخی از ویتامین‌ها مانند بیوتین (ویتامین B7) به ضخیم‌شدن مو کمک می‌کنند. اگر رژیم غذایی متعادلی نداشته باشید، احتمال دارد کمبود بیوتین علت نازکی موها باشد.

زمانی که نازکی موها به علت تغییرات هورمونی ایجاد شده باشد، پزشک داروی اسپیرونولاکتون را تجویز می‌کند. ممکن است این دارو باعث سردرد و سرگیجه شود.

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکلپزشک ممکن است برای درمان از داروهایی استفاده کند که مستقیم روی پوست سر مالیده می‌شوند.

۲. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) از روش‌های جدید درمان مشکلات مو است. در این روش پزشک خون شما را می‌گیرد. اجزای خون از هم جدا می‌شوند. طی مراحلی پلاسما با پلاکت‌ها در غلظت بالا ترکیب شده و این ترکیب به پوست سر تزریق می‌شود. در پلاکت‌ها فاکتورهای رشدی وجود دارد که به بازسازی فولیکول‌ها کمک می‌کند.

۳. لیزر برای درمان نازکی مو

دستگاه‌هایی وجود دارند که نور لیزر با انرژی کم ساطع می‌کنند. این دستگاه‌ها فولیکول مو را تحریک کرده و به رشد موی جدید کمک می‌کنند. دستگاه ممکن است به شکل کلاه، هدبند یا شانه باشد. این دستگاه هم برای زنان و هم مردان مناسب است. تاثیر آن ۲ تا ۴ ماه بعد دیده می‌شود.

۴. شامپو نازک شدن مو

اگر نازک شدن موهای شما ژنتیکی است و مربوط به شرایط پزشکی نیست، می‌توانید از شامپوهای حجم دهنده استفاده کنید. این شامپو خاصیت درمانی ندارد. اما به موهای نازک شما حجم می‌دهد. در کنار این شامپو، محصولات مربوط به نازکی مو و ریزش مو هم وجود دارد. این شامپوها حاوی اسیدآمینه و ویتامین هستند و به سلامت پوست سر کمک می‌کنند.

۵. درمان خانگی نازک شدن مو

برخی از روش‌های خانگی می‌تواند در ضخیم‌شدن مو موثر باشد. البته باید گفت تمامی این روش‌ها پشتوانه علمی ندارند. اگر می‌خواهید در خانه از داروهای گیاهی استفاده کنید، حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید. برخی درمان‌های خانگی این مشکل عبارتند از:

  • غذاهای سالم و مقوی بخورید. ماهی چرب، گردو، تخم‌مرغ و محصولات لبنی برای سلامت مو مفید هستند.
  • ماساژ پوست سر به افزایش جریان خون کمک می‌کند. افزایش جریان خون روی رشد مو تاثیر می‌گذارد.
  • مولتی‌ویتامین‌ها به رفع نازکی مو مربوط به کمبودهای تغذیه‌ای کمک می‌کنند. البته مواد مغذی بیش از حد نیاز هم مضر است و باید با پزشک مشورت کنید.
  • مکمل اسیدفولیک کمبود فولات را درمان می‌کند. برخی از انواع ریزش مو و نازکی موها ممکن است مربوط به فولات باشد.

ماساژ پوست سر به افزایش جریان خون کمک می‌کند. افزایش جریان خون روی رشد مو تاثیر می‌گذارد.

۶. درمان نازک شدن مو در طب سنتی

در طب سنتی برای سلامت موها انواع روغن معرفی شده است. روغن‌های گیاهی می‌توانند به تقویت رشد مو کمک کنند. دقت داشته باشید که اسانس‌ها باید رقیق شوند و نباید به‌صورت خوراکی مصرف کنید. برخی از درمان‌های طب سنتی عبارتند از:

  • روغن رزماری: این روغن جریان خون در پوست سر را افزایش می‌دهد. تاثیرات این روغن در رشد مو بعد از ۶ ماه مشخص می‌شود.
  • روغن نعناع: این روغن برای درمان موهای نازک مفید است و گردش خون را افزایش می‌دهد. روغن نعناع علاوه بر افزایش ضخامت مو، تعداد و عمق فولیکول‌ها را افزایش می‌دهد.
  • سیر: خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد. به همین دلیل روی فولیکول‌های مو تاثیر مثبت می‌گذارد.
  • پیاز: آب پیاز فولیکول‌های مو را تحریک کرده و چرخه رشد مو را تقویت می‌کند.
نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکلبرخی روغن‌های گیاهی به تقویت مو کمک کرده و باعث افزایش ضخامت مو می‌شوند.

بهترین قرص برای ضخیم شدن مو

یکی از داروهایی که معمولا برای ضخیم‌شدن مو تجویز می‌شود، قرص فیناستراید (پروپسیا) است. این دارو برای زنان فقط از سن بلوغ تا زمان یائسگی تجویز می‌شود. از عوارض آن می‌توان به اختلال در نعوظ، کاهش میل جنسی و ژنیکوماستی (رشد بافت پستان) اشاره کرد.

برای ضخیم شدن مو چه بخوریم؟

برای داشتن موهای سالم و ضخیم‌شدن مو باید رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشید. هیچ یک از گروه‌های غذایی را از رژیم خود حذف نکنید. ماهی‌های چرب، انواع توت، سبزیجات برگ‌دار و میوه‌ها برای سلامت مو توصیه می‌شوند.

جلوگیری از نازک شدن مو

اگر نازکی مو مربوط به ژنتیک باشد، نمی‌توان از آن پیشگیری کرد. اما در دیگر موارد ممکن است با اقداماتی بتوان از آن جلوگیری کرد.

  • سعی کنید از رژیم‌های غیراصولی دوری کنید.
  • اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. سیگار به دلیل اثرت ضدالتهابی نازکی و ریزش مو را بدتر می‌کند.
  • استرس را مدیریت کنید.
  • موهای خود را نکشید.

سوالات متداول شما

اگر موهای شما نازک شده است و راه‌های درمان مختلف را امتحان کرده‌اید، احتمالا با سوالاتی در مورد این مشکل روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

کمبود کدام ویتامین باعث نازک شدن مو می شود؟

معمولا نازک شدن مو مربوط به کمبود مواد مغذی مانند پروتئین، آهن، روی، ویتامین B3، اسید چرب، سلنیوم، ویتامین D و بیوتین است.

آیا استرس باعث نازک شدن مو می شود؟

در برخی مواقع استرس شدید باعث شوک شده و روی بدن تاثیرات مختلف می‌گذارد. یکی از این تاثیرات نازکی و ریزش مو است.

آیا قرص و مکمل در ضخیم شدن مو تاثیری دارند؟

اگر علت نازکی مو کمبود مواد مغذی باشد، ممکن است قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین تاثیر خوبی روی مو داشته باشند. اما اگر بیماری زمینه‌ای یا ژنتیک علت آن باشد، این مکمل‌ها تاثیری نخواهند داشت.

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکل

مشاوره با متخصصان پوست، مو و زیبایی دکترتو

نازک شدن مو، علل و راه های درمان این مشکل

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

نازک شدن مو مشکلی شایع است که بسیاری از زنان و مردان در سنین مختلف با آن مواجه می‌شوند. این مشکل علل مختلفی دارد. گاهی بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات تیروئید باعث آن می‌شوند. وراثت نیز از علل شایع نازکی مو است. اگر در خانواده افرادی با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، احتمالا نازکی موهای شما ژنتیکی است. استرس، رژیم غذایی غیراصولی، سیگارکشیدن و مصرف برخی داروها هم در مشکلات مو تاثیر دارند.

برای درمان این مشکل ممکن است پزشک مکمل‌های ویتامین تجویز کند. اگر بیماری زمینه‌ای داشته باشید، برای درمان آن بیماری دارو تجویز می‌شود. روش‌هایی مانند پی‌آرپی جز روش‌های جدیدتری است که به تقویت فولیکول‌ها کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت نازک شدن مو و راه‌های درمان آن باید به دکتر پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر پوست ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
https://www.healthline.com/health/thinning-hair#fa-qs
https://www.medicalnewstoday.com/articles/325307#contacting-a-doctor
https://www.chicagohairinstitute.com/blog/2021/08/26/can-i-go-bald-after-210521#:~:text=Generally%2C%20a%20patient%20cannot%20experience,hair%20to%20thin%20over%20time.
https://www.lorealprofessionnel.co.uk/hair-advice/hair-care-advice/thinning-hair-in-women
https://int.eucerin.com/skin-concerns/scalp-and-hair-problems/thinning-hair-and-hair-loss
https://www.health.harvard.edu/blog/thinning-hair-in-women-why-it-happens-and-what-helps-2020032719267
https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/ss/slideshow-womens-hair-loss

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز