ثبت رکوردهای جدید در مصرف بنزین / سیاستگذاری معیوب بنزینی تا کی ادامه دارد؟


ثبت رکوردهای جدید در مصرف بنزین / سیاستگذاری معیوب بنزینی تا کی ادامه دارد؟

با فرارسیدن ایام نوروز و افزایش مصرف بنزین، رکوردهای جدیدی در این حوزه به ثبت رسیده که این رخداد باز هم لزوم اصلاح سیاستگذاری در این حوزه را یادآور می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، مصرف بی‌رویه بنزین در ایران، سخن تازه‌ای نیست اما این مصرف، در روزهای پایانی سال، به رکورد تازه‌ای رسیده، به گونه‌ای که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور، از مصرف ۱۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور، طی روز شنبه (۲۷ اسفندماه) خبر داد.

به گفته‌ی علی‌اکبر نژادعلی، این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۸ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص این رکوردهای تازه بیان کرده: در این هفت روز، دو روز رکورد جابه‌جا شده که یک رکورد متعلق به ۲۵ اسفندماه با ثبت عدد نزدیک به ۱۲۶ میلیون لیتر بنزین و دیگری متعلق به روز ۲۷ اسفندماه با ۱۳۱.۶ میلیون لیتر بوده است.

اگرچه جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران از عدم تغییر قیمت بنزین در سال جدید خبر داده اما با توجه به مصرف شدید و روند فزاینده آن و پیشی گرفتن مصرف از تولید، بعید نیست که دیر یا زود وضعیت تغییر کند و اساسا مشخص نیست که در شرایطی که پس از آخرین افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ قیمت سایر کالاها افزایش چند برابری داشته، چرا باید قیمت بنزین ثابت نگه داشته شود تا شاهد عدم تعادل میان تولید و مصرف بنزین باشیم؟

در این میان، اما علی بهادری جهرمی نیز چندی پیش درخصوص افزایش قیمت بنزین در سال آینده مجددا اظهار کرده بود که شایعات را جدی نگیرید.

حال باتوجه به رکوردهای تازه مصرف بنزین باید دید دولت تا کجا می‌تواند در مقابل افزایش قیمت بنزین مقاومت کند. مخصوصا در شرایطی که به نظر می‌رسد این میزان مصرف با توجه به تعطیلات پیش‌رو، افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور، با بیان اینکه ذخیره‌سازی مناسب سوخت انجام و تمهیدات ویژه در انبارهای نفت به خوبی پیش‌بینی شده و عرضه سوخت نوروزی بدون توقف امکان‌پذیر است بیان کرده: اما با توجه به آمار افزایش مصرف بنزین، از مردم خواهش می‌کنیم با مدیریت بهینه مصرف، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را در ارائه خدمات مناسب به هموطنان یاری‌ کنند.

دولت تلاش کرده در این ایام، سوخت‌رسانی به نحو احسن انجام گیرد تا مردم در سفرهای نوروزی خود دچار مشکل نشوند؛ در این میان هم هر چند لازم است تا مردم به مصرف بنزین توجه ویژه‌ای داشته باشند اما در میان مدت و بلند مدت لازم است سیاستگذاری این حوزه اصلاح شود تا شاهد مشکل در این زمینه نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس