آیفون به این 9 دلیل از جذابیت افتاد


آیفون به این 9 دلیل از جذابیت افتاد

آیفون همچنان پرستیژ زیادی داشته و شاید وفادارترین طرفداران را دارد، اما داشتن آیفون دیگر مثل سابق جذاب نیست.

برخلاف سابق، مردم دیگر برای خرید جدیدترین مدل آیفون، صف نمی‌کشند. چه اتفاقی برای گوشی افتاده است که زمانی صنعت تلفن هوشمند را متحول کرد.

آیفون نخستین گوشی در نوع خود نیست، اما آغازگر دوران تلفن هوشمند بود. از سال ۲۰۰۷ که نخستین آیفون عرضه شد، این گوشی، استاندارد طلایی گوشی‌های موبایل مدرن مانده است. در حقیقت تا به امروز اپل بیش از نیمی از سودصنعت تلفن هوشمند را به خانه برده است. واضح است که آیفون فوق العاده است، اما داشتن آن حداقل در آمریکا دیگر چنین نیست.

این گوشی همچنان پرستیژ زیادی داشته و شاید وفادارترین طرفداران را دارد، اما داشتن آیفون دیگر مثل سابق جذاب نیست. وب سایت makeuseof در گزارشی، ۹ دلیلی که چرا دیگر آیفون جذابیت سابق را ندارد نیست را مرور کرده است.

۱- آیفون دیگر سمبل نیست

اگر به خاطر بیاورید، در دهه ۲۰۱۰ مردم بیرون فروشگاه‌های اپل صف می‌کشیدند و گاهی اطراق می‌کردند تا به محض باز شدن در‌های فروشگاه، جدیدترین مدل آیفون را بخرند، اما واقعا دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد. شاید به این خاطر باشد که مردم اکنون آنلاین خرید می‌کنند، اما شاید هم به این خاطر باشد که آیفون دیگر تنها گوشی قدرتمند در بازار نیست. امروزه تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ و شیائومی، پرچمدار‌های ۱۰۰۰ دلاری با سخت افزار‌هایی که امکاناتی بهتر از آیفون دارند را عرضه می‌کنند.

۲- اپل بازار آمریکا را اشباع کرده است

آمریکا، بازارخانگی اپل است. بنابراین، تعجبی ندارد که بیش از نیمی از تلفن‌های هوشمندی که در این کشور فروخته می‌شوند، آیفون هستند. در حقیقت این مسئله در سراسر آمریکای شمالی صدق می‌کند. کنترل بیش از نیمی از کل بازار، موفقیت تحسین برانگیزی است، اما همچنین به معنای آن است که آیفون اکنون به حدی عادی شده که کیفیت "خواستنی بودن" خود را از دست داده است. در کل، فراوانی، باعث عادی شدن می‌شود.

۳- استیو جابز طرفدار داشت، اما تیم کوک نه

ساخت یک محصول عالی، یک مسئله است و توانایی فروش استادانه آن مسئله دیگری است. استیو جابز این را بهتر از هر فرد دیگری در صنعت می‌دانست. مدیرعامل فقید اپل، آیفون را به یک نام خانگی تبدیل کرد و در مسیر انجام این کار، به یک سلبریتی تبدیل شد. اما تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل، چنین دنبال کننده‌ای ندارد، زیرا رویداد‌های حضوری و زنده اپل که سابق بر این بیشتر بین فردی بود اکنون جای خود را به رویداد‌های از قبل ضبط شده داده است که بیشتر شبیه تبلیغات‌های فراموش شدنی هستند.

۴- ارتقا‌های تدریجی در آیفون

شنیدن گله و شکایت از این که اکثر تلفن‌های هوشمند مثل هم شده اند، امری عادی شده و این موضوع با علم بر این که اپل تا چه حد به ندرت طراحی، ویژگی‌ها و خصوصیات این گوشی را تغییر می‌دهد، برای گوشی‌های آیفون، بیشتر از گوشی‌های اندرویدی صحت دارد. تنها تغییر بصری بزرگی که در گوشی آیفون از سال ۲۰۱۹ صورت گرفت، داینامیک آیلند یا جزیره پویاست که اپل برای دوربین جلوی صفحه نمایش از آن استفاده کرده است. دوربین‌ها هم بزرگتر شدند، اما در مجموع طراحی کلی و قابلیت آیفون تا حدود زیادی بدون تغییر مانده است.

۵- اپل فاش نمی‌کند روی چه چیزی کار می‌کند

شرکت‌های اندرویدی اغلب فناوری جدید جذابی که پشت صحنه روی آن کار می‌کنند را در رویداد‌های فناوری نظیر نمایشگاه فناوری لاس وگاس (CES)، کنگره موبایل جهان (WMC) و IFA معرفی می‌کنند، اما اپل به شکل عصبانی کننده ای، ساکت مانده است. روشن است که نمی‌خواهد مردم برنامه‌های آتی این شرکت را بدانند. این محرمانگی باعث شده است این شرکت و محصولاتش کلافه‌کننده شوند، زیرا چیزی وجود دارد که طرفداران منتظر آن باشند و نمی‌تواند به نظریه پردازی مشغول شوند.

۶- سازندگان گوشی‌های اندرویدی سریعتر نوآوری می‌کنند

یکی از بزرگترین نقاط قوت اپل، همچنین یکی از بزرگترین نقاط ضعف این شرکت است. این شرکت تمرکز زیادی روی "ثبات" دارد و به همین دلیل، آیفون در دریافت امکانات جدید و ارتقا‌های سخت افزاری، کند بوده است. اپل می‌خواهد مطمئن شود همه چیز‌هایی که به این گوشی اضافه می‌شوند کارآمد و مطمئن هستند، اما این رویه، به معنای آن است که هر نوآوری به زمان بیشتری نیاز دارد تا تست و تایید شود. سازندگان اندرویدی در مقایسه با اپل، نوآوری بسیار سریع‌تری دارند و معمولا پذیرش بیشتری در برابر بازخورد کاربران نشان می‌دهند. در این بین، اپل همچنان تلاش می‌کند این رویکرد استیو جابز که "ببینیم مشتریان چه می‌خواهند، پیش از اینکه آن‌ها بدانند" را تکرار کند، اما همیشه چنین نیست.

۷- باغ محصور اپل کلافه‌کننده شده است

عجیب است که وظایف ابتدایی مانند ارسال پیام، به اشتراک گذاری فایل‌ها و تماس تصویری بین گوشی‌های آیفون و اندروید همچنان در دنیای مدرن امروزی ما بسیار دشوار است. انتقال فایل‌ها از یک گوشی آیفون به رایانه ویندوز هم دشوار مانده است. اپل راه خود را می‌رود تا مطمئن شود اکوسیستم باغ محصور این شرکت تا حد ممکن، انحصاری مانده و خروج از آن دشوارتر می‌شود. در حالی که گوگل و مایکروسافت پل‌هایی بین اندروید و ویندوز، می‌سازند، اپل پیرامون iOS دیوارهایب اضافه کرده و آن را از سیستم‌های عامل دیگر جدا می‌کند.

۸- رقبای اپل راه‌حل‌هایی را برای آی‌مسیج پیدا می‌کنند

آی‌مسیج دلیل بزرگی بوده که عده زیادی در آمریکا به خصوص نسل زد آیفون را ترجیح می‌دهند. با این حال، به نظر می‌رسد شرکت‌های دیگر اکنون راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای رقابت با آی‌مسیج پیدا کرده اند.

چندی پیش، گوگل اپلیکیشن پیام (Messages) خود را به‌روز کرد تا به کاربران اجازه دهد به جای دریافت پیامک‌های جداگانه، واکنش‌های آی‌مسیج را به صورت ایموجی ببینند؛ و طبق گزارش بلومبرگ، مایکروسافت هم تلاش می‌کند آی‌مسیج را از طریق برنامه فون لینک به رایانه شخصی ویندوز بیاورد. این راه‌حل‌ها تا حدودی مشکلاتی که کاربران در هنگام ارسال پیام بین دستگاه‌های iOS و اندروید پیدا می‌کنند را کاهش می‌دهد.

۹- اپل هنوز گوشی آیفون تاشو عرضه نکرده است

شاید جالب‌ترین اتفاقی که اکنون در صنعت تلفن هوشمند شاهد آن هستیم، ظهور گوشی‌های تاشو است. قابل درک است که گوشی‌های تاشو هنوز رایج نشدند، اما استقبال از آن‌ها با وجود مشکلاتی که دارند رو به افزایش است. تقریبا همه سازندگان اندرویدی روی گوشی‌های تاشو به عنوان محصول بزرگ بعدی کار می‌کنند، اما اپل در این قضیه مثل اینکه ارزش پیگیری ندارد، ساکت مانده است.

آنچه اوضاع را بدتر می‌کند این است که افشاگران و تحلیلگران روی زمانی که ممکن است آیفون تاشو عرضه شود، اتفاق نظر ندارند؛ و بعضی سال ۲۰۲۳ و برخی دیگر، سال ۲۰۲۵ را پیش بینی می‌کند. این موضوع کلافه کننده است، زیرا آیفون تاشو می‌تواند دوباره صف کشیدن مشتریان را جذاب کند و باعث می‌شود صنعت تلفن هوشمند، سریع‌تر در این مسیر قدم بردارد.

وقتی از آیفون صحبت می‌شود، اپل این رویکرد را در پیش می‌گیرد که "اگر خراب نشده است، تعمیر نکنیم".

داشتن یک گوشی آیفون زمانی مثل یک دستاورد بود، اما اکنون عادی شده است. از یک طرف این مسئله خوب به نظر می‌رسد، زیرا موفقیت این محصول را نشان می‌دهد، اما از سوی دیگر، شعار "متفاوت فکر کن" اپل بیشتر از این که یک شعار به نظر می‌رسد، به عنوان یک نام بی‌مسما دیده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج